Annons:
Etikettpälsvård
Läst 6269 ggr
Thowas
2013-09-21 18:23

spara ut på huvudet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tycker ju att det är så snyggt med långt hår på huvudet så man kan sätta upp tofs och långa öron, så jag håller på spar ut på Trix.

han har fått rätt långt hår för att bara vara ca 5 mån, förutom att det är hår längst fram i pannan som växer sämst och som lossnar och hänger ut när man tottar.  sen kom jag på att jag kanske inte alls ska klippa håret på sidan om ögonen om man ska spara ut?…

Annons:
Thowas
2013-09-21 18:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

här ser man att det är småhår som är kortare ovanför ögonen.

Thowas
2013-09-21 18:27
#2

sen har ju jag klippt från ögonvrån till örat, och det kanske var dumt om man ska spara ut långt?

TriciaMcMillan
2013-09-21 19:56
#3

Jo du ska inte klippa alls i mössan om du vill spara ut den långt, för då kommer det ju spreta ut på sidorna ändå. Sätt två tofsar i stället för en nu medans hans lugg är på utväxt, då håller det lite bättre :) Sen slipper man ju inte det där på ett tag innan det är så långt att det hålls i snoddarna, men börja med två "horn" i pannan ;)

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

[Forest]
2013-09-21 22:06
#4

2 hur långt har du tänkt spara? jag har alltid klippt Enjas ansikte även när hon spara till utställningfrillan :) Tycker han ser söt ut fint med rakad nos då ser man deras fina ansikte 🙂

TriciaMcMillan
2013-09-22 04:07
#5

Jag förstod det som att ansiktet ska klippas, men huvudhåret sparas? Han ser ju rakad ut på bilden. Ursäkta om jag missuppfattade :)

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Thowas
2013-09-22 09:54
#6

här är en lånad bild så ni ser vad jag menar.  så här vill jag ha det på honom med

Annons:
Catta-
2013-09-22 10:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Ungefär sådär mycket päls har Luna på huvudet/öronen nu(9 månader gammal). Det är bara att spara och hålla det rent och tovfritt för att det ska växa bättre. 
Bifogar en bild på hur jag rakar vid ansiktet under huvudet. Var det så du menade att du inte visste om du skulle raka så?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

TriciaMcMillan
2013-09-22 10:23
#8

Tror hon menade om hon skulle klippa det som sticker ut från huvudet på sidorna? Och det ska du alltså inte om du vill ha så där långt på huvudet :)

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Thowas
2013-09-22 11:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

jag har ju klippt på sidorna som man gör när top knot.  så håret på sidorna är ju kort. jag har rakat från örat till ögonvrån. 

så här har jag klippt (lånad bild)

är ju liksom ny på det här med frisyrer så jag lär mig eftersom…

Thowas
2013-09-22 11:15
#10

så därför spretar ju även håret ut på sidorna när man ska sätta upp det.

blir lite tveksam om jag ska fortsätta spara ut eller klippa top knot istället….

[Forest]
2013-09-22 11:46
#11

6 jag tog bort bilden eftersom man inte får låna andras bilder utan tillstånd av ägaren av kortet. Men man kan vissa länka sidan man lånat bilden från. 😉

Thowas
2013-09-22 11:54
#12

Länkar här istället då

http://www.flickr.com/photos/bbirdie/3294033/

så här har jag klippt som på bilden.  så, vad ska man göra en top knot eller spara ut?

[Forest]
2013-09-22 11:59
#13

9 är detta din bild eller ska jag ta bort den med?

Annons:
MaritaBo
2013-09-22 13:25
#14

Det tar ett tag innan man får en riktigt snygg och hållbar topknot.

Jag rakar som vanligt från örat till yttre ögonvrån och under en period hade jag två tofsar bredvid varandra (som små horn) på Zatang. Han såg lite roligt ut måste jag säga. Nu har det vuxit ut, så jag har haft två tofsar bakom varandra istället. Den första tofsen tar jag bara lite grann strax bakom ögonen av hår (1- 1 ½ cm brett) och den andra lite mer. Dock har jag putsat lite valpull så han har lite kort igen så det sticker gärna ut lite tofsar, men det växer ut igen och ganska snart.

Thowas
2013-09-22 14:26
#15

ingen som har lite bilder på hur det ser ut när det håller på växer ut? eller bilder med tofsar där det spretar ut?

Catta-
2013-09-22 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 Såhär ser Luna ut nu. Hon har relativt lång päls på huvudet men beroende på hur noga man rakar mellan ögonen kan det även stå ut lite tussar när de har lång päls.

Låt det lilla som spretar ut nu växa och försök vara noga med att du rakar lika vid ögonen varje gång. Du får ha lite tålamod. Pälsen växer ganska snabbt men innan man är nöjd med längden kan det se lite roligt ut med päls som sticker ut här och var.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Thowas
2013-09-22 14:58
#17

tack för bilden! :)   ja jag tycker ju Trix är så fin i långt hår och vill inte gärna klippa av det.  så jag får väl ha tålamod då :)

MaritaBo
2013-09-22 16:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Här är en bild på Zatang när han var 6 mån med två topknots. Som du ser så är det lite tofsar här och där som sticker ut.

TriciaMcMillan
2013-09-22 18:08
#19

Topknot kallas det när man inte klipper, om du klipper och formar blir det en mössa :) Bara så det inte blir förvirring i tråden. Det tar tid att spara, men vill man ha långt får man ha tålamod.

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Thowas
2013-09-22 19:27
#20

topknot är alltså när det är långt?

men det söker man på topknot så visar de "mössor".

Annons:
TriciaMcMillan
2013-09-22 19:30
#21

Ja såg också det nu, kanske benämns så oavsett, jag har alltid lärt mig att "sätta upp topknot" betyder att man har långt som man tottar. men kan ha lärt mig fel :P

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Catta-
2013-09-22 23:33
#22

Topknot och hätta/mössa är nog samma sak. Jag tror det är bara ett sätt att säga "päls på huvudet" Fast egentligen borde topknot, direkt översatt, betyda "tofsen på huvudet" typ. Alltså tofsen man sätter upp främst i pannan.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

MaritaBo
2013-09-24 09:04
#23

Hrmmm… Jag har fått lära mig att tofsen/-arna man sätter upp heter just top knot. Precis som #22 säger…

wesdi
2013-09-24 10:43
#24

Ska du spara ut lång päls på huvudet så ska du inte klippa det alls.
När du rakar ansiktet så rakar du ansiktet enbart så att säga. Linjen från örat fram till ögat.. håret ovan dvs huvudpäls ska inte klippas alls.
Samma ansiktet framifrån. Päls ovan ögat ska inte klippas.
Hur du väljer raka mellan ögonen … vissa formar ett v mellan ögonen … dvs låter hår växa lite ut på nosbenet för att forma en snyggare topknot. Men som sagt kan nog göras olika, beror lite på hur hund ser ut i ansiktet.

Så småningom måste man toppa det lite så klart men inte klippa något kort.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Forest]
2013-09-24 22:38
#25

Man toppar dok pälsen på huvudet men inte mer 😉

Thowas
2013-09-25 08:57
#26

tack för alla tips!  det är ju jätte kul när man får lära sig mera hur man ska göra, och då blir det lättare sen att få ett snyggt resultat!  jag har lärt mig mycket själv genom att kolla på instruktionsvideos om klippning på youtube och tips och råd från andra duktiga pudelägare.

sheena_th
2015-09-15 23:17
#27

Den här tråden var jätte bra!!!

Har undrat om precis det här då jag vill ha fint långt hår på huvudet, tack så jätte mycket, har försökt hitta på youtube men hittade ingenting och trodde att de som hade långt fint hår på huvudet hade typ fake hår eller något i den stilen så en än gång tack!!

funderade på att ha långt på huvudet och sen kortklippt/rakat på kropp och ben, vad tycker ni om det, går det att ha så på en pudel?

tänkte köpa lite snygga kläder så hon inte fryser förståss

Annons:
Amandla
2015-09-16 13:52
#28

#27 Fördelen med pudlar är att man kan klippa dem precis som man vill 😃Fast det är ju bra  om man tar hänsyn till om hunden är frusen eller känslig för värme.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: