Annons:
Etikettpälsvård
Läst 12864 ggr
[Forest]
2013-11-02 11:03

Bra liten maskin för tassar o små pill

Som ni kanske vet så har jag en annan ras än bara pudel här hemma och man ska klippa lite på öron-tippen och även under hennes tassar. Jag letar efter en liten smidig maskin som funkar till pudeltassar och till Nellies öron ;) Nu undrar jag vad har ni får tips att ge?

Jag har tittat lite på oster minitrimmer för 190 kr http://vetzoo.se/minitrimmer

Men funkar den?

Annons:
MaritaBo
2013-11-02 12:45
#1

Jag skulle nog inte köpa något så billigt. Kanske fungerar ett tag men sen….

Jag själv har Aesculap Exakta som jag klipper både ansikte och tassar med på Zatang. Bra mycket dyrare men den fungerar jättebra.

http://www.lyckliga.nu/aesculap-exakta-inkl.-vaska-trimmer-for-frisor,-veterinar-och-hundtrim

[Forest]
2013-11-02 20:59
#2

1 tack för tipset jag klipper nu med oster A5 maskin i ansikte o tassar men tänkte att det skulle kanske underlätta med mindre maskin just mellan trampdynorna och till örontippen på Nellie. Kompisen klipper sina två yorkar och dvärgschnauzer med Whal minitrimmer batteridriven utan problem och dvärgschnauzer har inte så himmla tunn päls fixar den lilla trimmern hundarna i flera år så tänkte jag att denna kanske håller iaf ett par år :) Jag får spana vidare o se på små trimmer just nu står hundfön på första plats framför bättre trimmer för tassar o örontipp 😉 

Men tack för tipsen den verkar verkligen bra o behändig ska testa o känna på den maskinen nästa gång vi är i väg där dom säljer lite mer maskiner. Då jag tycker om o känna lite på dom för se hur dom är i handen.

Ove-D
2013-11-03 21:38
#3

Hur många är det som klipper själva? Vilka maskiner funkar och vilka funkar INTE?

MaritaBo
2013-11-03 22:55
#4

Jag klipper själv och jag har förutom ovannämnda en Andis. Som jag inte använt så jättemycket än då jag använder den lilla mest. Handklipper än så länge övriga kroppen.

Ove-D
2013-11-03 23:03
#5

Klipper ni både till vardags och utställning? KAN man klippa själv till lejonklippning (eller vad det heter)? Klipper ni oftast jämntjockt eller klipper ni så det är tjockare över bröstkorgen än på ändan/bakbenen?

MaritaBo
2013-11-03 23:32
#6

Jag ställer inte ut och kommer nog inte heller att göra det. Men jag klipper min Zatang i alla fall i babylejon/second puppy frisyr, för att jag tycker att han passar i frisyren och han har ännu inte börjat tova sig så mycket. Inte perfekt klippt, men det duger åt oss.

Visst kan man klippa alla frisyrer själv med en hel del träning. Men vill man ställa ut och inte kan riktigt själv så för att få det helt korrekt så rekommenderar jag att proffsen får göra det, tills man själv lärt sig i alla fall.

Annons:
Cahira
2013-11-04 00:42
#7

#5 Med träning (eller kurs) kan vemsomhelst lära sig. :) Pälsen växer alltid ut så man får miljontals försök på sig att öva på under hundens livstid. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ove-D
2013-11-04 06:58
#8

Det är kanske dumt att klippa själv innan en utställning då. 😉

[Forest]
2013-11-04 09:37
#9

8 har man inte klippt innan och inte vet vad man ska trolla fram eller trolla bort så skulle inte jag klippa själv inför utställning. Jag vardagsklipper bara tror det tar tid att lära sig att klippa utställningsfrisyr så den blir så bra som möjligt på sin hund :)

TjockaBerta
2013-11-04 11:09
#10

TS

Jag vill också köpa en mindre maskin för att putsa med. Den du hittat verkar vara i billigaste laget. Fungerar den är det utmärkt förståss. 

Jag vill inte heller riktigt satsa på den dyrare men säkert jättebra maskinen Andis för så stort behov  har jag inte.

En liten klippare i en prisklass mitt emellan.

#5, 7

Tyvärr tror jag inte att vem som helst kan lära sig. Jag har inga såna talanger att jag ens skulle tänka mig att försöka lära mig. Jag putsar runt nosen till husbehov. Man bör ha en viss känsla för att klippa för att det ska  lyckas.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2013-11-04 13:21
#11

TB jag har väl max sagt 500 kr just på en sån här mindre maskin lite som jag ser det jag har redan bra maskin och idag fixar jag tassar o öron med denna, men visst ser jag att längst in vid ögat skulle det vara smidigare med mindre maskin på pudlarna och även under/mellan trampdynorna.

Cahira
2013-11-05 01:03
#12

#9 Nej det är sant men frågan var ju om man KAN klippa själv så jag svarar att javisst kan man det, med lite träning så! 👍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Haztparken
2013-11-05 18:53
#13

Jag tycker att istället för att köpa en hel trimmer så köp ett trimskär istället? 🙂 (förutsatt att du har en trimmare sedan innan?)

Isåfall kanske http://www.lyckliga.nu/080mm-skar-78 är något att prova på? Funderar själv på att köpa den till just tassar och ev ansikte 🙂

Annons:
[Forest]
2013-11-06 08:40
#14

13 smart jag har helt missat detta skär, blir en tripp till en liten butik som har stort utbud på skär o trimmer :) 👍

TjockaBerta
2013-11-06 09:30
#15

13

Himla fiffigt. Tala gärna om hur det gick. Det blir nog lösningen för mig också.

>>>Malum domesticum<<<

Haztparken
2013-11-06 15:57
#16

#14 👍

#15 Gärna! Men tänkte önska mig det i julklapp så får bli isåfall då 😉

[Nalle-]
2013-11-07 09:52
#17

Åh vad smart, det ska upp på min önskelista också! 😃 (tillsammans med trimbord, fön, jacka från engelsons… Anar ni ett tema?)

Ove-D
2013-11-07 16:23
#18

Ja sånna saker är jättebra att önska sig inför jul… ;-)

[Forest]
2013-11-07 22:33
#19

17 :D haha här är hundfön på första plats sen har jag andra planer för trimbord :) Jag vill ha ett skötbord med hylla så har jag alla saker på ett o samma ställe :)

Kitten86
2013-11-10 09:06
#20

Jag har i många år använt en sådan här trimmer till både pudeltassar, öron och ibland till nos och lite på magen. Fungerar super!!

Använder den även nu till min sheltie när jag ska trimma mellan tramdynorna. Superkvalitet och kan rekommendera den. Batteriet räcker rätt länge också innan man måste ladda om den, laddar upp ganska snabbt med.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Amandla
2013-11-10 21:30
#21

#20 Den var det bra pris på! Synd att den lämnar så lång päls, annars hade jag slagit till på en sån 😉Jag rakar mina pudlar med 30-skäret som lämnar 0,5 mm.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
2013-11-11 09:17
#22

#20
Går ju att ta bort distandkammen om du har en fast hand 😃

 Jag brukar oftast klippa min på frihand och det blir bra. Kan tänka mig att serien har flera bra små trimmers som annars kan passa. Denna lilla är ju för småfix trim som öron, tassar etc. Ett stort plus är att den är mycket tyst så min pudel som annars hatadet rimmers (olycka involverande trimmer hos uppfödaren när han var valp) men han accepterade denna lilla trimmer….!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
2013-11-11 11:03
#23

Utan distanskam är klipplängden 1,2 mm vilket är för långt för mina hundar, då ser de lurviga ut efter bara några dagar och det duger inte till utställning. Som jag skrev ovan så använder jag ett skär som lämnar 0,5 mm, det gör stor skillnad.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Helenaw87
2013-11-15 07:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

När jag klipper ester under tassarna kör jag med sambons maskin han trimmar skägget med… liten smidig och bra tycker jag.

Det är en Gillette fusion proglide styler och jag tycker den funkar super till tassar.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Upp till toppen
Annons: