Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2883 ggr
Cahira
2013-10-05 19:02

Visst är det pudel i den här hunden?

Sidan påstår att det är ren schnauzer men det är mycket som inte stämmer. 1. Schnauzer finns inte i brun. 2. Den är ju krullig! 

http://www.crownschnauzers.com/index.asp?id=23

Scrolla för att se "winter coat". Denna "uppfödare" av "toy schnauzer" har skapat en egen stamtavla längst ned där hon beskriver Phattys päls som "Super megacoat". 😂

Hennes meriter är att hon kan några tricks, går fint i koppel och är rumsren. Jisses!

Vad tror ni? Visst ser det ut att vara pudel i den schnauzern?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Thowas
2013-10-05 21:31
#1

jag tycker sidan ser seriös ut.  har sett flera på hennes bilder som är krulliga, mer eller mindre.

sökte på crown schnauzers och hittade fler uppfödare. oxå bruna.

kolla själv   http://dogwebs.net/littlevalley/ourgirls.asp

Amandla
2013-10-05 22:15
#2

Kan inte ett dugg om schauzer, men ser att mormor i stamtavlan är black parti. Är de tvåfärgade också? 🤔


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2013-10-05 23:28
#3

Vi får inte glömma att i USA har de inte FCI standarden på sina hundar. Därav ser ofta raserna något annorlunda ut där mot FCI anslutna länder.

Tex den amerikanska sheltien skiljer sig en hel del mot den engelska (FCI). Fast jag gillar de amerikanska sheltiesarnas kroppsbyggnad - har haft en halvamerikan själv. Vilken benstomme!

[Forest]
2013-10-06 01:24
#4

Läcker var hunden :) Vilken päls den är man inte van att se på schnauzer,  tycker jag att schnauzer är som man är van att se mer tilltalande dok men kul att det finns även lockiga schnauzer.

Cahira
2013-10-06 03:39
#5

Godkända färger hos dvärgschnauzer i AKC (american kennel club) är svart, svart/silver och salt/peppar. Sverige har även vit som inte är godkänd i AKC. Particolorschnauzrar och annat är inte godkända och den där sidan är första gången jag hör om "toy" schnauzer. Vet inte helt vart alla färger de har kommer ifrån, men har aldrig sett en schnauzer sådär lockig förr. Även om en klippt schnauzer kan få vågig päls har jag aldrig sett sådär kraftiga lockar förr. 🤔

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
2013-10-06 23:01
Annons:
Cahira
2013-10-07 02:58
#7

Ah bra länk!

Men tycker fortfarande den är orastypiskt krullig. 🤪 Då den inte har en riktig stamtavla så vet man ju aldrig.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MaritaBo
2013-10-07 07:24
#8

Det är ju möjligt att det har blandats in exempelvis mindre pudlar för att få ner storleken? Vet inte om det finns någon fakta sida där det står något om uppkomsten av miniature schnauzer…..?

[Nalle-]
2013-10-07 11:54
#9

Är inte insatt i dvärgschnauzer, men kan ju inte påstå att de ser särskilt rastypiska ut 😃 Särskilt inte en av dom i första länken som var helt krullig! Men väldigt söta var de, måste jag säga.

[Forest]
2013-10-07 13:18
#10

7, Pälsen kan vara mycket mjuk om man klipper pälsen men tycker som du den var för tjock och för lockig, jag skulle aldrig tagit den som renrasig vid ett möte även om det skulle finnas stamtavla på den ;)

Cahira
2013-10-07 18:38
#11

#8 De ville skapa en miniatyr av standard schnauzer utan att se ut som en dvärghund utan bara en identisk mindre kopia så de använde terriers för att få ned storleken. Troligen därför dvärgschnauzern klassas som terrier i USA. 

Nedrakad päls har bara underullen kvar och den kan vara lite vågig och oftast väldigt luddig men sånt krull är nytt för mig. Till och med ögonbrynen och magpälsen är ju vågig och det har jag inte sett förut! Därför jag undrade om ni pudelkunniga kanske kunde se pudel i ansiktet eller så. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
2013-10-07 19:02
#12

11, ne jag tycker inte att den ser ut att ha pudelansikte.

Cahira
2013-10-07 19:53
#13

okej tack :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: