Annons:
Etikettpälsvård
Läst 12742 ggr
Catta-
2013-10-14 21:14

Hur reda ut tovor

Hur reder ni ut tovor på bästa sätt utan att slita på pälsen?
Luna tovar jättemycket på ryggen och nacken just nu och jag måste tofsa om henne och borsta ca var 2/3:e dag. 
Jag använder alltid spraybalsam innan jag börjar reda ut men jag tycker så mycket päls lossnar.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
MaritaBo
2013-10-15 08:14
#1

Jag har inte haft så mycket tovor på Zatang än, förutom några små som bildats pga frön. Men jag gör som jag alltid gjort med sheltie.

Jag sprayar på själva tovan med balsamspray (PCL) och gnuggar mellan fingrarna på tovan. Sedan tar jag kammen försiktigt och reder ut tovan.

Om inte det fungerar så tar jag saxen och klipper ett snitt i tovan och försöker igen att kamma ut den. Det brukar fungera bra för mig.

Helenaw87
2013-10-15 18:34
#2

Jag tar K9 balsam spray å gnuggar in i tovan sen tar ja en karda och kardar sakta å inte för hårt tills tovan försvunnit.
Sällan jag behövt göra mer än så.
Min dam får lätt stora tovor på svansen så jag tar dom varannan dag typ så de inte hinner bli så stora.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Catta-
2013-10-15 18:36
#3

Tack för era tips!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
2013-10-15 20:44
#4

Mirakel som heter majsenamjöl 😉 Det låter knäppt men det funkar efter tips av en annan uppfödare så testa jag och även Enjas uppfödare detta, vips så trasslar man ur tovorna lätt. http://www.vovve.info/emoeke/Tipps.htm där kan man läsa lite :)

Catta-
2013-10-15 20:58
#5

#4 Spännande! Får nästan ta och testa det :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
2013-10-15 21:05
#6

5 snåla inte med mjölet är mitt tips, jag kör detta på både Enja och Donna  😉

Annons:
Catta-
2013-10-15 21:20
#7

#6 Kommer mjölet synas förresten i pälsen? Luna är ganska mörk

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
2013-10-15 22:10
#8

7, ja men man borstar bort det mesta. Sen tycker jag att det ramlar bort mycket själv och det som är kvar är mer nere i hårbotten. Jag har kvar det i pälsarna på dom det håller tovorna borta. Men så kan man ta i mjölet och borta ur tovorna sen bada om det ändå är dags att bada :)

Cahira
2013-10-16 03:49
#9

Släpper pudlar valppälsen i tovåldern som andra raser? Det kan förklara att det släpper så mycket päls? 🤔

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
2013-10-16 07:50
#10

9 nej. Valpälsen är mjuk och vuxenpälsen är grövre tjockare där med blir det mycket lätt tovor. Tror det är den enklaste förklaringen ;)

TjockaBerta
2013-10-16 08:39
#11

#9

Jag tycker också att Thomas släpper mycket hår när man borstar. Jag vet inte hur mycket en pudel ska släppa, om det är normalt eller om det är mycket.

Men för att vara en ras som inte fäller är det mycket som lossnar tycker jag. När jag borstat ut pälsen är jag helt täckt av ett vitt ludd på kläderna. Jag använder oftast ett "hundförkläde" annars måste jag lägga mina kläder i tvätten direkt. 

Sen måste jag rensa kardan, borsten och kammen. Det är hår överallt. Det är kanske fel slags redskap som jag använder.

Pälsvården är lite knepig eftersom jag är allergisk.

Han blir två år i december så det är knappast valppäls.

Jag jämför med min andra hund som inte släpper något hår alls. Utom i  januari när han fäller underullen. Den ligger på golvet i tofsar och är bara att plocka upp.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2013-10-16 08:56
#12

11, dom tappar hår men dom fäller inte :) Den lilla mängden päls dom tappar stannar kvar i pälsen tills man borstar dom.

Cahira
2013-10-16 17:37
#13

Kliar hunden sig mycket? Kan vara allergi eventuellt. Brukar få pälsen att lossna ovanligt mycket i andra raser iallafall, så kan vara samma med pudel.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
MaritaBo
2013-10-16 17:39
#14

# 4 Hur blir pälsen när man badar dem om det finns rester kvar av Maizena mjöl?

[Forest]
2013-10-16 21:09
#15

14 har inte märkt att det sker något alls. Jag brukar ha det som tovutredare och badat mina efter borstningen med

Thowas
2013-10-19 23:09
#16

jag fick en klippkund som hade en pudel som var väldigt långhårig, ägaren ville att jag skulle spara lite längd på både kropp och ben nu inför vintern.   problemet var att hunden hade så himla mycket tovor! höll på en timme med bara huvudet för att få ut tovorna där. fick be henne återkomma då hunden blev så slut.

men funkar maizena även när det är jätte mycket tovor??   vore ju underbart iså fall

[Forest]
2013-10-19 23:16
#17

16 testa 😉

Cahira
2013-10-20 02:17
#18

#16 köp Cowboy Magic detangler and shine på amazon.com. Det kostar lite att köpa utomlands men jag lovar, det är det BÄSTA tovutredande medlet jag NÅNSIN hittat!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2013-10-20 02:19
#19

Tillägg: Jag använde det på åsnan som hade riktiga ulltovor då hon fällde och det regnade och jag trodde jag skulle behöva ta fram klippmaskinen, men det löste upp tovorna som magi! Har blandat i medlet i vatten i en sprayflaska och använder på tovorna på min hund och det gör enorm skillnad även om det inte är full styrka. Så man kan variera styrkan beroende på hur svåra tovorna är. Men för hundens skull i ditt fall skulle jag använda full styrka. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2013-10-21 03:45
#21

Japp exakt! 👍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: