Annons:
Etikettbeteende
Läst 3965 ggr
fionalovdinger
10/11/13, 2:28 PM

Ensamträning valp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en 11 veckors valp här hemma, har haft henne i två veckor nu. Jag tänkte börja lite smått med ensamträning, och skulle jätte gärna vilja att ni skrev hur ni gick till väga, hur lång tid det tog, vad ni gjorde om det inte gick bra, och hur ni ökade tiden (efter hur lång tid).

Just nu övar jag bara på att gå in och ut genom dörren utan att det är en big deal. Om hon har fått något att tugga på går det bra, annars följer hon efter mig till dörren. Jag har ibland henne i sin valphage medan jag pluggar (efter hon blivit lite aktiverad och är trött). 

Tips/råd hur man bäst ska gå tillväga? Har ingen tidsram till när jag "måste" kunna lämna henne ensam, utan jag vill göra det så tryggt som möjligt för henne.

Tacksam för alla svar :)

Annons:
[Nalle-]
10/11/13, 3:13 PM
#1

Jag är kanske inte rätt person att yttra mig egentligen eftersom att ensamhetsträningen inte går som på räls hos oss om man säger så, men jag tänkte ändå dela med mig av lite tips och erfarenheter. 

Valphage är ett jättebra sätt att börja, så valpen inte hela tiden måste vara PÅ en. Jag lade min valp i hagen och ignorerade om han levde om, efter ett tag brukade han somna. Till en början kunde det ta runt 20 min innan han lugnade ner sig, men sedan var det ingen stor grej längre. 

Nästa steg hos oss var att kunna vara i olika rum. Kompostgaller är jättebra, ha hunden i ett rum där den fortfarande kan se dig men sitt själv i ett annat rum. 

Steget efter det är att kunna vara i ett annat rum än valpen, där den inte kan se dig. Det tog tid för oss, jag började med jättekorta stunder att bara lämna rummet, gå in i tex köket, och sedan gå tillbaka. Min valp satte igång att tjuta så fort han inte såg mig längre till en början men det har gett sig med tiden. Vissa säger att om hunden börjar leva om så har man gått för fort fram, det kanske stämmer men i så fall hade vi inte kunnat träna alls. Så jag lämnade honom korta stunder i ett rum trots att han skällde och till slut gav det med sig. 

Sedan kan jag tyvärr inte hjälpa dig med hur man lämnar huset på bästa sätt, för det fungerar dessvärre dåligt här. För många verkar det i alla fall fungera med att ge valpen något gott och gå ut korta stunder och "slänga sopor" tex och utöka med att vara borta på en liten promenad eller så. 

Det är så himla olika från hund till hund, Asko tycker det är pest och pina att lämnas medan familjehunden Hugo fann sig i det hur lätt som helst med knappt någon träning alls. 

Lycka till! :)

MaritaBo
10/11/13, 5:05 PM
#2

Det var länge sedan jag hade en ensam valp, men min träning har ändå varit detsamma om jag haft bara en valp eller någon vuxen med.

Jag använder alltid två ord som jag säger när jag går och det är "Kommer snart!" Ett ganska neutralt tonläge.

Detta vet de inte innebörden av egentligen, men det är en rutin jag har och det har alltid fungerat för oss. För ibland tar man ju inte med sig hunden när man går. (Stanna hemma brukar jag säga när de inte får följa med, när jag tar på mig ytterkläder, då vet de).

Jag börjar alltid med en mycket kort stund. Säger "Kommer snart!" och går ut och stänger dörren. Går några steg från dörren och väntar en pytteliten stund och går tillbaka. Successivt utökar jag tiden, går iväg med soppåsen och sådana saker.

Mina hundar är alltid glada när jag kommer (ja, det är ju alla), med det menar jag att jag faktiskt tar mig tid att hälsa på dem när jag kommer hem. Spetsen här hemma ska alltid ge mig en puss på kinden, sedan är det bra och pudeln vill bli upplyft och omkramad. Sedan är det bra.

Vet att många inte "vill" hälsa på sina hundar förrän de har fått av sig ytterkläderna osv. Men jag ser det som en belöning för dem, för att de varit duktiga och väntat på mig.

Det viktigaste är att skynda långsamt om man har möjlighet till det och beroende på hur duktig valpen är givetvis.

Upp till toppen
Annons: