Annons:
Etikettpälsvård
Läst 5348 ggr
Haztparken
2013-10-09 12:41

Spara ut pälsen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan alla!

Jag har fått för mig nu att spara ut pälsen på min Storpudel Dafne! 😃

Detta är något jag aldrig gjort innan (hon är inte utställningsbar) men jag vill gärna prova och se hur hon skulle sett ut!

Dock eftersom jag inte alls är insatt i pudelfrisyrer och hur man gör dom så behöver jag lite hjälp känner jag.. Har kollat på en massa frisyrer och läst en massa trådar/artiklar här redan.

I slutändan vill jag att Dafne ska se ut såhär:

  • Rakad nos och en del nedåt på halsen

  • Långt afro + öron (inte för långt men så man kan toffsa det!)

  • Jämnlång päls på kropp, lång men inte för men så att det ändå passar med huvud + öron

  • Svans som kropp med rakad rot

  • Rakade tassar

Detta är det jag tänkt mig! Alltså ingen korrekt utställningsfrisyr om jag förstått det rätt men det är så jag vill försöka få fram henne till slut! 🙂

Jag har några frågor då:

  • Hur långt rakar ni på nosen, tills där öronen börjar/slutar? Alltså hur långt ut på kanterna?
  • Hur långt ned blir det bäst att raka på halsen ungefär?
  • Har bara skär 4/4F så antar att jag får klippa pälsen för hand? Tips?
  • Något mer ni vill tillägga?

Jag tackar på förhand och bifogar en bild på hur hur brukar bli klippt och hon ser ungefär ut så just nu, dock något längre!

Annons:
Sjöstjärna
2013-10-09 13:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Är det något i den här stilen du har tänkt dig?

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Haztparken
2013-10-09 13:57
#2

#1 Ja! Vad snygg hen var! 😃

Hur har du klippt hen? :) är också intresserad av hur nackpartiet ser ut?

Sjöstjärna
2013-10-09 14:01
#3

Tack! Han står som en hösäck förstås, men det får man bortse från.😉 Han hade en second puppy där jag bara kortade av öronpälsen och klippte in lite kortare runt bröstkorgen och i nacken. Frisyren är alltså i högsta grad hemmasnickrad. Jag ska se om jag kan hitta en bättre bild på nackpartiet.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Sjöstjärna
2013-10-09 14:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här står han ännu fulare men du kan se hur nacken och kroppen är ihopklippt. Jag ber alla skickliga hundfrisörer om ursäkt, jag är endast en glad amatör.😊

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Haztparken
2013-10-09 14:08
#5

#4 Okej så nacken ska vara typ lika lång som affrot då och bringan mer päls än bakdelen :)

Hur har du gjort med rakningen i huvudet? Hur långt åt sidorna har du rakat och på halsen? 🙂

Jag tycker att det ser jättefint ut! 😍

Sjöstjärna
2013-10-09 15:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ja, precis. Huvudpälsen klipps ihop med nacken som klipps ihop med kroppen.

I ansiktet rakade jag från yttre ögonvrån till främre fästet av örat och sedan ner framför örat hela vägen som i ett rundat "V" med spetsen mitt fram under hakan ungefär en decimeter ovanför bröstbenet.

Här kan du se frisyren rakt framifrån även om bilden är lite mörk. Jag hittar tyvärr ingen bra bild på linjerna för rakningen i ansiktet.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
Haztparken
2013-10-09 15:24
#7

#6 Tack så jättemycket! 🙂

Klipper du pälsen med sax då? 🙂

Sjöstjärna
2013-10-09 15:32
#8

Ja det gör jag.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Haztparken
2013-10-09 15:35
#9

#8 Okej tack så jättemycket för dina svar och fina bilder på din superfina pudel! 🙂

Nu blir det till att sparas ut päls!!

Sjöstjärna
2013-10-09 15:39
#10

Tack och lycka till!👍

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Catta-
2013-10-09 16:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tänkte bara visa hur jag rakar vid nos och hals :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Haztparken
2013-10-09 17:45
#12

#10 Tack! 🙂

#11 Tack för bilden! Bra med bilder, lättare att se och förstå då! 👍

Thowas
2013-10-10 19:17
#13

jag håller oxå på spar ut på mina två pudlar. Min valp Trix klipptes ner helt med 10ans skär i somras och har sett fått växa ut. hade gärna velat ha second puppy klippning på honom.  han har världens kaluffs på huvet då jag vill ha långt så man sätta upp med tofs.   inte bara det där med frisyrer på pudlar och man är nybörjare… :)

Min mellanpudeltik har haft helt nerklippt på huvudet av förra ägarn och jag håller på sparar ut där med.

Annons:
Upp till toppen
Annons: