Annons:
Etiketthundsport-träning-tävling
Läst 2434 ggr
Helenaw87
2013-09-05 01:09

MH pudel

Min Ester är inte MH testad då jag ansåg henne vara lite för gammal då jag fick henne (4.5år gammal)
Vill dock testa nästa pudel så jag har funderat över vilka resultat man vill ha🤔

Har inte förstått alla siffror men momenten vet jag hur det går till

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Annons:
[Nalle-]
2013-09-05 12:36
#1

Vilka siffror man vill ha är väl olika beroende på vilken typ av hund man vill ha :) När jag har kollat MH så är iaf det viktigaste att hunden ska kunna avreagera, alltså om den varit med om något läskigt och reagerade mycket på det ska den ändå kunna gå ner i varv. Skott är ju också viktigt att det ska vara så lågt som möjligt. Annars är det ju olika vad man söker när det gäller jakt, följsamhet, agressivitet (vet inte om det kallas så, men när man tex ser hur hunden reagerar på spökena) osv.

Men kort sagt säger väl siffrorna hur mycket hunden reagerar på de olika momenten?

Helenaw87
2013-09-05 14:05
#2

Ester är ju 11 snart och hon har aldrig varit rädd för något.
Det är ju typ det jag vill ha hos en hund men på rätt sätt om ni förstår mig.
Ester är inte rädd för nya saker men hon är ändå försiktig de första 10sekunderna hehe

Hon är inte skotträdd  men kan hoppa till om det kommer plötsligt men sen e de bra typ.
Leklusten är som hos en valp haha den tar aldrig slut

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

[Forest]
2013-09-07 21:28
#3

Jag är inte så insatt i dessa tester. Men vart med och sett när bekant åkte med sin amstuff tik. Då var det flera brukshundsraser som skulle göra samma test. Att dom inte gör olika tester tycker jag är lite smått dåligt, just att olika raser är olika en vallhund är inte som en rottis osv utan de borde ha lite olika tester beroende på ras. 

Sen lite ot säger denna MH test något man inte redan vet som ägare? 

Sen såg jag att flera andra hundar hade tränat på flera saker bla det kom en flygande "overall" de hundar som tränat på detta reagera inget medans amstuffen nu reagerade men direckt nyfiken på undersöka o snabbt insåg hon att det var inget. :P

[Nalle-]
2013-09-07 21:49
#4

MH är väl främst för uppfödare för att kunna utvärdera sin avel, och valpköpare för att ha någonting att gå på. Som ägare tror jag knappast att man lär sig något nytt. MH ska väl i första hand vara för bruksraser och hundar som ska tävla i bruks. Annars finns ju BPH (heter det så?) men är inte insatt i det. Att det är samma test för alla raser är ju för att man ser saker som har med alla raser att göra, tex för reaktioner vid ljud eller hot. Hunden sätts ju i en situation där den SKA bli rädd och reagera, sen ser man hur mycket. Att man "tränar" inför ett MH är ju helt fel, det är ju inget test som man ska klara utan bara ett sätt att utvärdera hunden. Jag skulle ju snarare tycka att det var konstigt att en hund inte reagerade på tex spökena, känns ju helt naturligt att reagera på det… Kanske blev luddigt nu, men jag går kurs just nu där vi precis har pratat om MHn och diskuterat så jag svävade iväg lite ;)

Upp till toppen
Annons: