Annons:
Etikettallmänt
Läst 15037 ggr
Thowas
2013-09-26 14:10

svanstråd

har sett att alla pudlar har olika svansar.  Trix svans ligger som en liten knorr på ryggen, Busans ligger rätt ner och har tjockt krulligt hår.  En väns pudel har världens plym till svans!

Lägg gärna upp bilder på hur ER hunds svans ser ut.  Vore lite roligt att se :)

Annons:
Cahira
2013-09-26 21:07
#1

Detta vill jag se!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Catta-
2013-09-26 22:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Kul tråd :) Luna har ganska böjd svans. Den är inte krokig utan ligger mer som en stor båge över ryggen. Päls är det gott om också tycker jag :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Amandla
2013-09-26 22:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Båda mina har hyfsade svansar, kunde ha lite bättre svansansättning och kanske bära dem något lite rakare.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-09-27 00:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

 Här har Donna mindre bra svans och Enja har bra svans. När Donna blir uppspelt så blir den mer som ett C ibland vilar den fint på ryggen 😉. Men inte ska svansen vara som en knorr eller vila på ryggen på dom? Inte om jag fattat svanshållningen rätt 🤔

Amandla
2013-09-27 00:16
#5

Precis Sophie, en svans som krullar ihop sig och/eller ligger mot ryggen är ett diskvalificerande fel och något man inte vill ha.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Eva.H
2013-09-27 01:46
#6

Det roliga är ju att ingen "vet" vilken svans som är den rätta, eftersom pudelns svans kuperades förr. Jag personligen tycker om krullsvansarna.

Alla mina fem pudlar har haft det. Tudde har en spetssvans Lisas är lite rakare. Och Tudde sopar inte ner saker från rumsbordet med sin svans, det gör Lisa som till råga på allt har världens lyckligaste svans. Vet ingen som viftar så mycket på sin svans som hon gör och när hon är riktigt lycklig går den i cirklar.

Deras mamma hade spetssvans och deras pappor raka svansar. Och i Lisas kull var det allt från krullsvans till rak svans.

Annons:
Catta-
2013-09-27 05:45
#7

Ja det sägs ju att krullsvans inte är önskvärt men många domare strutar i det.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Thowas
2013-09-27 08:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

här ser ni Busans svans. den är väldigt krullig och ligger för det mesta ner

Thowas
2013-09-27 08:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Trixs svans är som en knorr. och vi upptäckte nyligen att det är bruten! 😮

en halv dm från svanstippen är svansen bruten och svansen pekar åt vänster. han har inte ont och vetrinären gör inget åt det heller så länge den funkar som den ska.

Thowas
2013-09-27 08:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Lukas som vi är dagmatte åt :)

ms-mee
2013-09-27 10:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Såhär ser våra pojkars svansar ut. Elvis har väl rätt bra svans? Tycker jag iaf, och han får jättefin plym när den är pälsad!
Hubert däremot, ja, ni ser ju. Går nästan i en ring :P

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

TriciaMcMillan
2013-09-27 11:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hedvig har riktigt lång svans, men riktigt fin form på den :P Trillian har väl också i det närmsta perfekt svans (om man går efter standarden då förstås). 

Krullsvansar är ju ett aber, som Eva H skriver kan vi egentligen inte veta hur pudelsvansar ser ut ursprungligen, men nu är det sagt att krullsvans är ett diskvalificerande fel. Lika bra hund är det ju för det :) 

#9 Den är nog inte bruten, mest sannolikt är det sk kroksvans som är medfött och innebär att en kota är felutvecklad och skapar "knicken" på svansen. Inget farligt eller besvärande för hunden, däremot avlar man inte på hundar med kroksvans då det är osäkert om felet i svanskotan kan nedärvas och med otur hamna i ryggen i stället för i svansen, vilket ju innebär en större skada och handikapp.

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

TriciaMcMillan
2013-09-27 11:04
#13

Haha här på bilden viftar hon på svansen så den är ju inte så där rakt upp alltid :P Men det syns att den är väldigt lång. När hon går bakom saker ser man ofta svansen sticka upp och svaja som en kattsvans. Får se om hon växer ikapp sin svans eller om den alltid kommer vara lite oproportionerlig ;)

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Annons:
[Nalle-]
2013-09-27 11:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Asko är riktigt långsvansad! Inte riktigt lika lång som på bilden, ett par cm är bara päls.

TriciaMcMillan
2013-09-27 11:24
#15

Är kanske ett släktdrag då :P Har nog aldrig sett en pudelvalp med så lång svans som Hedvigs (och Askos då vad det verkar)

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Thowas
2013-09-27 11:52
#16

#12   jo men om det var medfött så borde väl det ha synts och känts tidigare?  det uppstår väl inte bara efter ett halvår på bara några dagar?

Amandla
2013-09-27 12:01
#17

I rasstandarden (finns på förstasidan!) står det så här:

Svans

Svansen skall vara tämligen högt ansatt i linje med länden. Den kan vara okuperad eller kuperad till en tredjedel från svansansättningen eller till hälften av sin naturliga längd. Svansen kan sänkas när hunden står stilla. När hunden rör sig bärs den snett uppåt.

SVANSKUPERING ÄR FÖRBJUDEN I SVERIGE.

Fel:

- Svans som är för lågt ansatt

Allvarligt fel:

- Svans som är krökt över ryggen

Diskvalificerande fel:

- Medfödd svanslöshet eller tillbakabildad svans

- Ringlad svans med spets som faller ner över flank eller kors.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2013-09-27 12:21
#18

Här är Thomas nyklippt i somras. Ganska snyggsvansad tycker jag 😃

>>>Malum domesticum<<<

TriciaMcMillan
2013-09-27 12:40
#19

#16 Nä iofs, ni vet ju om ni borde ha känt det innan, tycker bara det låter konstigt att en hund bryter svansen utan att man märker det alls…

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Catta-
2013-09-27 16:32
#20

#17 Det som står där är ju iofs sant men många domare dömer efter egen tycke och smak. Luna har aldrig blivit påpekad att hon har böjd svans.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Amandla
2013-09-27 17:01
#21

Jo så är det ju, det finns domare som slår ned hårdare på bettfel och tandbortfall än på krullsvansar, eller på för höga storpudlar, småpudlar med runda ögon osv osv i det oändliga. De ska sätta hundens eventuella fel mot dess tillgångar, även om hunden har en riktigt ful svans så kan den ha andra kvalitéer som uppväger den (även om det egentligen är ett diskvalificerande fel). Man måste komma ihåg att den perfekta hunden finns inte. 😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Nalle-]
2013-09-27 18:12
#22

#15, kan säkert vara så! ;) Jag har inte så mycket att jämföra med, men tycker att den är oproportionellt lång haha. Och viftar ständigt!

[Forest]
2013-09-27 22:43
#23

9 Det är mycket ärftlighet och det finns mycket troligen i hans släktskap. Och såna hundar ska man inte avla på, jag skulle prata med uppfödaren om denna ärftliga defekt. Tänker självklart på jbv regler ang aveln. Det är inte helt säkert att man känner det så väl innan men anser väl en kunnig veterinär hade kunnat känna det redan när han vart besiktad. Skulle han ha brutit den så anser jag att ni bör åka bums till en veterinär då det gör mycket ont att gå med en bruten svans. 

***********************************************************

Vem vill avla på allvarliga fel? 

Nu står det väl klart och tydligt att rasstandard anser att detta är allvarligt fel OM hunden har svans som är krökt över ryggen. Då anser jag att man ska även oavsett hur bra allt annat är ge omdöme som domare på utställning men inte mer. Eller hur? Men svenska pudelklubbens utställningar jag vart på så anser man väl inte det är så allvarligt fel trots att det står på rasstandarden. 

Jag själv anser att allvarliga fel inte är bra, och själv skulle jag inte avla på den hunden.

coreytaylor
2013-10-24 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Min knodds svans (och mammas fötter). Jag som alltid har tyckt att han var så snygg 😕

Kyss

coreytaylor
2013-10-24 16:27
#25

Nåväl, jag får vara nöjd över att den inte ligger på ryggen🙂

Kyss

[Forest]
2013-10-24 21:57
#26

24 han är otroligt fin det kan dom vara trots felsvans ;) Jag tycker Donna är mycket fin med trots felsvans men jag avlar heller inte på henne. 😃

solbackaa
2014-03-06 23:39
#27

Är mycket sk svansfel på rottweiler med, är ju inte så många år sedan man slutade att kupera och det tar ett bra tag att avla bort alla "svansfel"  :)

Annons:
Helenaw87
2014-03-10 01:26
#28

Min dam har en bruten svanstipp sedan många år tillbaka så den ser ut som en krorr i toppen men vet. Sa att man inte gör något åt detta om inte hunden har väldigt ont eller att svansen blir isande kall. På utställning i Norrköping 2012 nämnde domaren svansen men var snäll och skrev inte upp det

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Illiana
2014-03-10 09:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

#24 

Min har en väldigt lik svans som din. Jag har dock inte sett någon pudel få nedslag på detta, se bara på Ricky som vann BIS på Crufts igår..

Här är min:

/ Clowndivans slav

[Forest]
2015-07-28 11:15
#30

Petar upp tråden om det är fler som vill prata om fina eller fula svansar, hundarna är oavsett  svanshållningen samma fina hund man äger och håller kär.😃

Cahira
2015-07-28 21:07
#31

tycker svansarna är jättefina här i tråden :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

5ara
2015-07-29 16:41
#32

Klart att Pajas ska vara med i svanstråden han med. Vad säger ni om hans? 🙂

Amandla
2015-07-29 16:44
#33

#32 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Cahira
2015-07-29 18:49
#34

Mycket stilig!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
5ara
2015-07-30 12:46
#35

#33 så svansen blev bra på den lille rackaren då iallafall. Han får kompensera för sina korta framben/ djupa bröstkorg med den då😛

#34 Tack! Kul att då höra🙂

Misstaget att vara oförsiktig med trimmern mellan ögonen kommer jag inte göra igen😟 Det tar visst lång tid för den kapade luggen att bli så lång att den kan snoddas upp med det andra igen…

Haztparken
2015-08-01 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Hittade en bild på Dafne (t h) och Nyx (t v). Nyx svans tycker jag är rätt så hyfsad faktiskt. Dafnes däremot, den ligger inte mot ryggen men den gör nästan en cirkel i luften haha !

5ara
2015-08-01 18:12
#37

#36 Så fina och Nyx är så tjusig😍

Catta-
2015-08-01 21:34
#38

Så himla fina pudlar här :) ❤️

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

AnnaDante
2015-08-03 11:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Här kommer en bild på Dantes svans :)

Emiliaxoxo97@gmail.com
2015-08-05 10:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Min lilla pöjk har iprincip en helt krullad svans som ligger på ryggen 😃

5ara
2015-08-05 15:51
#41

#40 Grattis till en underbar liten sötnos😍

Annons:
Cahira
2015-08-06 02:16
#42

Sjukt söt!!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

KitoBonito
2015-08-17 22:39
#43

Krökt svans över ryggen räknas enligt rasstandarden som ett allvarligt fel, vad jag läst här i tråden. Vad innebär allvarligt fel? Kommer hunden att få fysiska besvär i framtiden?

Cahira
2015-08-18 10:01
#44

Det är ur Rasstandard synpunkt och inte hälsosynpunkt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: