Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2884 ggr
Catta-
10/16/13, 8:06 PM

Kastrera = ändrad pälskvalité?

Har ni erfarenhet om pudels päls ändras mycket när man kastrerar?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Amandla
10/16/13, 8:13 PM
#1

Albins päls har inte ändrats det minsta, den är lika stadig och lättskött som tidigare. Men jag har hört att många hundars päls påverkas.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
10/16/13, 8:28 PM
#2

Min storpudel fick mycket strävare päls. Nästan som svinto (ah, jag överdriver nog liiite).

Men min mittel har fått mjuk päls. Hon är tik, men man "kastrerar" ju tikar också.. ;-)

[Forest]
10/16/13, 10:25 PM
#3

Dom pudlar jag har träffat har har oförändrad päls, det är 3 hanar och bara 2 tikar jag träffat och känt sen innan dom kastrerades. Men många andra raser vet jag fått mycket mer päls 🙂

[Tiara05]
10/16/13, 10:43 PM
#4

vet en som har en kastrerad storpudel hane och hans päls blev strävare.

ms-mee
10/16/13, 11:18 PM
#5

Varken Elvis eller Huberts päls ändrade sig efter kastreringen.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Catta-
10/17/13, 3:55 PM
#6

Tack för era svar!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
TjockaBerta
10/18/13, 4:47 PM
#7

Hur vet man att det beror på kastrationen?

>>>Malum domesticum<<<

MaritaBo
10/18/13, 5:25 PM
#8

Det märker man, då pälsen förändras (inte alltid) just efter en kastration. Har med hormoner att göra.

TjockaBerta
10/18/13, 8:34 PM
#9

#8 Och du vet säkert att pälsen inte skulle ha ändrats ändå? Hur skulle min hunds päls ha varit om han inte kastrerats vid 8 månaders ålder ?

>>>Malum domesticum<<<

MaritaBo
10/19/13, 8:00 PM
#10

Ja, jag vet säkert att pälsen ändras, men inte alltid att alla upplever det. Har haft en sheltietik som vid sin andra kull fick akut livmoderinflammation när det var 8 dagar kvar på dräktigheten. Hennes livmoder plockades bort (jag klarade att rädda den valpen som var vid liv vid operationen som sedermera fick en kull). Hennes päls blev enorm och mer svårskött tycker jag.

Mitteln som fick livmoderinflammation i början av sommaren, är 7 år idag, och har en mjukare och mer päls nu.

Storpudeln, var vid kastraktionen närmare två år (kastrera honom pga HD och att jag skaffade mig en tik) fick som jag nämnt en mycket, mycket strävare päls.

Så jag tycker nog att jag har belägg för att pälsen ändras i de värsta fall.

Upp till toppen
Annons: