Annons:
Etikettpälsvård
Läst 2467 ggr
Catta-
2013-09-08 19:37

Min pudel börjar tova

Nu har min skrutt börjat tova lite. Mest i nacken och på ryggen. Hon är klippt i valpklippning och har ganska mkt päls. Tror ni hon skulle tova mindre om jag tofsade henne?

Jag ändrade rubriken, så den blev tydligare//Amandla

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
[Forest]
2013-09-10 22:54
#1

ska du sätta upp då i nacken och ryggen? jag har väl sätt lite uppsättningar på nacken/öron/huvud men inte ryggen. Tror det underlättar tovbildning men jag hade inte mer än huvud och öronen :)

TriciaMcMillan
2013-09-12 10:05
#2

Jo det underlättar, så länge man byter snoddar och borstar igenom regelbundet. Låter du dem vara så "gror de igen" typ och då kan det bli lika trassligt för det i botten, är iaf min upplevelse. 

Om du ska spara riktigt lång päls skulle jag även plasta in i nacken, det gör det mkt lättare och pälsen slits inte lika mkt.

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

[Forest]
2013-09-12 21:59
#3

Kom o tänka på vad uppfödaren sa ;) Åh ni klappar o gossar för mycket så blir det tovigare så klappa rumpan och under hakan. Sen klipp sönder tofsarna dra inte ur snoddarna som 2 nämner gör nya tofsar ungefär varannan eller var tredje dag o borsta igenom pälsen och upp med nya. De sak inte se dammiga ut ;)

Catta-
2013-09-13 00:06
#4

Tack för era svar :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

MaritaBo
2013-09-15 20:05
#5

# 3 . Tänkte att jag sliter för mycket på huvudhåret genom att byta varannan - var tredje, ibland fjärde dag. Men uppenbarligen gör jag rätt. Vad skönt!

[Forest]
2013-09-15 20:13
#6

5, nej du sliter inte mer men tänk på klippa av gummisnodden för att drar man bort den så slits det :) jag hade en del spraybalsam i med. Var Enya tovig så tog jag i potatismjöl och sen borsta jag ur tovan.

Annons:
Catta-
2013-09-15 22:03
#7

Jag har börjat byta snoddarna nu ca varannan dag, och måste då borsta ut nackpälsen då hon tovar mycket där nu. Är det OK att använda balsamspray varje gång då? Tänkte om det blir för mkt i pälsen.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Upp till toppen
Annons: