Annons:
Etikettallmänt
Läst 3048 ggr
Thowas
2013-10-07 09:08

dvärgpudel populärast??

Om man kollar annonser på blocket tex så ser man mest dvärgpudlar till salu. och ibland storpudel.  men vet faktiskt inte om jag sett nån annons med mellanpudlar. Är inte mellanpudeln så populär eller?

Även där jag bor, i hudiksvall, så ser man mest dvärgpudlar. nån enstaka mellan och stor.

Annons:
[Nalle-]
2013-10-07 11:51
#1

Jag tycker också dvärg verkar vara populärast, särskilt på blocket där de verkligen dominerar. Har träffat väldigt få mellanpudlar själv, mest dvärgpudlar.

MaritaBo
2013-10-07 12:41
#2

Hrmmm… själv tycker jag att det verkar som att storpudel är populärast med tanke på annonseringen. Åtminstone upplevde jag det då jag skulle ha en liten och dessutom silver…

[Nalle-]
2013-10-07 13:39
#3

Kanske svårt att hitta en SKKreggad dvärgpudel, de flesta på blocket brukar ju inte vara det, som dessutom är silver. Har själv inte koll på annonseringen av dvärgpudlar på pudelklubben tex. Men det är kanske olika beroende på var man bor också? Här har nästan alla småpudlar eller blandraser med småpudlar.

TjockaBerta
2013-10-07 13:58
#4

Det är rätt många dvärgpudlar ute till försäljning på Blocket i den del av Sverige som jag kollar.

Jag skulle säga att ca 1/3 är SKK-reggade. De kostar mellan 10-14 000. Sen finns det oreggat för 6500-10000.

Det är däremot väldigt sällan som man ser någon storpudel till salu.

>>>Malum domesticum<<<

MaritaBo
2013-10-07 19:57
#5

Det tråkigaste tycker jag är att när man söker exempelvis på pudel är alla blandraser med pudel man får upp. Jag som fd. renrasuppfödare är "allergisk" mot blandras avel. Inget fel i blandraser, tvärtom, men den medvetna blandrasaveln tycker jag inte om.

Dessutom om jag söker på pudel så vill jag ha upp pudel och inte cockerpoo, shipoo m.m.

Nu är det ju inte aktuellt med en ny hund men brukar kika in där då och då och kolla runt på raser som intresserar mig mest…

Thowas
2013-10-07 21:56
#6

det här med reggat och oreggat så måste jag säga att jag hellre köper en oreggad för 7000kr, än en reggad för 14000kr. just för att jag tycker 14000kr är lite mycket pengar då jag ändå inte har intresse av att ställa ut, och det finns faktiskt seriösa uppfödare av oreggade pudlar med.

men håller med om att det kommit rätt mycket pudelblandisar.

Annons:
Amandla
2013-10-07 22:33
#7

Jag ska inte ens ge mig in i debatten om varför man ska köpa reggat när du skriver så, Thowas 😎 men jag klurar på en artikel om ämnet.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
idipidi
2013-10-07 22:44
#8

#6 Hur definierar du en seriös uppfödare av oreggat?

MaritaBo
2013-10-08 00:36
#9

Hrmmm… Jag kan förstå att 14000 kr är mycket pengar, det kan även jag tycka fast jag köper renrasigt och registrerat. MEN det inte valpköpare vet är att det faktiskt kostar enorma summor att vara uppfödare och föda upp en kull.

Jag vet, jag har ju själv varit uppfödare (sheltie i 10 år) och jag kan ärligt säga att INNAN så tyckte jag att valpar var dyra. Men som sagt var jag har fött upp och sett vad det kostar, så jag anser att valpriserna för registrerat och renrasigt är helt klart försvarsbart. Det är få som verkligen tjänar pengar på sin uppfödning. De som tjänar pengar, är just blandrasuppfödarna.

Anledningen till att man bör köpa renrasigt och registrerat är för att man vet mer vad man får för pengarna. Och man är också garanterad vissa saker. Oftast har uppfödare inom SKK hälsoprogram för sin ras som följs, ibland vissa saker som MÅSTE kontrolleras för att ens få registrera valparna. Handen på hjärtat, hur många blandrasuppfödare (dit räknas också renrasig men oreggad) kollar verkligen sina hundar det som man ska/bör kontrollera på de tilltänkta avelsdjuren? Inte alls många skulle jag vilja påstå. Blandras uppfödare vet sällan att även de ligger under konsumentavtalet dvs. att de har 3-årigt ansvar för valpen de säljer. DET kan man garantera att man följer om man väljer att köpa valp från SKK ansluten uppfödare. OM inte så får det följder för uppfödaren. En SKK ansluten uppfödare har regler som ska följas, framförallt för en sund hundavel men också en bra hundhållning.

Jag är inte helt hemma på pudelns hälsoprogram, men vet att rasen har PRA. Idag finns det gentest man kan ta och utifrån det kan man få svar på om hunden är anlagsbärare eller ej eller riskerar att utveckla PRA. (Hunden blir blind).

Min valp tex. är genom sina föräldrar PRA-prcd heriditärt fri. Dvs. han är fri från anlagen och kan aldrig utveckla PRA och ej heller föra vidare anlaget om han skulle användas i avel.

Åh, jag skulle nog kunna skriva mycket mer om detta ämne men jag får nog stilla mig lite….

Thowas
2013-10-08 09:29
#10

men vad kostar det att göra såna här tester? om man har en oreggad pudel och vill veta om den är bärare?

vore faktiskt en bra och intressant artikel om sånt här :)

Amandla
2013-10-08 10:26
#11

Marita, har du möjligen lust att skriva en artikel om ämnet? Då får du breda ut dig hur mycket du vill 😎Här finns plats för del 1, del 2, del 3 osv 😃

Thowas, minns jag rätt så kostar gentest för prcd-a nånstans kring 1500 kr, ögonlysning som SKA göras på båda föräldrarna före parning kostar från 500 kr beroende på vilken veterinär man går till, på småpudlarna bör man kolla patellastatusen också, det kostar ungefär lika mycket.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2013-10-08 10:56
#12

Vet inte om jag fixar att skriva i "artikelform" och jag kan nog inte vara speciellt objektiv (men det kanske jag inte behöver vara), då jag är väldigt anti mot allt vad blandras avel heter….och pudeln som ras är jag inte så hemma med än. Har ju "bara" en bortskämd sällskapshund.❤️ Men visst jag kan göra ett försök om du kan ge mig lite tips vad jag ska ta upp i frågan. Risken är ju att jag får hjärnsläpp… haha

Amandla
2013-10-08 11:06
#13

Nej, en sån artikel kan du skriva och vara hur partisk du vill. Som SKK-medlemmar får vi inte uppmuntra till blandrasavel ändå. Men nu kapar vi sannerligen Thowas tråd, det var inte meningen 😉Förlåt!

Anledningen till att det annonseras ut och säljs fler dvärgpudlar är så enkel som att det föds flest i den storleken 😎Försökte googla på det men hittade inga siffror, men någon kanske är mer sök-begåvad och hittar hur många pudlar det föddes i de olika storlekarna förra året? Då menar jag registrerade i SKK, för hur ska man hitta siffror för oreggade? Genom försäkringsbolagen kanske… ?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
MaritaBo
2013-10-08 11:13
#14

Möjligen, men alla blandraser är heller inte försäkrade, konstigt nog…

Många gånger hör man att blandraser är friskare hundar. Det är en sanning med modifikation. Det stämmer för den första generationen möjligen och om man blandar två olika hundar/raser. Men i nästa generation så är det precis samma sak som med andra raser…

Dessutom verkar det också som att det inte finns någon riktig statistik på blandraser. Alla som sagt var är långt ifrån försäkrade och det verkar också som att det är lättare att avliva en sådan hund om den blir ordentligt sjuk. För att de är "billigare" eller? Sorry, OT igen…

Amandla
2013-10-08 11:14
#15

Fundera du på att skriva en artikel, du känns som rätt person för den 😎Den behöver inte vara "korrekt skriven", om du läser tidigare artiklar så ser du nog att du kan släppa eventuell prestationsångest.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Thowas
2013-10-08 12:58
#16

det gör inget om ni "kapar" min tråd.  kul att läsa och väldigt intressant då man är relativt ny med just pudel. 

jag kan förstå varför ni tycker som ni gör om blandras eller oreggade.  som ett tex så födde jag upp kaniner ett tag, teddyvädurar.  teddyväduren är inte ännu godkänd som egen ras än och kan därför inte ställas ut. man kan inte få stamtavla, utan bara härstamningsbevis. för att få rasen godkänd kämpar uppfödare med att få fram så fina exemplar som möjligt och avlar bara på dessa, med långa öron bra päls och felfria linjer.   jag la ner min uppfödning efter ett tag eftersom det dök upp bettfel i mina kullar, och fick då reda på att uppfödare jag köpt avelsdjur av hade döljt att det fanns bettfel i linjerna.

så jag förstår er som bara avlar på reggade pudlar och varför ni tycker som ni gör

Amandla
2013-10-08 13:02
#17

Skönt att du tycker så, Thowas! 👍Vet att på en del andra sajter (ingen nämnd, ingen glömd) så kan det bli väldigt upprörda tongångar om oreggat respektive reggat.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2013-10-08 13:06
#18

#10

Det finns väl egentligen ingen anledning som jag kan se till att göra dessa tester på en blandras. De ska ändå inte avlas på. 

Och om man då tänker sig eventuellt det jag tror att du menade med seriös blandrasavel så kan man väl lika väl köpa en seriöst avlad och SKK-reggad hund.

Om man vill testa hunden är det enbart för att man vill veta vad hunden kan få för sjukdom i framtiden vad jag förstår.

Ser min stackars halvblinda cockerpoo med PRA Inte roligt. Jag kan inte tänka mig att man ögonlyste föräldrarna där. Nej jag köpte honom inte  som valp. Han var 8 år när han kom. Tänderna är riktigt dåliga  också. Anlag från båda raserna.

>>>Malum domesticum<<<

MaritaBo
2013-10-08 13:49
#19

# Där har du lite fel. Det är just det som är "problemet" att många hundägare tar en kull (eller flera) av olika skäl utan att titta vad som finns i rasen/-erna. Som exempel "En tik får inte livmoderinflammation om den får en kull valpar!" Vilket givetvis är bullshit och bara en ursäkt många gånger.

PRA tex. är ju en väldigt allvarlig defekt som bör tas på största allvar.

Vem vill att ens hund ska bli blind? Är det inte bättre att veta i förhand om min hund har anlagen och för den vidare?

Jag kan ge ett skrämmande exempel på "dåligt vald blandrasavel". Har en fd. granne som "fött upp" (frågan är om man verkligen är uppfödare?) flera kullar blandraser. Det har varit blandningar med cocker och shih-tzu bland annat. 

Tom far har satt på dottern……

Resultatet har förvisso blivit trevliga hundar, men det har förekommit kraftiga överbett, navelbråck och så var det något mer som jag inte minns nu…. Dessa hamnar i nya hem och så tar denne en kull valpar sedan.

Oftast har inte heller tikarna åldern inne. Fadern "satte på" dottern (det hette att det var ett misstag men det kröp fram att det var medvetet) som bara var 9 -10 månader gammal. Dvs. i första löpet. Hon var inte mogen att ta hand om en kull valpar!

Så mitt råd är att tänk efter lite innan ni försvarar "blandrasaveln" den är inte så seriös som en del vill påskina. Tyvärr!

Att tjuvparningar sker ibland, det är en helt annan sak. Men denna medvetna blandras avel där de också anger % satsen på raserna. Vad vet de egentligen om det? 50 % av generna kommer alltid från båda föräldrarna….

Ellen89
2013-10-08 23:01
#20

Intressant trad! Har i Australien ar det laglit att salja valpar (mest blandraser) i djur affaren! Helt sjukt! Folk koper av impuls, har ingen ide hur mycket tid, pengar och traning en valp behover… Min kompis brukade jobba for RSPCA som raddar djur, hon sa att dom avlivade ungfr 40,000 hundar per ar! Ingenting fel med dom men det finns bara inte hem till dom. Sa yes jag har en blandras som jag raddade men tycker inte om uppfodningen av blandraser.

Annons:
MaritaBo
2013-10-09 04:04
#21

#20 Det är fruktansvärt!

Impulsköp förekommer även här i Sverige. Just för att blandraser är billigare och de är söta som små… Men tur är det att i Sverige får inte valpar säljas i djuraffärer. Då skulle i alla fall inte jag kunna gå in och titta på de stackarna. Mitt hjärta blöder när jag tänker på det… 

RSPCA gör ett bra jobb i hela världen (där de förekommer i alla fall), men som du säger. Det går inte att rädda alla hundar tyvärr.

Tyvärr har vi ju också alla smuggelhundar av framförallt småhundar. Det är fruktansvärda bilder jag har sett och samma där, mitt hjärta blöder…

Och tyvärr så fortsätter det, så länge det finns dumma människor som köper dessa små….. Och på det får vi in massa sjukdomar som tex. masksorter som vi inte haft här….

Ska ladda in ett ordbehandlingsprogram i laptopen och sedan börja tota ihop en artikel i ämnet Amandla. Kanske, kanske….kan det väcka något i någon som tänker sig en blandras som är billigare…

Åter igen så är det inget fel i blandraser i sig, de kan vara mycket trevliga hundar, men denna blandrasavel skulle enligt mig förbjudas. Kolla bara så mycket amstaff-pitbull blandisar som förekommer… Och som sedan hamnar i orätta händer! Här i stan har jag anmält en kille, för att han hota mig efter att jag sa till på skarpen när han plågade en liten valp! Sedan fick jag veta att han tog valpen ut i skogen och misshandlade den grovt!!!!!!! Och lämnade den där! En annan kille fick veta det och han åkte ut och hämtade valpen och åkte till veterinären med den. Valpstackaren blev blind på ena ögat och vad jag vet så fick den ett gott hem sedan.

Killen som misshandlade är missbrukare och har haft flera amstaff blandisar. Måtte han sitta inne nu och inte ha någon ny valp.

En annan berättade att hon hade varit till en affär här i stan och utanför satt en valp också amstaff blandning, som det blödde från klorna eller klofästena rättare sagt. Ägaren hade låtit dra ut klorna på valpen!!!

Så länge det finns en marknad för dessa stackars hundar så kommer tyvärr sådan här avel och hundägare att finnas… För alla kollar inte vart valparna hamnar, tyvärr och åter igen tyvärr….

Amandla
2013-10-09 11:37
#22

Dragit ut klorna?? Då hade ägaren gjort det själv, finns väl ingen veterinär i landet som gör sånt! 😮Hoppas din kompis anmälde det. 

Åh, det är artikelskrivande på gång 😃Heja dig Marita! 😘


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2013-10-09 14:12
#23

Nej, precis! Ingen veterinär skulle göra det utan det hade de gjort själva eller någon som de kände i samma klientel-klass.

Jag vet inte om det blev någon anmälan, om hon gjorde det eller någon annan som såg det….

Upp till toppen
Annons: