Pälsvård

Min pudel börjar tova

2013-09-08 19:37 #0 av: Catta-

Nu har min skrutt börjat tova lite. Mest i nacken och på ryggen. Hon är klippt i valpklippning och har ganska mkt päls. Tror ni hon skulle tova mindre om jag tofsade henne?

Jag ändrade rubriken, så den blev tydligare//Amandla

Anmäl
2013-09-10 22:54 #1 av: [Forest]

ska du sätta upp då i nacken och ryggen? jag har väl sätt lite uppsättningar på nacken/öron/huvud men inte ryggen. Tror det underlättar tovbildning men jag hade inte mer än huvud och öronen :) 

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl
2013-09-12 10:05 #2 av: TriciaMcMillan

Jo det underlättar, så länge man byter snoddar och borstar igenom regelbundet. Låter du dem vara så "gror de igen" typ och då kan det bli lika trassligt för det i botten, är iaf min upplevelse. 

Om du ska spara riktigt lång päls skulle jag även plasta in i nacken, det gör det mkt lättare och pälsen slits inte lika mkt. 

Anmäl
2013-09-12 21:59 #3 av: [Forest]

Kom o tänka på vad uppfödaren sa ;) Åh ni klappar o gossar för mycket så blir det tovigare så klappa rumpan och under hakan. Sen klipp sönder tofsarna dra inte ur snoddarna som 2 nämner gör nya tofsar ungefär varannan eller var tredje dag o borsta igenom pälsen och upp med nya. De sak inte se dammiga ut ;) 

Anmäl
2013-09-13 00:06 #4 av: Catta-

Tack för era svar :)

Anmäl
2013-09-15 20:05 #5 av: MaritaBo

# 3 . Tänkte att jag sliter för mycket på huvudhåret genom att byta varannan - var tredje, ibland fjärde dag. Men uppenbarligen gör jag rätt. Vad skönt!

Anmäl
2013-09-15 20:13 #6 av: [Forest]

5, nej du sliter inte mer men tänk på klippa av gummisnodden för att drar man bort den så slits det :) jag hade en del spraybalsam i med. Var Enya tovig så tog jag i potatismjöl och sen borsta jag ur tovan. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.