Annons:
Etikettbeteende
Läst 1715 ggr
Catta-
2013-09-09 20:25

Möte med lös hund

Precis när Luna och jag kommit utanför porten idag kom den en lös hund springandes mot oss. Jag har sett den många gånger förut och visste att den inte var aggressiv så jag blev inte rädd. Jag höll bara i Luna, ignorerade hunden och väntade på matte som kom springandes. Men det jag blev mest fundersam över var att Luna blev så rädd att hon kissade på sig och samtidigt morrade hon ända ner från tårna. Min reaktion var då att försöka tillrättavisa henne men började sedan i efterhand fundera om det verkligen var rätt. Hon morrade säkert för att hon var så rädd och osäker inte för att hon var arg. Har aldrig varit med om detta förut så vet inte riktigt hur jag ska reagera i situationer som detta. Tips?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
[Forest]
2013-09-10 22:49
#1

Hon var osäker låter det som jag skulle inte göra något större väsen av detta utan hon visa att hon var rädd och osäker. Tips, träna på kontakt och lite balans övningar det brukar hjälpa, spåra det stärker deras självförtroende så lägg korta spår :) 

Har en hund med som kissar ner sig av glädje men ibland av osäkerhet när hon träffar på vännens hundar varpå ena har hon levt med nästan ett år, bara vart hos oss i snart en månad.

MaritaBo
2013-09-11 09:14
#2

Givetvis är det fel att tillrättavisa en hund som blir rädd. Det du kan göra istället är att prata lugnande (OBS! Aldrig ömkande) med henne och om möjligt klia henne på bröstet = lugnande signaler.

Förhoppningsvis så dyker det inte upp sådana situationer mer där hon blir rädd, men man kan tyvärr aldrig vara säker.

Upp till toppen
Annons: