Annons:
Etikettpälsvård
Läst 12461 ggr
Amandla
2013-09-08 20:43

Pudelfrisyrer

Här är en länk till Svenska Pudelklubben som visar olika pudelfrisyrer.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Catta-
2013-09-08 21:33
#1

Kul att ha alla frisyrer samlade på bild sådär!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

TjockaBerta
2013-09-09 08:16
#2

Bra överblick. 

Min favorit är ändå Toilette 60 med långa öron och svans.

>>>Malum domesticum<<<

Catta-
2013-09-09 09:33
#3

Är det någon skillnad på T60(m. långa öron och svans) och babylejon? Eller byter frisyren bara namn när valpen blir vuxen?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

TjockaBerta
2013-09-09 10:26
#4

T60 är lika lång på kroppen medan babylion har just lejon formen. LÄngre på framdelen.

>>>Malum domesticum<<<

TriciaMcMillan
2013-09-10 08:57
#5

Lejonklippning har inte mössa utan nack- och huvudpälsen är lång och tottas upp. T- 60 är kortare päls och har formad mössa och nacke :) 

Någorlunda bra bild på min Trillian i T- 60:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150631310471777&set=a.10151761563166777.407498.560251776&type=3&theater

Här har hon en babylejon, ganska tajt då hon ännu var rätt ung:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=152369206776&set=a.152370011776.121829.560251776&type=3&theater

Kontintentalklippning:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=407629681776&set=a.391871511776.165247.560251776&type=3&theater

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Amandla
2013-09-10 10:03
#6

Tack Elisabeth för de bilderna, jättetydliga! 😃


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Kitten86
2013-09-11 09:58
#7

Bra överblick över frisyrerna. Har ju aldrig själv hållit på med utställing, min hund har haft någon form av hybrid av lammklippning fast mer jämnklippt även på huvudet och med mustach istället för rakad nos.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Cahira
2013-09-18 23:37
#8

#5 Gud så snygg. 🤤

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ove-D
2013-11-03 23:52
#9

Jag funderar på att skaffa hund och flera har sagt att pudel borde passa mig. Jag kanske ställer dumma frågor nu men ha lite tålamod med mig!

På utställning blir de som har lejonklippning bättre bedömda för att det är så unikt just för pudel?

Vad gör vilken frisyr man väljer på vilken hund? Beror det på exteriör eller hur man helt enkelt skött pälsen innan? Eller ålder eller kön? Eller årstid?

Har bollarna på rumpan (amerikansk/orientalisk lejonklippning) någon funktion? Och är det extra bra att ha denna klippning på välmusklade hundar eftersom de är så kortklippta på låren?

Har det någon betydelse hur benen är klippta kortklippta med boll längst ner, två bollar på bakbenen (engelsk) eller rakklippta?

Svansen är ett kapitel för sig. Kortklippt, lång boll eller boll? Vad föredrar ni?

Osså öronen… Kortklippta, långa eller bollar?

Cahira
2013-11-04 00:40
#10

Bollarna på rumpan som du kallar dom var från början en jaktklippning där de klippte bort allt överflödig päls så hundarna inte skulle drunkna då pälsen blev blöt och tung och sparade på leder, runt hjärta och lungor och njurarna som då är bollarna på höfterna. De sparade även på huvudet för att kunna knyta ett färgat band i luggen för att se skillnad på vems hund var vems då hundarna var i vattnet.

Är vad jag hört. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Amandla
2013-11-05 10:42
#11

De frisyrer som är godkända för utställning är second puppy (även kallad babylejon eller valplejon), continental/amerikansk och engelsk lejonklippning samt T-60. Observera att det alltså inte är alla frisyrer som visas på pudelklubbens sida (som du ju Länkar till i ditt inlägg) som fungerar på utställning. Det finns ganska utförliga anvisningar i rasstandarden hur frisyrerna ska klippas, men det går trender i pudelfrisyrer precis som i allt annars, till exempel är det ganska vanligt att man rakar öron och svans på en pudel i T60 och då KAN det hända att domaren diskvalificerar eller inte ger den placering som hunden kunde fått om den haft pälsen kvar. Olika domare värdesätter olika saker.

Vilken frisyr man väljer? Den allra vanligaste idag är second puppy, även om det är någorlunda vanligt med continental (jag har aldrig sett någon med helt rakad rumpa, utan de har bollar) Engelsk lejon är inte alls vanlig, det händer att man ser någon hund här och där. T60 är vanligare på veteraner än i de andra klasserna.

Man börjar med att klippa valpen i valpfrisyr, som är en början på second puppy. När hunden blivit ordentligt vuxen och musklad kan man välja att klippa om den i continental, men vill man ha framgång i ringen ska man tänka sig för eftersom det är en mer avslöjande frisyr. Continentalen avslöjar hur ben, vinklar och svansansättning ser ut, med second puppy kan man dölja eventuella skavanker och framhäva andra OM man vet hur, dvs är duktig på att klippa. 

Du kan i stort sett "klippa sönder" en bra hund så att den ser väldigt mycket sämre ut än vad den verkligen är. Likaså kan du snygga till en mindre bra byggd hund med hjälp av klippningen. Man bör alltså INTE klippa till utställning om man inte vet vad man pysslar med, det är så dyrt att anmäla och med resorna, och man lägger så mycket energi på pälsvård mm så det är verkligen slöseri.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ove-D
2013-11-05 11:45
#12

#11 det är så dyrt att anmäla och med resorna

Hur mycket kostar det?

Amandla
2013-11-05 19:12
#13

Anmälan kostar runt 300 kr, och resorna efter hur långt man har att åka förstås.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Ove-D
2013-11-05 20:31
#14

Öh… Är det dyrt? Det är mindre än ett biobesök med familjen… Ja, hur långt man är redo att åka bestämmer man ju själv.

Amandla
2013-11-05 20:41
#15

Grejen är ju den att man inte åker på bara en utställning 😎 Domare tycker så olika, och man vet aldrig i förväg vad en domare tycker om ens hund. Det finns några få hundar som blir champions på tre utställningar, andra kan ställas ut 50-100 gånger innan de fått sina tre cert. Alltså kan det dra iväg kraftigt. Dessutom blir man kvickt biten, det är roligt att ställa ut!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ove-D
2013-11-05 21:32
#16

Jag har bara ställt ut hästar och där blir nog kostnaderna mer, speciellt transport. Men jag har aldrig jagat championtitlar utan tvärt om sett det som en kul grej att åka på för att få dem bedömda. Ibland tar jag min "fulaste" för att få den bedömd och för att den ska bli van vid situationen.

MaritaBo
2013-11-05 22:14
#17

#16 Det är en sund inställning till utställning tycker jag. Se det som en kul grej och går det bra så är det bara att gratulera. Går det inte bra så är det bara att ta nya tag! Men man får aldrig glömma att det är samma hund man hade med sig som man åker hem med.

Jag själv har blivit lite anti mot utställningar bland annat pga snörbedömning och framförallt många utställares behandling av hundar om det inte går bra.

Det är inte hundens fel att den bara fick en "2:a" (Ja, jag vet att det är annan bedömning idag men det är jag inte insatt i). Så varför bokstavligen kasta in hunden i buren alt. komposthagen när det går dåligt. Ärligt talat så tycker jag inte sådana utställare har på utställning att göra… Det är INTE blodigt allvar med utställning. Eller tävling över huvudtaget.

Tillägger att så här går det naturligtvis inte till på alla utställningar och bland alla raser. Men jag har figurerat mest bland sheltierna där konkurrensen är hård (många som ställer ut) och det är där jag har sett mycket negativt som tagit bort tjusningen för mig med utställning.

Tinsam
2013-11-05 23:48
#18

I stort håller jag tyvärr med dig Maritabo. Har haft hästar och hundar i hela mitt liv och känner igen behandlingen av hundar som inte klarade sig så bra på utställning (framför allt på 90-talet). Innan pudeln Otto, så har jag haft Golden och Airdaleterrier, sedan barnsben, och främst ställt ut för uppfödarens skull. Ingen av dessa raser kan man ju manipulera så mycket genom trim/klipp vilket jag tycker är bra - inte fanken ska trim/ eller klippskicklighet avgöra vilka hundar som bör går till avel … eller? Känns rätt skönt att ha lämnat den världen, idag har vi hund för sällskap och ett aktivt liv i naturen som vi alla mår väl av! Och ja, olika övningar och träning ingår såklart …;-)

Ove-D
2013-11-05 23:52
#19

En gång blev jag jätteglad trots "dåliga" poäng och en gång blev jag besviken pga att hästen inte fick guld. Båda handlade om förväntningar. Vi brukar sitta hemma och gissa vad de ska få för poäng. En gång när jag visade en unghäst i växtfas räknade jag med att bara få 33 p men han fick 34p (av max 50p) och jag blev jätteglad. Sen visade jag på en internationell utställning och hade med tre hästar, två obedömda och en som fått 40-41p på avelsvärdering. Ja då hade jag högre förväntnigar och när hon inte kom upp i det blev det en besvikelse. Jag gissar att det är samma sak för hund.

Är det oftast handlers som visar eller fixar man att göra det själv? Jag har varit på MyDog i Göteborg ett par gånger och ser dem gå i sina fina dressar med kavaj…  

#18 Klipps inte Airdaleterrier?

MaritaBo
2013-11-06 00:12
#20

#18 En allmän missuppfattning är att en högt meriterad hund har ett avelsvärde. Dvs. att den hunden är bättre i avel än en lågt meriterad eller inte alls meriterad hund.

När det gäller utställning så är det faktiskt AVELSRESULTATET som man bedömer. Dvs. den hundens föräldrars avelsvärde. Det glömmer tyvärr ofta utställare och uppfödare.

#19. De flesta ägare eller uppfödare till hunden visar den på utställning. Sedan finns det ju de som anlitar proffs handlers, av olika anledningar.

Men man kan lära sig att visa sin hund på bästa sätt själv.

Ja, ibland undrar man på utställning om det är handlern (ägare eller dylikt) som ska bedömas eller om det är hunden. ;-)

En gång höll jag på att skratta ihjäl mig när en uppspacklad ung (relativt ung i alla fall) dam visade sin hund (shi-tzu tor jag det var). Hon var så uppsnoffsad, med djup urringning och även hade högklackade skor på gräsmatta! Ja, ni som testat att gå med högklackat med smala klackar på gräsmatta vet ju hur det går. Det såg så dråpligt ut när hon skulle gå och sjönk ner med klackarna… :-D

Hel och ren, det räcker gott och väl tycker jag.

Annons:
Tinsam
2013-11-06 08:27
#21

Ove, de trimmas, men omöjligt att dölja dåliga vinklar mm Nu är det inte så att jag inte tycker att pudeln ska klippas i olika frisyrer. Det är upp till var och en hur hunden ska se ut. Själv är jag inte så förtjust i just de olika "lejonfrisyrerna" men de övriga är många gånger riktigt fina. Däremot tycker jag synd om hundar, vars ägare, håller dem ifrån ett fritt liv i skog och natur för att de är rädda om pälsen …

Amandla
2013-11-06 11:01
#22

#21 Ingen av de jag känner som har pudlar i utställningspäls undanhåller dem från ett normalt hundliv, och jag känner många, som dessutom kan ha flera hundar i mycket gott skick. Enda undantaget är när hunden är nybadad och klippt inför en utställning, men sånt brukar man göra dagen innan så det blir inte så många timmar det handlar om.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ove-D
2013-11-06 22:08
#23

#20 När det gäller utställning så är det faktiskt AVELSRESULTATET som man bedömer. Dvs. den hundens föräldrars avelsvärde.

AHA! När det gäller hästar så är det ju olika visningar: avelsvärdering/premiering för sig och utställning för sig.

#21 Däremot tycker jag synd om hundar, vars ägare, håller dem ifrån ett fritt liv i skog och natur för att de är rädda om pälsen …
Om det är sant är det ju synd om det är mer än dagen innan (och samma dag förstås som) en visning. Det är ju samma med mina hästar: Jag har tvättat dem (om det är på sommarhalvåret) dagen innan och låtit dem antingen stå inne eller gå i en hage utan lera och kladd.

[Nalle-]
2013-11-07 10:04
#24

Har heller aldrig hört om den #21 skriver, så det hoppas jag verkligen inte är vanligt. Har inte upplevt det bland någon av de som jag känner med pudel i alla fall. 
Håller med #22, klart att man kanske inte vill att hunden rejsar runt för mycket i skogen dagen innan utställning (min ställs på lördag och klipps ikväll, så kan ju utgå från mig själv) men det är ju samma sak med alla raser, även de man inte klipper/trimmar.

Tinsam
2013-11-07 13:47
#25

Oj, jag menade naturligtvis inte att utställningshundar i gemen inte får leva "hundliv". Och även om grannhunden faktiskt inte får leka/ springa med övriga vovvar, för att matte är rädd om pälsen, så förstår jag på er att hon är ett undantag. Verkligen ledsen om någon tog illa upp!

Upp till toppen
Annons: