Annons:
Etiketthundsport-träning-tävling
Läst 2464 ggr
TriciaMcMillan
10/8/13, 1:56 PM

Träningsdagbokstråd

Jag tänkte att detta kunde bli en tråd där vi skriver om hundträning i dagboks/loggform. För min del känns det bra att utvärdera passen och ha det på pränt, men är alldeles för dålig att skriva i någon bok för hand. Jag brukar skriva på facebook men alla där är ju inte hundintresserade så tänkte att det kanske passar bättre i ett hundforum, då kan vi också tipsa och reflektera tillsammans över träningen. All träning går ju bra att skriva om med tankar om hur passet var upplagt, framgångar/brister och vad som kan tänkas bidragit till resultatet. Även vardagslydnadsgrejer är ju intressant! 

Jag börjar med dagens pass, vi har kört hårda spår eftersom vi började kurs i går, och ett snabbt lydnadspass på gården. Tar det hund för hund. 

Trillians spårande: Provade på hårda spår (på asfalt) första gången i går på kurs och fick göra tre korta spår per hund. Det som funkade bäst på henne var godis i spåret, men rätt så glest, och så kastar jag leksak eller extra gott godis som avslut när hon spårar bra. Mycket svårt att ställa om till att spåra på asfalt, så det är mycket hjälp nu i början. Hon viker gärna av och då tar jag tillbaka henne och visar med handen. Efter ett par ggr förstod hon bättre att hon skulle spåra i kärnan och inte leta spår någon annanstans. I dag gjorde jag likadant men lite längre, ger "felkommando" (alltså inte nejar men har ett "appapp" när hon är på fel väg) och hjälper henne med handen när hon viker av. Gick in på ett lerigt område och lade en snusdosa med kattmat som slut för att det är hennes favoritmat. Fungerade super! Hon fick två liknande spår och andra gick bäst. 

Lydnaden: Vi tränar på ingångar med apportbocken och högersvängar med halt i fria följet. Tog klossen till hjälp med apporten, hon har fått skitbra ingångar med hjälp av den och tänkte se om det går att kombinera bakdelskontroll och hålla fast apporten, det gick super! Ska växla lite mellan att ha kloss och inte ha den och se hur det går. Om jag säger fot kommer hon in bra utan men vill ju få bort alla extrahjälper så att hon automatiskt kommer in snyggt med apporten. 

Hedvigs spår:

Hon har inte spårat alls mkt, och jag tänkte nu vara noga i från början med att hon ska hålla sig i kärnan, för det var jag aldrig med Trillian och det har gett ett väldigt yvigt spårande, även om hon är duktig ändå. Dock blir det ju mer effektivt och snyggt om de lär sig gå i kärnan ordentligt från början. 

Lade först ett som hon inte såg mig göra, och tätt med godis. När hon hittade första godisen förstod hon att det var något spännande där, men hjälpte henne mycket nu i början. Andra spåret band jag fast henne så hon såg när jag lade ut spåret (kanske 10 m bara nu i början), och en stor hög med godis på slutet. Då gick det bättre. Än så länge letar hon väl mest godisen men den tänker jag glesa ut eftersom. 

Lydnaden: Vi har inte lärt in så mycket renodlade saker än, utan mest lekt fram beteenden och kört en del shaping och så för att få in grundfärdigheter. Insåg i dag att hon inte ens kan ligg än för det har jag inte lärt henne så vi körde det nu och kom till ett jättesnyggt frivilligt läggande. Nästa gång kanske jag kan lägga på kommando. 

Om någon orkat läsa får ni gärna fortsätta tråden med vad ni har tränat för nåt :)

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Annons:
TriciaMcMillan
10/10/13, 9:55 AM
#1

Fortsätter här för mig själv :P I går var vi in till centrum och Hedvig fick följa med och miljöträna. Var mkt spännande och roligt med allt folk. Jätteglad valp som faktiskt gick jättefint och när vi stannade så satte hon sig och tittade nyfiket på allt. Några klappar och leenden fick vi ju givetvis också ;)

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

[Nalle-]
10/10/13, 7:24 PM
#2

Jättebra idé! Har fört träningsdagbok till och från med andra hunden, men har alltid slutat efter bara två pass eller så… Brukar blogga om träningspassen ibland, men brukar hålla det så kort för att annars orkar ingen läsa ;) 

Idag har vi spårat, Asko och jag! Var andra gången jag lade spår med honom och vi har hittills gjort det på en äng bakom vårt hus. 
Jag lade två spår, ett kortare till uppvärmning och så ett lite längre. Lade en godisbit vid vart tredje fotspår eller så, och liggtiden var ca 30 min. 
Han började bra i det första spåret, han förstod direkt vad han skulle göra och började spåra. Men sen blev han störd av ett helt gäng med dagisbarn som tjoade alldeles i närheten, så sista delen blev lätt ofokuserad men han tog sig genom hela spåret. Efter det strosade vi lite på gården ett tag så dagisbarnen hann försvinna, innan vi tog oss för nästa spår. Där spårade han riktigt bra, bra tempo och han var väldigt målmedveten :) Duktig valp!! Blev förstås tokbus på gräsmattan efteråt. 

Sen har vi tränat lite lydnad också. Ingångar har vi börjat med, föredrar ofta shejping men till ingångar har jag verkligen inte tålamod till det. Så jag har bara visat med en godisbit var han ska, och tycker det blir bättre för varje gång! Skulle dock behöva träna bakdelskontroll, så jag har börjat shejpa in klossträning men det går oerhört trögt… Så jag har lagt det på hyllan ett tag, för att träna roligare saker ;) Linförighet tränade vi också, ett klick när han går nära och kikar upp på mig. Det går bara fin, blir bättre för varje gång!

TriciaMcMillan
10/12/13, 6:57 PM
#3

Vi kör ingångar med target, och det funkar jättebra. Nu har jag tagit bort den och det blir mer shaping av det hela. Sen har vi börjat med klossen också men den är svår att förstå, Hedvig kan stå på den men inte röra bakdelen än utan hoppar av :P Hon är dock otroligt lättlärd så det blir nog inga problem. Hur är Asko med kamplek? Hedvig tycker leksaker är kul men inte så mkt för att dra emot när vi leker. Försöker "träna" på att leka lite grann varje dag för tycker det är ypperligt att ha kamp och bus i belöningsrepertoaren. Mat är hon galen i ;)

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

[Nalle-]
10/15/13, 6:56 PM
#4

#3, Hur har du gjort när du kör med target? :) 

Asko är inte mycket för kamplek heller, tyvärr! Har varit dålig på att träna det med honom, vi har mest lekt jaktlekar eftersom att han tycker det är roligare. Men vi har kommit igång lite mer med kamplek nu och jag hoppas han kommer börja uppskatta det mer! Som du säger är det ju jättebra att ha som belöning ;)

TriciaMcMillan
10/31/13, 1:43 PM
#5

Nu var det längesen jag skrev nåt här, har inte vart så aktiv på nätet på sistone mer än fejjan. 

Ang target så har jag kört med targetstick. Tog en gammal radioantenn och lärde henne att dutta längst ut på den med nosen. Sen höll jag den helt enkelt längs sidan och klickade när hon gjorde det. Tog bort den rätt fort för annars kan det bli svårt om man blir för beroende av hjälper, men hon förstod ändå att komma in vid sidan. Belöning alltid vid knät så hunden förknippar rätt position med belöningen. 

På sistone har vi mest tränat hårda spår som jag blivit helt frälst av. gick ju en kurs som jag nämnde tidigare och bara på dessa veckor har bägge hundarna greppat konceptet riktigt bra! I söndags var tredje och sista kurstillfället och då körde vi på grusväg med störningar. Trillian fick spår med många vinklar och fyra olika föremål i samt att någon gick rakt över spåret efter varje vinkel. De korsande spåren var inga problem, hon kollar av och väljer sen det rätta igen. Däremot var det lite svårt med där den andra personen gått av och in i skogen och tillbaka. Hon ville gärna vädra och kolla i skogen då. Så vi tränade några ggr just på det och får väl fortsätta med sådana störningar. Spårandet i sig har verkligen förbättrats sen vi började med hårda spår, hon kryssar mycket mindre och har börjat förstå att det är rätt i kärnan som gäller. Föremålsmarkeringen var inte heller några problem, även om markeringen måste förstärkas och bli tydligare. Nu duttar hon bara snabbt på dem så det är lätt att missa, vill helst att hon gör som med större träapporter och "fjädrar upp" med huvudet och kollar på mig och grejen. Har inte gått så bra att få henne att ta dem i munnen så nöjer mig med sådan markering. 

Hedvig fick inget spår i söndags för vi hann inte med men har lagt in lite vinklar åt henne också men fortsätter med godis. Föremålsintresse har vi tränat lite genom att göra små uppletanderutor, visa henne när jag går ut och lägger ut saker och sen släppa henne. Det var en hit!

Och så i dag var vi och tränade lydnad på bk för första gången på jättelänge. Med Trillian tragglas rutan och jag har hittat ett bra koncept nu tror jag efter mycket om och men. Externbelöning bakom rutan varvat med boll som kastas över huvudet och klick/varsågod när hon är på väg rakt fram med fokus framåt. Har haft problem med att hon stannar för tidigt eller vänder sig om och kollar på mig. Lägger inte in ställandet än utan vill ha full fokus framåt. 

Putsar på sättandet vid hoppet (tvåans hopp), har haft problemet att hon går några steg och sätter sig för nära hindret efter kommandot men har tränat sitt i språng mot mig, lek från mig, mot target etc och bara förstärkt ett jättesnabbt sättande. Såg ut att ha gett resultat. 

Hedvig shapar jag in fotgående och kör mycket mycket kamp- och byteslekar för att få till en bra belöning. Hon blir bättre och bättre på att dra emot och så kör vi mycket byten mellan två grejer och kul kul kul med mig för att förstärka kontakten och även viljan att komma tillbaka med grejerna när hon "vinner" eller de kastas. Det slarvade jag för mkt med Trillian från början så hon har ännu inte riktigt hundra procent villighet att släppa grejer eller komma tillbaka hela vägen till mig. Därför ska ag vara extra noga med den saken med Hedvig :P

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Upp till toppen
Annons: