Annons:
Etikettbeteende
Läst 4592 ggr
Binajis
10/5/13, 5:58 PM

Juckande valp

Hej hopp!

För någon vecka sedan tog jag hem en 12-veckorsvalp, min första pudel och småhund överhuvudtaget. Är uppväxt med vinthundar och jaktsettrar. Lillkillen Wilse har tagit mig med storm, han är en helt annan typ av hund jag är van vid men så kontaktsökande och lätthanterad. Lite av ett plåster, men det börjar arta sig.

Jag har dock ett problem som jag aldrig varit med om tidigare trots att jag är uppfödd med hundar och tycker jag är beredd på alla tänkbara scenarion… tydligen inte 🤐

Han juckar nämligen på min svärfar! Drar inte riktigt jämt med gubben och det här gör inte saken bättre… Det började första gången jag var på besök med Wilse. Plötsligt började han jucka, jag tog i honom/puttade bort honom vänligt med bestämt och viftade bort det med att han var övertrött - hade varit igång hela dagen och det var egentligen inte rätt tillfälle att hälsa på nya människor på okänt ställe. Svärfar hann aldrig förstå vad valpen gjorde och jag låtsades som att det var att Wilse hade hoppat upp mot honom som var problemet. Hade hoppats att det var en engångshändelse, men nej. Det kan gå bra ett tag men någon gång under tiden svärfar är i närheten tar Wilse ett bestämt grepp runt gubbens ben och kör igång. Rent allmänt har han svårt att lämna svärfar ifred, men det beror nog på att gubben hela tiden bjuder in till lek och kontakt fast han kan mena att han vill vara ifred. "Nehej lilla putten, jag har inte tid nu" med lekröst. Han tror nämligen att hundar förstår vad vi säger. Dumgubbe! Oh well… nu ska jag inte gå upp i varv över honom. 😃 

Rätt och slätt, vad ska jag göra?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Annons:
Amandla
10/5/13, 10:39 PM
#1

Du har nog helt rätt i att det beror på att Wilse är övertrött/överstimulerad. Hjälper du honom att koppla ner då?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
10/6/13, 1:21 AM
#2

Det är ofta överslagshandling så mitt tips är om du åker dit ta med en bädd som han gillar och ger ett smarrigt ben så han lär sig slappna av. Är det hemma hos dig gör samma visa bädden och ge han ett smarrigt ben :)

[Forest]
10/6/13, 1:21 AM
#3

Grattis till bli med pudel 😉

Amandla
10/6/13, 7:55 AM
#4

Bra med ett handfast råd där, Forest.👍 Tror jag var lite trött igår kväll som inte gav förslag på vad TS kan göra 😴 Man kan också ta upp hunden i knät eller sätta sig hos den på golvet och smeka den.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Nalle-]
10/6/13, 11:07 AM
#5

Min Asko var likadan när han var yngre, alltid när han var stressad. Det kan fortfarande hända men inte alls lika ofta. Jag brukade sätta honom i "ryggsäcken" (mellan mina ben och hålla fast honom mjukt men bestämt, och klia honom på bringan) tills han slappnade av.

Binajis
10/6/13, 11:23 AM
#6

Tack för råden Forest och Amandla! Saken är den att Wilse är väldigt lättsam och slappnar utan problem av hos svärföräldrarna redan från början. Han sover på deras matta i köket, i soffan eller i någons knä. Det känns som att den första gången var en överslagshandling pga trötthet, han fick mat kort efter att det hände och sedan sov han resten av kvällen, men nu verkar det mer vara en grej han gör på svärfar oavsett om han är trött eller inte… När det händer kallar jag honom till mig och antingen får han komma upp i knät eller så ser jag bara till att han låter alla vara. Då går han och lägger sig så småningom.

Han har ingen bädd han gillar speciellt, hemma sover han i sängen eller nedanför mina fötter, var det än må vara. Ska köpa ett ben han inte kan motstå, de jag haft hittills (såna där vanliga smala "spiraler", kommer inte ihåg vad dom heter… typiska valpben. Och grisknorrar) tycker han bara är intressant ett tag innan han letar upp mig. Så en del av det hela är ju ensamträning också.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Annons:
[Forest]
10/6/13, 10:57 PM
#7

6 så fort han börjar så bryter du, det är bara ta bort honom där ifrån. Att säga nej så där gör vi inte, gör om detta om det behövs. ofta så kopplar dom snabbt att varför man säger till. Enja fick ett gosedjur (se bild) denna vart snart hennes juckkompis även när det inte var något "stress" nu var det ett gosedjur och gick enkelt visa jag tar den och den får vara här in i garderob eller hatthyllan att sitta o tro den skulle trilla ner eller ut var ingen ide. Jag bröt beteendet bestämt men inte hårt utan locka henne till mig o gjorde något annat. Nu kan inte stoppa in svärfar i garderoben eller slänga upp han på hatthyllan men att bryta detta och här kan även svärfar vara till hjälp att säga jag gillar inte när du juckar på mig putta bort honom. Att erbjuda annat det här är okej. Att leka inne gör många även jag med hundarna men vi kör lugnare lekar inne o dragkamp och kasta saker ute. Inne är det ber "mattes busefingrar" som jag säger och leka under täcket som Enja gillar. 

Enja gillar denna gosedjur än i dag och  åker ofta  ner i tvättkorgen framför allt när det är löptider, jag har inte hjärta att kasta den men den bor mer eller mindre i tvättkorgen på heltid.

Upp till toppen
Annons: