Annons:
Etikettbeteende
Läst 3965 ggr
fionalovdinger
10/11/13, 2:28 PM

Ensamträning valp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en 11 veckors valp här hemma, har haft henne i två veckor nu. Jag tänkte börja lite smått med ensamträning, och skulle jätte gärna vilja att ni skrev hur ni gick till väga, hur lång tid det tog, vad ni gjorde om det inte gick bra, och hur ni ökade tiden (efter hur lång tid).

Just nu övar jag bara på att gå in och ut genom dörren utan att det är en big deal. Om hon har fått något att tugga på går det bra, annars följer hon efter mig till dörren. Jag har ibland henne i sin valphage medan jag pluggar (efter hon blivit lite aktiverad och är trött). 

Tips/råd hur man bäst ska gå tillväga? Har ingen tidsram till när jag "måste" kunna lämna henne ensam, utan jag vill göra det så tryggt som möjligt för henne.

Tacksam för alla svar :)

Annons:
[Nalle-]
10/11/13, 3:13 PM
#1

Jag är kanske inte rätt person att yttra mig egentligen eftersom att ensamhetsträningen inte går som på räls hos oss om man säger så, men jag tänkte ändå dela med mig av lite tips och erfarenheter. 

Valphage är ett jättebra sätt att börja, så valpen inte hela tiden måste vara PÅ en. Jag lade min valp i hagen och ignorerade om han levde om, efter ett tag brukade han somna. Till en början kunde det ta runt 20 min innan han lugnade ner sig, men sedan var det ingen stor grej längre. 

Nästa steg hos oss var att kunna vara i olika rum. Kompostgaller är jättebra, ha hunden i ett rum där den fortfarande kan se dig men sitt själv i ett annat rum.