Annons:
Etikettallmänt
Läst 9022 ggr
Plupp73
2013-09-28 09:44

Pudel - mellan el dvärg?

Vi är en familj som tidigare haft en bostonterrierhane, som dog av åldersskäl 2010. Vi är rörliga på fritiden, har 2 ponnyer, 3 marsvin och är mycket ute i skog och mark och bor bredvid en lång sandstrand. 

Barnen är i åldrarna 4,9,11 år - och är djurvana med betydelsen att de är uppfostrade med att leda och respektera djur. Nu har vi insett att det är dags för ytterligare en hund. Vi har diskuterat fram och tillbaka och tror att pudel skulle kunna passa hela familjen då vi är intresserade av en rörlig, intelligent hundras som skall kunna fungera som familjehund, motionera långa sträckor på ridturer och fjällvandringar samt gå kurser i agility och spår/bruks. 

Jag (mamma) har som ungdom  passat/uppfostrat storpudlar, men tycker att de är i största laget för barnen i nuläget. Känner inte till pudelrasen så väl i övrigt att jag vet om det är annat än höjdmässig skillnad på mellan- och dvärgpudel….?? 

Låter det i övrigt som om pudelrasen skulle passa oss? Bör vi inrikta oss på dvärg- eller mellanpudel i första hand?

Annons:
[Tiara05]
2013-09-29 12:20
#1

Hej, har ingen egen erfarenhet när det gäller skillnaden mellan dvärg och mellan pudel. Men det jag själv läst här på fokus och i andra trådar så verkar mellan pudeln vara den som har mycket go och energi i sig och jag tror den skulle passa bättre till erat levnadssätt än en dvärg pudel eftersom de inte är lika sköra och mer arbetsvilliga och lättare att ha till bruksarbeten. Beror ju också förstås på individ. när det gäller skillnaden mellan storpudel och mellanpudel så är storpudeln något lugnare. Pudeln är ju en allround hund som kan användas till både utställning, jakt, spårning, agility och sällskap mm så ja jag tycker att den skulle passa er :)

Thowas
2013-09-29 17:19
#2

jag har både dvärgpudel och mellanpudel. och jag måste säga att jag tycker dvärgpudeln är smidigare och lättare. sen varierar ju storleken på dvärgpudeln med. en väns dvärgpudel är 35cm hög och på gränsen till mellan.

har inte träffat så många mellanpudlar, men tycker min tik är tung och inte lika följsam och lätt som min dvärgpudel. men sen kanske en mellanpudel orkar mer eftersom den är större..  våran mellanpudel tränades i agility innan hon kom tills oss och var jätte duktig på det

Plupp73
2013-09-29 20:17
#3

Tack för att ni svarade!!!

Det viktiga är ju att min 9-åring klarar att hantera hunden då den är vuxen, rent styrkemässigt om det skulle uppstå en trängd situation. Då känns dvärgpudel maxad bättre än större storlekar. Storpudel är alldeles för stort för oss, även om den skulle passa ridturer och fjällvandringar.

När jag tittar runt verkar det vara lite vanligare med dvärg- än med mellanpudlar, enbart tolkat ur antal valpannonser. Men, som ni också sa - man kan ju försöka hitta en maxad dvärgpudel el liten mellan så att man når en optimal storlek för både motion och hantering. 

Vi hade ju tänkt oss agility och viltspår - mest för att det passar familjen. Sedan klättrar vi en del, och rider långritter med övernattningar. Det är inga höga tempon (skritt), och passar nog även dvärgpudeln.

TjockaBerta
2013-09-30 08:27
#4

#3

Har en bekant som jagar rådjur med sin dvärgpudel så den klarar nog skritt-tempo. 😃

Den dvärgpudeln är ungefär hälften så stor som min.

>>>Malum domesticum<<<

[Nalle-]
2013-09-30 22:29
#5

Jag har träffat fler trevligare dvärgpudlar än mellanpudlar, men det är nog väldigt olika! Upplever också mellanpudeln som aktivare och lite skarpare. Ska ni köpa dvärgpudel vill jag bara råda er att välja en bra uppfödare, finns en uppsjö av "dvärgpudlar utan stamtavla" på blocket och även om det förstås finns guldkorn tycker jag mentaliteten kan vara lite sådär på många av dessa. Vi har en blandras i familjen som är hög som en maxad dvärgpudel, min lillasyster på 10 år hanterar honom utan problem :)

idipidi
2013-09-30 22:52
#6

#5 Skarpare? Vad lägger du i begreppet skarp?

Annons:
Amandla
2013-10-01 13:20
#7

Jag vill inflika att man bara bör köpa pudlar reggade i SKK, då vet man att det är en renrasig pudel och att hälsoprogrammet för rasen följts, dessutom har uppfödaren då SKK:s regler att följa (till exempel att inte avla på sjuka hundar och att en tik får ha max fem kullar). Med hundar som inte är reggade finns inga som helst regler, jo förstås svensk lag och jordbruksverkets regler, men det är inte alla som har koll på dem och det finns även de som struntar i dem. Säkerheten är alltså mycket större om man köper en SKK-reggad hund.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Nalle-]
2013-10-01 20:10
#8

#6, skarp var nog fel ordval, men som att de aldrig riktigt kommit ur tonåren. Inte så mjuka och följsamma, utan mer självständiga och "jag kan själv". Har inte träffat så många mellanpudlar och vissa har varit jättetrevliga, men jag har träffat fler dvärgar och ingen dvärg har varit som beskrivet ovan. Är alltså bara egna erfarenheter :) Och jag håller med #7, finns många fördelar med att välja SKK-reggat vilken storlek (eller ras) man än funderar på.

idipidi
2013-10-01 22:02
#9

Aha! Det var en bättre förklaring. Skarpa ska absolut inga pudlar vara.

[Forest]
2013-10-01 23:17
#10

Jag säger mellanpudel då jag är uppväxt med en mellanpudel hane sen jag var 5 år, helt otroligt trevlig hund med barn. Nu kunde han säga aj om mindre barn verkligen tog tag i hans päls, men himmel han var så trevlig o rolig. Han följde sen med mig till stallet när jag var så gammal att jag red själv och han lärde sig att hoppa upp så kunde han sitta på manken för att spana lite bättre 😉 Jag tycker att dvärgpudel är minst lila tåliga med orka med  men har jag barn på 4 år väljer jag något större pudel då dom är lite tåligare och kanske inte lika "aj akta mig" för pipa till jaja jag hoppas du förstår vad jag menar :) Nu jag två olika ena mer tålig mot allt medans andra är mer drama queen 😇

Upp till toppen
Annons: