Annons:
Etikettpälsvård
Läst 4987 ggr
Amandla
2013-10-05 22:46

Frisyrakuten

Här kan vi hjälpas åt att titta på din pudel och ge förslag på hur du ska klippa om du inte känner dig riktigt nöjd med frisyren, lägg in en bild så slår vi våra kloka skallar ihop 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
  • Redigerat 2021-12-24 11:40 av Amandla
Annons:
MaritaBo
2013-10-05 23:18
#1

Alla barn i början. Vilken tur att man har en pudel, missarna växer ut igen och det finns päls att träna på. 👍

Jag känner mig fortfarande ringrostig när jag klipper Zatang men så är det ju sådär 14 år sedan jag hade storpudeln och gått och grunnat på hur jag ska få det snyggt på ryggen och själva manen, nu inför nästa klippning. Och kom på att jag faktiskt klippt lite för kort i ryggslutet (plattan) mot svansen (har tyvärr ingen bild och nu ligger han här och sover bredvid mig i soffan och visar hela goa magen). Så nästa gång tar jag lite till, dock kan jag nog inte få någon snygg platta än då jag klippt med maskin tidigare och glömde byta skär sist så det blev för kort. Men som sagt var, det är tur att det växer så det är bara att försöka snygga till misstagen vartefter…

Cahira
2013-10-06 03:44
#2

Vill bara tillägga att man kan inte lära sig om man inte provar och vågar göra misstag. Utan misstag finns inget att lära sig av. 👍

Och nåt min uppfödare sa åt mig. "Håret växer alltid ut igen, det är det sista du behöver oroa dig för!" 😂

Toppen trådidé! 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Amandla
2013-10-06 07:53
#3

Haha, jag brukar säga att det är som när jag var liten och klippte mina dockor, fördelen med pudel är ju att pälsen växer ut igen! Det gör det inte på barbiedockor 😂(men det gick att sälja dem ändå på tradera, samlare är ett lustigt folk).


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2013-10-08 00:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu så kommer det första bidraget. Badade Zatang idag, efter några timmar i skogen och han "badade" i pölar och det luktade diesel/olja om honom och spetsen. Ville inte klippa honom än, då jag inväntar min nya böjda sax.

Det här är nog inte den bästa bilden - men ett bra sätt för mig att få honom att stå och inte sätta sig är att ställa honom på soffan, då han kan/vill inte hoppa ner.

Man kanske inte ser riktigt hur han är klippt förra gången, det är väl inte riktigt bra "uppfluffat" när bilden blev tagen och han har ju valppäls fortfarande. Hur som helst så funderade jag på att klippa "plattan" längre upp på ryggen för att försöka få en snyggare "man" eller är jag helt ute och cyklar???

Amandla
2013-10-08 10:32
#5

#4 Du tänker helt rätt, tycker jag. Det finns de som säger att man aldrig rör pälsen i manen, och så finns det de som säger som jag att det är asfult med en "puckel" på ryggen som det ju blir innan nackpälsen kommit ut ordentligt.

Klipper du plattan längre fram (drar fram midjan på ovansidan) så kommer han att få mer resning men riskerar att se lång ut.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2013-10-08 10:50
#6

Tack.

Testar med lite i taget, tror inte att jag behöver ta så mycket mer för att få det något snyggare i alla fall… (Hoppas saxen kommer idag så slipper jag bada om honom).

Annons:
Amandla
2013-10-08 10:51
#7

Precis, ta lite i taget och backa för att se honom på håll, eller rigga upp en spegel så du kan titta medans du klipper 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2013-10-08 10:59
#8

Ånej, ingen spegel då ser jag ju den där kärringen som huserar i min lägenhet. ;-)

Det är fortfarande lite svårt att klippa Zatang då han fortfarande har så mycket valppäls. Det är ju inte lika "fast i formen", men känner att det går lättare och lättare vartefter det växer….

Amandla
2013-10-08 11:01
#9

Valppäls kan vara knepigt, jodå! Man skulle ha en sax med kam på för att ha en chans att hinna med att klippa när man fluffat upp pälsen 😛


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2013-10-08 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Sådär, nu har jag klippt Zatang lite grann. Har inte klippt något på benen idag men försökt att snygga till "plattan" och manen. Han är otroligt duktig på att vara still, men jag vill inte bråka för mycket med honom då hon han fortfarande är ung.

Svårt att ta helbilder när jag är själv, men så här ser det ut nu.

MaritaBo
2013-10-08 20:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En till där han står helt själv.

TjockaBerta
2013-10-08 20:40
#12

Vad fin han är. Önskar jag kunde klippa lite själv.

>>>Malum domesticum<<<

MaritaBo
2013-10-08 20:46
#13

Det är bara att börja, man lär sig med tiden. Det är ingen perfekt frisyr han har, men det kan bara bli bättre - tror jag.

Jag klipper själv framförallt av kostnadsskäl. Det blir billigare för mig, som vill ha en så välvårdad pudel som det är möjligt.  Men så tycker jag också att det är lite kul.

Annons:
TjockaBerta
2013-10-08 20:53
#14

Tyvärr har jag inga som  helst konstnärliga eller hantverkskunskaper. Jag är verkligen tummen mitt i handen. Jag ahr inte ens klarat av att klippa lugg på barnen 🙂

Det vore roligt att kunna.

>>>Malum domesticum<<<

Cahira
2013-10-08 21:14
#15

Det som är så underbart med pudelpäls, den slutar aldrig växa ut. 😉 Så du får en andra chans, tredje chans, femte chans, och hundrasjuttioelfte chans att lära dig av dina misstag. :)

Brukar säga att man kan inte lära sig utan att våga begå misstag och det stämmer rätt bra i detta fall. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MaritaBo
2013-10-08 21:40
#16

Till skillnad mot människans så växer ju pudelns päls mycket i förhållande till storleken och man behöver bara en att träna på. ;-)

Jag är helt och hållet självlärd, men jag kan inte på långa vägar det proffsen kan, utan det är bara för mig dels att damma av de kunskaper jag fick med storpudeln och öka på med kunskaper. Finns också mycket på youtube att titta på. Fast det ser ju enormt lätt ut när proffsen gör det…hrmmm..  Men man måste våga, för att kunna lära sig också.

Börja med en liten detalj, och uttöka så småningom med nästa del och så nästa…

TjockaBerta
2013-10-08 22:28
#17

Jag har börjat med en mustasch. Crazy!

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2013-10-11 23:09
#18

Jag tycker att detta klipp är bra med lite tips, nu är detta lammklippning på vuxen dvärgpudel. Jag tycker ändå att man ser bra och att hon pratar tydligt vad hon gör när hon klipper http://www.youtube.com/watch?v=NzJMH86jCOI

[Forest]
2013-10-11 23:10
#19

11, Himla söt tycker han ser bra klippt ut. :)

MaritaBo
2013-10-12 09:07
#20

# 18. Det där klippet har jag sett och något annat som hon har. Ja, hon förklarar rätt bra hur man ska klippa och ger tips.

Tack!

Annons:
Thowas
2013-10-13 14:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Min valp Trix klippte jag ner med 10ans skär i somras. han hade så himla mycket och det var så varmt åt honom. det var inte tänkt att det skulle bli så kort egentligen men det var det enda skär jag hade.  det enda jag inte visste var hur jag skulle göra med huvet…   så jag sparade allt hår på huvudet.  nu är ju håret rätt långt och hänger ner efter sidorna på honom i ansiktet.   har lite svårt att bestämma om jag ska spara ut, då han faktiskt är jätte fin när man sätter upp tofs, trots att det är för kort i pannan så det sticker ut hår.  eller om jag ska klippa ner….

Thowas
2013-10-13 14:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

om jag vetat mer om frisyrer innan jag klippte ner Trix så hade jag lämnat in honom för klippning och gjort en second puppy klippning.

MaritaBo
2013-10-13 14:31
#23

Det kan du ju börja med nu. Låt det växa ut överallt utom på rumpan.

[Forest]
2013-10-13 18:09
#24

22 raka även ner tassarna så slipper han få björntassar som jag kallar dom om dom är håriga. 😉

Upp till toppen
Annons: