Annons:
Etikettbeteende
Läst 2063 ggr
MaritaBo
11/12/13, 5:45 PM

Lyfter på benet - INNE

Inte för att Zatang är 100 % rumsren än, men närapå… De sista procenten tror jag beror på att spetsen har börjat kissa inne framförallt på nätterna (inte varje natt dock), förmodligen pga inkontinens efter livmoderinflammationen. Har inte kommit så långt att jag ringt Strömsholm om piller för att testa om det hjälper, men ska nog försöka komma ihåg att göra det imorgon. Ibland går ju bara dagarna.

Men i alla fall så har Zatang börjat lyfta på benet mot väggar! Det är värre än en liten pöl mitt på golvet. Han är ju 9 månader om ett par dagar så jag antar att det kan ha med könsmognaden att göra och kanske någon tik som löper i grannskapet?

Hur vanligt är det bland små pudlar? Känner till ett par som har chinese crested och de lyfter på benen inne också och de är några år gamla.

Ska sy ett hanhundskydd, men hur roligt är det för Zatang att ha på sig det jämt tro?

Annons:
Amandla
11/12/13, 6:01 PM
#1

Skulle inte vilja säga att det är vanligt, men det är inte helt ovanligt heller… 😮Jag känner igen det från båda de hanar jag haft. Hanhundsskydd påstås kunna hjälpa hunden att känna att det blir blött och äckligt när han kissar i det, men vete sjutton om jag tror på det, ingen av mina har brytt sig ett skvatt om det. 

Prova att gå ut oftare? Då kan han åtminstone inte kissa lika stora pölar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
11/12/13, 9:46 PM
#2

Hundarna kommer ut ofta. Dels på promenader och så har jag en liten tomt, så de passar på att kissa när vi är på tomten.

På nätterna gör han ingenting, då han ligger i sängen och inte kan komma ner. Kan och kan, kan han väl men vågar inte.

På det sättet vet jag att det är spetsen som ibland kissar inne på nätterna. Har ju märkt att hon skvätter ofta på promenader och tyvärr så verkar det rinna lite efter. Jag själv har ju varit inkontinent (opererad numer) så jag vet hur svårt det kan vara att hålla sig. Hormontabletter som jag ska ringa om i morgon - hoppas jag hjälper för henne. Men det visar sig….

Ska i alla fall prova att sy något hanhundskydd och se om det kan hjälpa. Ibland är det inte lätt att hänga med och upptäcka och ta honom på bar gärning….

Länge sedan jag hade hanhund, men ingen av de andra har gjort så. Men misstänker att det är könsmognaden och kanske någon/några tikar som löper för nosen går som bara den ute och det ska luktas här och där och pinkas en skvätt men för det mesta kommer det inget. ;-)

[Forest]
11/12/13, 11:55 PM
#3

Är det så att man har fler hundar som pinkat inne så är det tyvärr lätt tror jag att en hund som är så ung som han att de lätt lyfter på benet. Man får vara snabb som ögat att säga till dom om man hinner se det. 

Du kan även köpa tikskydd och köpa binda till tiken så läcker hon inte på golvet. Jag hoppas att medicin hjälper henne sen det brukar hjälpa många hundar som inte kan hålla sig. (ot Vi ska själva till vetten med Donna och se vad vi kan göra då hon inte heller håller än tätt nattetid). 

Men annars vill jag inte påstå att det är hör till "rasen" att de är pissenissar. 😉

Upp till toppen
Annons: