Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 2409 ggr
Catta-
9/25/13, 5:30 AM

Ska jag börja med täcke?

Min pudelflicka är nu uppklippt i bollar och är då naken på rumpan. Har inte märkt hittills att hon fryser men ska man ha ett tunt täcke ändå? Jag jobbar olika tider och nu när jag går upp och ut så här tidigt(vid 06.00) har det börjat bli väldigt kallt. Tänker bara på korsbandsförlamning.. Men jag vet inte om hundar har lika lätt att få det som hästar?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Helenaw87
9/26/13, 12:48 AM
#1

Jag skulle rekomendera ett fodrat täcke eller en overall o bomull, inte fleece.
Även om dom inte fryser kan dom bli allvarligt nerkylda och bli sjuka pga det.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Catta-
9/26/13, 5:12 AM
#2

Okej! Tack för svar

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
9/26/13, 9:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag fick detta täcke av Enjas uppfödare och av den är varm skön och skapa inte en massa tovor

Wisby9211
9/26/13, 10:02 AM
#4

Min bebis har tunn jacka på sig om det är sol men på morgonen när hans leder inte riktigt kommit igång så måste han ha ett varm fodrat täcke för annars kan han inte gå =/

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

TjockaBerta
9/26/13, 10:23 AM
#5

TS #1

Ja visst kan de bli sjuka eller få olika problem.

Thomas fick vattensvans förra vintern när han var ute i kylan. Sen fick han ha tröja eller täcke när det var som kallast.

>>>Malum domesticum<<<

Catta-
9/27/13, 5:48 AM
#6

Tack för alla svar!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
wesdi
9/27/13, 5:37 PM
#7

😉 Käringen mot strömmen då!

Vet ni ursprunget till lejonfrisyren?
För väldigt länge sedan användes (stor)pudel som vattenapporterande fågelhund. Onödig päls togs bort men sparades på viktiga punkter på kroppen. Tofs på  huvudet/svans kunde man sätta ett band i så såg man pudeln än bättre i vassen mm när den jobbade.

Såklart var inte den tidens frisyr lika noga klippt som dagens utställningsfrisyr… då var det jakthundar.

Så … att man spar bollar på vissa ställen har sin orsak - skydda!

Diesel hade som ung continental frisyr (lejon med bollar). Klipptes om mitt i smällkalla vintern. Vanligt vinterväder med några minus (åtminstone inte kallare än - 15) klarade han galant utan täcke… nu är ju Diesel en rätt aktiv hund så klart förstås.

Så se först hur hund reagerar. Att redan nu börja *pälsa på* hund utan orsak.. tycker jag är dumt.  På promenad får väl hund röra på sig och borde kunna  hålla värme bra än, så kallt har vi inte än väl?

För mig har täcke viss betydelse: att inte kyla av muskler för fort, att ha på när det är riktigt kallt, att hålla muskler varma.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Forest]
9/28/13, 12:07 AM
#8

7 det är bra med käringar som går mot strömmen med 😃

Nu kan man väl inte säga att dessa vattenapporterande pudlar inte frös, eller att dom inte vart skadade ibland. Jag har inte hittat något i bra fakta böcker om detta.  Hundar i arbete gör många saker som ägaren ber dom om ibland kanske det inte är det bästa alla gånger. Man kan inte alltid säga att de klara det förr jo visst dom hade det betydligt kyligare vardag med sina mindre täta hus och många ansåg inte att hunden platsa inne utan fick enkelt bo i stallet, så de tålde säkert kylan mycket mer än idag i våra varma ombonade hem. 

Fuktigheten i luften gör sitt med även om graderna är samma så tycker ändå jag att här i Östergötland är det svinkallt om det är -19 ute men åker jag bara till Härjedalen så kan jag sitta i flera timmar i snödriva utan att frysa häcken av mig.

Upp till toppen
Annons: