Annons:
Etikettpälsvård
Läst 4041 ggr
Catta-
2013-10-19 09:15

Frisyrtips

När Luna är "klar" hos uppfödaren ska jag klippa ner henne i en kortare frisyr. Jag har tänkt mig att kortklippa henne(spara några cm) men spara huvud, öron och svans. Såpass mkt på huvudet att det fortfarande går att sätta upp en tofs i pannan. Är det någon som har en pudel i denna frisyr som vill visa en bild? Är mest intresserad av hur övergången ser ut mellan huvud/nacke/rygg.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Thowas
2013-10-19 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

jag klippte ner Trix helt i somras, men sparade huvet

Thowas
2013-10-19 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

uppifrån

Thowas
2013-10-19 20:19
#3

det börjar se bättre å bättre ut

[Forest]
2013-10-19 22:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag vet inte om detta är rätt som du tänker på, men jag gillar denna kortklippta frisyr på Enya.

Catta-
2013-10-19 23:00
#5

Tack för bilderna Thowas!

#4 Nästan precis så menar jag. Den var väldigt fin. Men jag hade nog tänkt mer päls på huvudet, fast är rädd att det ska se ut som en "mössa". Vill att det ska flyta ihop mer med hela kroppen utan att ha massa päls i nacken.
Enklast är väl att pröva sig fram när jag får klippa ner henne.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
2013-10-19 23:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Du kan spara mer men då tror jag är det bästa att man även sparar lite nacken/bringan för att slippa "mössan" 

Här är det längre päls visst kan man ta av mer på benen för att slippa få en massa skräp i benpälsen  ;)

Annons:
Catta-
2013-10-19 23:15
#7

#6 Det där var lite för mkt päls på kroppen. Vill hellre ha ett slankare uttryck. Får väl testa spara huvudet helt när jag klipper ner henne. Blir det inte bra så är det ju bara att ta bort lite :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
2013-10-19 23:21
#8

7 då bör du spara lite på naken för släta ut hårkaluffset annars är någ risken stor att det blir som en mössa. Men man kan släta ut det men det krävs lite sparat på nacken :) Jag klipper bara bakom skuldrorna med maskin resten klipper jag med saxen för att forma mer. Jag tycker om de korta små boll-öronen men det är smart drag med då dom äter färskfoder och annars kan doppa öronen i maten. Men visst finns det lösningar på detta med. Antingen har man matskål där öronen inte hamnar i skålen utan utanför, eller som jag gjorde tar en strumpa klipper av o vips har halsduk med öronen säkert bakom. :)

Upp till toppen
Annons: