Annons:
Etikettfoder
Läst 9834 ggr
fionalovdinger
9/3/13, 1:37 PM

Bästa hundfodret

Hej, Vad anser du är det bästa hund fodret? Vad ger du din hund och varför? Färsk eller torr?

Annons:
Amandla
9/3/13, 4:59 PM
#1

Hej och välkommen till pudel.ifokus 🙂Titta gärna i kategorin Foder, där finns många trådar som handlar om just hundmat, till exempel denna: http://pudel.ifokus.se/discussions/4ef0fad888f47209e0031e4c-vilken-mat-ger-du-din-pudel?4ef0a20ad4ebea7dde003068-2


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
9/3/13, 9:56 PM
#2

I huvudsak färskfoder pga kräsen hund. Lite Barf och en bråkdel torrfoder…

[Forest]
9/4/13, 9:05 AM
#3

Det beror på vilket färskfoder och vad det är för torrfoder, men ofta är färskfoder bättre . Jag ger färskfoder och rå kost till hundarna.

wesdi
9/4/13, 10:28 AM
#4

Råfodring (BARF) och färskfoder.

Jag anser de vara de mest naturliga födan för hund.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Pudlan
11/29/13, 5:47 PM
#5

Foder är intressant. Mitt tipps är att läsa innehållsförtekningen på fodret. Många foder även från stora kända märken inne håller mest spannmål.

Men huvud saken är att man hittar ett foder som hunden fungerar bra på och som den äter.

Mvh

pudlan

Catta-
11/29/13, 10:59 PM
#6

Jag har fram till nyligen gett både färskfoder och torrfoder. Men pga att hon började vägra torrfodret gick jag över helt på VoH.
Jag gillar att ge naturligt foder där det inte innehåller massa tillsatser som bukfyllnad m.m.
Hon tycker jättemycket om detta foder har blivit mycket bättre i magen.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Helenaw87
11/30/13, 3:17 AM
#7

Jag har testat massa olika foder men det jag har nu tycker jag funkat bäst för hennes mage och päls.
Nu får hon Eukanuba sensitive digestion då hon fått känslig mage på äldre dar.
Innan denna gav jag henne royal canin poodle som oxå funkade super men det var så jäkla dyrt så var tvungen att byta, där av eukanuba.
Ger henne även färskfoder lite då å då.
Oftast blir det vom og hundemat men även ibland nordic.
Sen får hon ju rester med heheheh

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Alva14
1/24/15, 9:53 AM
#8

Jag måste tipsa om Lily´s Kitchen. Min hund är kräsen och jag har provat många olika men Lily´s Kitchen äter hon med god aptit. Andra foder kan hon helt strunta i att äta. Till och med spotta ut, då jag ibland har använt det som belöning vid träning för att hon ska äta. Lilys är också det "renaste" fodret som jag känner till. (Renare än Acana tex). Ekologiska, naturliga råvaror. Hon får torrfoder mestadels, och det fungerar bra. Hon är valp än så länge, så jag är försiktig med för mkt kött.

[Estelle13]
1/24/15, 5:29 PM
#9

Ger färskfoder voh och  standardt torrfoder till mina hundar.

Hade jag kunnat  så hade jag gett endast färskfoder och BARF men tyvärr funkar det inge bra för tiken att endast äta rått kött, blir för högt med protein åt henne som gör att hennes kropp hamnar i obalans.  Måste även tillsätta kalk och fett då hon har ett behov av extra mkt näring för att hålla immunförsvaret uppe.

Alva14
3/21/15, 4:43 PM
#10

Jag har en fråga om BARF (kanske låter dum men men…) Om Alva väger 15 kg så antar jag att jag ska ge henne 150 gram, stämmer det? Dvs 6 stycken bitar (de väger 25g var) Hon är 10 mån nu. Ska hon "bara" få det på hela dagen och ingen annan mat?

Amandla
3/21/15, 5:02 PM
#11

#10 Menar du BARF som i att ge råa köttstycken och inälvor av olika slag? I så fall titta in på barf.ifokus. Ifall du menar något av de olika färskfodren, Musch, Vom eller annat så brukar man beräkna att hunden ska ha mellan 2 och 4 % av sin vikt (beräknad vuxenvikt om det är en valp) per dag, vilket betyder att din hund ska ha mellan 300 och 600 gram om 15 kg är vad hon bör väga som vuxen. Men jag gissar att hon kommer att gå upp några kilo till? Sen måste man också avväga från hund till hund hur mycket den behöver. Blir den för mager - ge mer  mat, blir den för tjock - ge mindre mat.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Alva14
3/21/15, 5:07 PM
#12

#11 jag menar Mush (sorry). OK, då fattar jag hur mycket hon ska ha! Tack!

Amandla
3/21/15, 5:11 PM
#13

Så lite så 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
3/22/15, 10:37 AM
#14

8 vart hittar man detta foder? Aldrig hört talas om Lilys kitchen :) Vi har börjat ge även med ge igen torrfoder, vi köper Acana -Small breed och det är en full träff för våra äter detta med glädje något dom annars gjort en period o sen vägrat äta andra torrfoder. Det var felköp först då mannen åkte för köpa hem Orijen då matte låg sjuk och inte kunde följa med. Hur som helst bästa felköpet, vi har provat andra acana men då har de fnyst till flera sorter 😉

Upp till toppen
Annons: