Annons:
Etikettbeteende
Läst 10509 ggr
Zelda12
2013-10-02 18:44

Kan era pudlar vara ensamma?

Jag har fått för mig att pudlar är en ras som har lite svårare än vissa andra raser att vara ensamma hemma. Vi har ensamhetstränat massor sedan vi fick Panda och hon klarar ett par timmar nu, dock har vi haft några bakslag. Hon är så pass ung än (11 mån) så vi stressar inte men jag skulle vilja att hon kan klara tre till fyra timmar ibland utan att bli stressad så småningom. Hur länge klarar era pudlar att vara själva och hur har ensamhetsträningen gått för er? Är tacksam över all info och tips:-)

Mvh Amanda
SE*Odd I's

www.oddis.se


Annons:
Catta-
2013-10-02 19:17
#1

Luna(9 månader) kan vara ensam fint på jobbet men hemma är det värre. Hon skäller ganska mycket. Men vi tränar på det! Idag gjorde vi världens framsteg. Hon var ensam nästan 30 min och sa inte en ljud! Hon fick ett gott märgben att tugga på så hon höll sig sysselsatt :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

MaritaBo
2013-10-02 19:24
#2

Min lilla pudel har aldrig varit ensam, då jag haft mycket "gratis" i och med att jag har en äldre hund så träningen har gått som en dans.

Sugar Mist
2013-10-02 20:49
#3

Penny gav sig efter en vecka. Vi var oerfarna hundägare och lämnade henne i 3 timmar bara sådär, förutom ngra korta stunder då och då vi åkte pch handlade osv. Hon hade det inte svårt mao

-

[Nalle-]
2013-10-02 22:31
#4

Här går det trögt, blir mycket skäll och gnäll. Vi tränar på och gör ändå framsteg :) Han är snart 6 månader.

ms-mee
2013-10-03 10:14
#5

Det går hur bra som helst för Hubert att vara hemma själv och hos andra. Inte ett ljud. Han står vid dörren en stund när man gått sen går han och lägger sig.

Elvis däremot får man inte ens gå ut och hämta posten för, han skriker, skäller och gråter. Och det gör han nästan tills man kommer in igen. 
Ingen skillnad att lämna dom med varann heller. Hubert sover och Elvis skriker :/

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

[Forest]
2013-10-04 20:53
#6

Enja har vi inte haft några bekymmer med alls, där i mot med Donna så hon har dagmatte om vi skulle jobba 4 h både jag och min man, men det är så sällan det inträffar då vi ofta jobbar olika tider.

Annons:
sazz
2014-02-02 14:10
#7

Jag har problem med min hund i min lgh, i föräldrarnas hus går de hur bra som helst, men i min lgh skäller hon efter 1 min, ibland inte alls, filmade henne en gång, då satt hon å kollade på dörren skällde några gånger, gick fram å tillbaka i hallen-köket, skäller när jag lämnar henne i bilen innan jag äns hinner stänga motorn, seprationsångest-delux känns de som.

[Forest]
2014-02-02 18:39
#8

Detta gör vi innan hundarna blir ensamma hemma. 

1, Går en längre promenad

2, avslutar promenaden med leta godis i snö/gräs/marken

3, stänger av med kompostgaller för hallen, så dom inte vaktar dörren. 

4, ger dom varsitt tugg nu är jag ingen fan åt dentastix men det känns säkrare o lämna dom med det än varsitt köttben.

Tinsam
2014-02-02 19:39
#9

Otto, strax över två år tränade vi från 9 veckors ålder. Började med fem minuter och ökade successivt. Inga problem att lämna över huvud taget - han går och lägger sig. Harry, lillfisen på 14 veckor piper i tjugo sekunder och kryper sedan ner jämte Otto. "Guld" att redan ha en trygg hund. Tror att många väntar för länge innan man ensamhetstränar. Börja direkt när valår kommer …

Tinsam
2014-02-02 19:40
#10

"Valpen"

TjockaBerta
2014-02-02 19:49
#11

#9, 10 =D Jag har också haft draghjälp av en äldre trygg hund. Vi bara går när vi ska iväg. Däremot kan Thomas stå och gny för sig själv om jag går iväg fast alla andra är hemma.

>>>Malum domesticum<<<

MaritaBo
2014-02-02 22:12
#12

Zatang har börjat senaste tiden skälla när jag åker och handlar. Trodde att han slutade efter en stund och började när han hörde mig och bilen på parkeringen (bara ett stenkast ifrån lägenheten). Men en granne sa i fredags att han skäller från det att jag går tills jag kommer hem.

Lite lustigt är det att han börjat med det nu (men han är ju i tonåren) och dessutom har han ju sällskap av mitteln.

Ibland begränsar jag området till bara kök och hall, i synnerhet när jag ska vara borta lite längre stund.

Det är förmodligen vid altandörren han sitter och skäller (han ser folk gå förbi). Så jag testade det i fredags när jag skulle upp på stan en snabbis. Jag stänger in hundarna i hallen och köket. Och då var han tyst när jag åkte och tyst när jag kom hem på parkeringen. Lyssnade noga och hörde ingenting.

Så prova med att begränsa utrymmet om möjligt.

Helenaw87
2014-02-03 01:14
#13

Jag har aldrig haft problem med att lämna Ester ensam.
Som längst har hon vart ensam ca 6 timmar å då jag kommer hen ligger hon å sover.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Annons:
Haztparken
2014-02-03 02:15
#14

Har inte haft några problem med min Storpudel Dafne :) Hon går och lägger sig och sover tills vi kommer igen.

Dock så om hon hör något utanför eller så så kan hon skälla lite men ger sig sen :)

[Nalle-]
2014-03-02 12:04
#15

#9, Jag började träna min också från 9 veckor, dröjde ändå flera månader innan jag kunde börja lämna honom ens en timme hemma själv. 

Nu är han 10 månader och har inga problem att vara ensam när jag är på jobbet :) Däremot skäller han om han blir lämnad på nya ställen, så vi kommer nog få börja om från början när jag har flyttat till lägenhet senare i år.

axa
2014-03-02 18:29
#16

När min  Tussan var valp/unghund var vi dåliga på att träna henne så som ung var hon väldigt jobbig att lämna hemma. Med tiden så valde hon att vara hemma själv när hon skulle med någonstans, så vi lämnar henne när hon inte vill med (om hon inte måste gå ut, eller nått).

[Iyen]
2014-03-03 11:21
#17

Viggo har  inga synliga problem med att vara hemma själv både kortare och längre stunder. Det är mer jag om har problem med att lämna honom.

I början när han var valp visade han sitt ogillande när jag duschade genom att gå och bajsa i sovrummet. Det förvann efter att jag under några veckor stängde in an i badrummet tillsammas med mig.

Jag tror att det är viktigt att belysa att alla hundar inte visar stress osv genom att yla högt. Vissa individer är mer introverta och kan må mycket dåligt utan att visa det på sätt som är "klassiska" och som upplevs av oss människor som jobbiga. En hund som "stänger ner" kan må mycket sämre än en hund som tuggar bordsben. Hunden som tuggar bordsben får ju utlopp för sina känslor och behov, den introverta hunden. Ja, vad händer inom den?

[Iyen]
2014-03-03 11:22
#18

(ber om ursäkt för missade tecken, tangentbordet behöver nya batterier)

Upp till toppen
Annons: