Annons:
Etikettpälsvård
Läst 4824 ggr
Catta-
2013-11-10 09:32

Tovor och bekymmer

Jag tycker så synd om Luna nu. Hennes päls tovar ihop sig till fårull på utvalda ställen över en natt. Det spelar ingen roll hur ofta jag borstar och med olika balsamsprayer det tovar ihop ändå. Jag badar en gång i veckan och hinner ärligt talat inte mer än så. Luna har blivit less på mig när jag sliter i hennes päls hela tiden. Jag kammar ju försiktigt men det blir ändå jobbigt att ligga still så länge och känna småryck här och var.. 
Jag önskar inget annat än att klippa ner henne just nu men uppfödaren har henne på bibehållen avelsrätt så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag vet inte vilka krav jag kan ställa på henne som uppfödare då detta har nu blivit jättejobbigt och skulle vi inte ha detta kontrakt skulle hon vara nerklippt nu. 

Ville bara skriva av mig lite men kom gärna med tankar och funderingar.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
TriciaMcMillan
2013-11-10 10:11
#1

Fönar du riktigt ordentligt när du badar? Upplever att det är nyckeln till en tovfri päls. Borsta ut helt innan bad, gnugga inte med handdukarna efter utan pressa ut vattnet, och föna med en bra fön tills varenda hårstrå är separerat från varandra, från hårbotten och ut. Det syns när man blåser och delar pälsen. Är det krusigt längst in är det inte torrt. Föna gärna extra när du tror att det är torrt, ta med kardan sista vändan. Sen totta ordentligt ända ner över nacken. Med kammen känner du bara efter ev tovor, använd alltid kardan från botten och ut när du rederut tovan, annars sliter det i huden. Om du badar och fönar "rätt" borde det inte vara så tovigt på en vecka tycker jag. Du kan ju också prova att byta produkter. Vad använder du nu? Nu kanske du har koll på detta men tänkte iaf tips, hoppas du förstår min beskrivning :) Vet tyvärr inte något om hur det funkar med uppfödaren, men kan du inta ta upp det med henne att du kanske inte orkar md pälsen? Är du fodervärd eller har du betalat en viss summa och hon har en kull?

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Catta-
2013-11-10 10:26
#2

Jag ska prata med uppfödaren. Hon har rätt att ta en kull på Luna.

Jag gör precis som du skriver jag är jättenoga att föna ända in i huden så att inga tovor finns kvar. Jag tottar henne direkt efter badet och byter sedan snoddar var 2/3:e dag och då går jag även igenom pälsen och reder ut tovor. 

Jag använder k9 alovera schampo och balsam vilket jag tycker fungerar. Efter badet är hon jättelen och fin i pälsen men bara nån dag senare bildas det tovor i pälsen.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

TriciaMcMillan
2013-11-10 10:35
#3

Vet att Amandla, som också har silver, har sett stor skillnad på pälsen när hon började med sulfatria produkter och grejer utan silikon. Hon kanske kan komma in och berätta mer om det:) Det låter ju som att det inte borde bli några tovor under veckan tycker jag… Hur gammal är hon? Kanske i tovåldern?

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

[Forest]
2013-11-10 11:26
#4

Jag skulle byta schampo och balsam skippa balsamspray. Det är inte fleccefilt i bädden och fodret på täcken? Om du har täcken på henne :) Det försöker jag undvika eftersom det blir tovor av detta på våra. Sen tänk även på var och hur du klappar henne :) En nyfiken fråga att upf har rätt till en kull innebär detta att du ska stå för utställning och utställningsklippning? Jag skulle höra med ufd vilka tips h*n har att ge ang tovor och allt runt om :)

TriciaMcMillan
2013-11-10 12:34
#5

Ja uppfödaren borde inte kunna kräva av dig att du ska sköta pälsvård och hålla henne i utställningsskick, är ju du som äger henne när det endast gäller avelsrätt.

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

[Forest]
2013-11-10 12:37
#6

5. lite så tänker jag med det är väl inget krav man har om man äger hunden och upf bara har avelsrätt 🤔

Annons:
Cahira
2013-11-10 22:10
#7

Är det väldigt blött utomhus där du bor nu?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Catta-
2013-11-10 22:30
#8

Tack för era tips! Tar gärna emot förslag på bra schampon ni tycker fungerar. Hon är snart 11 månader så tovåldern är det nog.

#4 fleece har jag lite här och var faktiskt. hon ligger på det både i soffan och i sin säng. 
Enligt kontraktet ska hon stå för utställningarna. Jag har inte sett att det står något om pälsvård där men hon klipper alltid Luna innan utställning själv.

#7 Tja.. Det har ju regnat en hel del de senaste veckorna så det är nog ganska blött. Förmodligen kommer väl tovorna på benen av det. Måste nog börja spola av benen och föna om dom har blivit riktigt blöta.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Cahira
2013-11-10 22:37
#9

Fleece gör pälsen statisk och väta gör att tovor skapas lättare så är nog dom två i kombo som är boven. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
2013-11-10 22:50
#10

8 undvik helt fleece, lägg i filtarna i påslakan och ha inte på täcken som har fleecefoder. Letar själv som en tok efter overall utan fleece tyvärr verkar dom flesta ha det som foder i overaller 😕 Så jag funderar lite på sy egen overall att ha som "underställ"

Catta-
2013-11-11 08:07
#11

#9 #10 Okej! Får pröva att ta bort fleecen och se om det hjälper något :)

Barbro på http://dogdress.se/ syr overaller! Tror inte hon fodrar med fleece.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

MaritaBo
2013-11-11 12:19
#12

Om man inte har köpt hunden helt och hållet, och uppfödaren har avelsrätt och utställningsrätt kvar. Så är man faktiskt tvungen att hålla hunden i sådan kondition att den kan ställas ut. Det gäller hull och även pälsen.

Men mitt råd är att prata med uppfödaren om ni kan klippa ner henne till exempelvis T60 frisyren. Det borde vara lättare att sköta.

[Forest]
2013-11-11 19:05
#13

11 ingen aning om hur dom är fodrade eller inte, mejla henne o se :) 

12 Finns dom som betalar hela köpesumman men ändå har upf avelsrätten kvar, du står som ägare som på hunden =man äger sin egna hund. Har man då inget o säga till om menar du? Jag är kass när det gäller allt sånt här men tycker det är bra lurigt att köpa en hund för samma pris som alla andra valpköpare men ändå verkar man inte ha hela rätten att göra vad man vill med sin hund :)

Annons:
MaritaBo
2013-11-11 20:09
#14

#13. Det är helt fel att betala fullt pris på valpen och uppfödaren har avelsrätten kvar. Det är alltså inte tillåtet. I mitt tycke är det ocker….

Men om du köper hunden exempelvis för halva köpeskillingen och uppfödaren kräver en kull dvs. bibehållen avelsrätt och utställningsrätt. Så är ni delägare i hunden men ändå kan uppfödaren kräva att man håller hunden i utställningskick. Detta är detsamma som halvfoder avtal.

Helfoder avtal innebär två kullar och då får du hunden så gott som gratis. Men även där så krävs att hunden hålls i bra skick.

Dock kräver inte alla uppfödare utställningsmeriter.

MaritaBo
2013-11-11 20:12
#15

I sheltievärlden hörde jag talas om en uppfödare som sålde valpar till fullt pris, men hade utställningsrätten och ibland avelsrätten kvar.

Denne uppfödare skrev listor på vilka utställningar ägaren skulle anmäla och åka till och även BETALA anmälningarna….Vansinnigt att utnyttja valpköpare på detta sätt.

villavilla
2013-11-11 20:51
#16

Min råd skulle vara att ha en hund som tovar jättelätt i snörpäls 🙂Det är ett lätt sätt att undvika att borsta och tvätta hunden jämt.

Jag har ju mina två storpudlar i snören och dom har haft jättebra utställningsframgång här i Finland: Hessu, som är 12 år gammal har blivit placerat fyra gånger i BH-ringen i år (han har varit på sex utställningar) och Pimu, Hessus dotter, har fått två stycken cert i snören i år (ett från svensken Kurt Nilsson som gav också flera stycken VG:s på samma utställning). Bara ett till, så har vi ett nyt championat…

Tyvärr har jag ingen bra bild på dem båda i snören tillsammans. Men det är min Hessu vars bild det finns på Pudelklubbens sida under frisyrer. Och några bilder finns det också på javascript:nicTemp();

[Forest]
2013-11-11 21:53
#17

16 jätte fina :)

Cahira
2013-11-12 00:52
#18

#16 Det är ju en riktigt rolig tanke och förslag! Enda man behöver göra med snören är att separera dom ned till huden regelbundet vill jag minnas. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: