Annons:
Etikettpälsvård
Läst 3717 ggr
Catta-
2013-09-09 09:49

Klippa ner pudeln till vintern

Jag funderar på att klippa ner min donna i en kort T60(m. långa öron och svans) nu till vintern då hon har börjat tova och jag känner inte att snöblask och is i pälsen kommer att hjälpa..
Tror även jag ska ta en paus från utställningarna under vintern. Vet inte om en kortklippt T60 är godkänd.. 
Nästa planerade utställning är i mars. När ska jag börja spara ut då för att få en snygg T60? Kanske inte hinner det ens om jag sa klippa ner henne lite. Då menar jag iofs bara ca 2 cm päls runt bröstkorg och ben. Svansen och hättan får vara som den är. 

Hjälp…

Ändrade rubriken så den blev tydligare//Amandla

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Amandla
2013-09-09 11:58
#1

En storpudel är nog svår att klippa ner inför vintern om du vill ställa redan i mars. Ta en del på sidorna och benen (men akta haspälsen!), möjligen lite på mössa och nacke men inte mycket. Det är _alltid_ den pälsen man ångrar att man tog av som växer långsammast 😛Lagen om alltings djävlighet, liksom. 

Godkänt och godkänt, det beror på domaren vad de tycker. Är det inofficiellt så är det inte lika viktigt, men på en officiell utställning är det klart bäst att hålla så standardenlig frisyr som möjligt för att ha en chans i konkurrensen, även om undantagen alltid finns. Fast sånt är svårt att veta i förväg, jag skulle inte chansa. Men såklart att även domare vet att päls kan vara på utväxt! 

Räkna med att pälsen växer ca 1cm i månaden, går det snabbare så är det en bonus. Men ju kortare päls desto längre tid tar det innan den ser lång ut igen, är den riktigt kort så lägger den sig ju ner intill kroppen.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Catta-
2013-09-09 14:42
#2

Tack för svar! Ska ta och prata lite med hennes uppfödare(hon har avelsrätt på Luna) och se hur aktiv jag måste vara med utställningarna nästa vår/sommar. Skulle vilja ha en liten paus nu när hon tovar.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Helenaw87
2013-09-09 15:25
#3

Då jag ställde ut min dam körde jag med overall under vintern för att slippa alla snökakor i pälsen å då har du en torr och fin (lite platt) pudel då du kommer in 😉
Finns as bra overaller för typ 200 men om man vill att det ska vara snyggt med så kan jag rekommendera poshpooshes.

Ska du ställa redan i mars tycker jag inte du ska klippa ned nu, det kommer du ångra

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Amandla
2013-09-09 16:42
#4

Akta bara så det inte är fleecefoder i overallen, det kan göra att  lång utställningspäls tovar värre. Bada ofta, och då menar jag en gång i veckan - minst. En ren och rakfönad päls tovar betydligt mindre, särskilt om den toppas ofta, helst vid varje/varannat bad. Mycket jobb på ett vis, men man slipper sitta och reda ut de värsta tovorna och hunden slipper obehag.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Catta-
2013-09-09 16:53
#5

Tack för svar!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Helenaw87
2013-09-09 18:40
#6

Nej nej jag syftar på typ regnoveraller och liknande

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Annons:
Amandla
2013-09-09 18:55
#7

Jo jag förstod det Helena, men jag förtydligade ändå för de som ännu inte tänkt på det 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Helenaw87
2013-09-10 00:38
#8

hehe oki 😃
Blir lätt så ibland att man tänker det men inte säger det om du förstår hur jag menar hehe

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Amandla
2013-09-10 10:01
#9

Oh ja, jag vet precis! 😉Men som den pedagog jag är av födsel och ohejdad vana så kan jag inte låta bli att vara tydlig så att alla ska hänga med 😛


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Helenaw87
2013-09-11 01:30
#10

hehe bättre att vara tydlig men slarvig som JAG är så missar man de liksom ibland 😂

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Upp till toppen
Annons: