Annons:
Etiketthundsport-träning-tävling
Läst 4112 ggr
TjockaBerta
9/2/13, 5:55 PM

Pudel som spårar

Thomas och jag gick spårkurs 2 i helgen. Jag kan inte mer än jag lärt mig på kursen men Thomas är tydligen duktig. 

Alla hundar fick utvärdering efteråt. Vi kommer också att få var sin film på oss när vi spårar så vi kan se hur det ser ut.😊

Instruktören talade om vad man gjort för fel och till oss sa hon att det inte fanns något att säga. Thomas är väldigt noggrann och kan gå hur långt som  helst. Hon tyckte vi skulle börja tävla.

Hjälpinstruktören var väldigt förvånad över att Thomas lyckades så bra. Man förväntar sig inte det av en liten pudel tydligen.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Amandla
9/2/13, 6:01 PM
#1

Jag är inte ett dugg förvånad! Såklart att även en liten pudel kan spåra, vad är det för fördomar? 🤐Mina pudlar älskar också att spåra och de är jätteduktiga, tävla är inte alls otänkbart förutom att det hänger på mig att jag ska orka med att gå i terrängen (har lite problem med kroppen emellanåt).


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
9/2/13, 6:04 PM
#2

De andra deltagarna tittade beklagande på oss när vi dök upp bland retrievrar och goldens men de ändrade inställning under helgen. 🙂

En bekant jagar. De har bl a jagat med storpudel men sen skaffade de en dvärgpudel. Mannen säger att det är den bästa jakthund han haft. 

Jag vet inget om jakt så jag vet inte hur det går till utan får tro på det han säger. 🙂 Men det låter lite udda.

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
9/2/13, 6:07 PM
#3

#1

Glömde säga att det är samma med min kropp och huvud. Det är inte alltid man hänger med.

Nästa kurs, om två veckor, är agility. Thomas är redan bekant med en del av hindrena för vi har några hemma så det ska bli kul att se hur han klarar det. 

Agility är vad jag egentligen vill göra men jag har inte orken.

>>>Malum domesticum<<<

Helenaw87
9/3/13, 3:55 PM
#4

Jag brukar både spåra och söka med min och hon är snart 11 år och älskar det😃

Jag brukade ställa ut henne innan men då hon har diskbråck i nacken och inte kan använda halsband slutade vi med detta.

Nu spårar vi inte lika ofta då jag pga min astma har svårt att hänga med i tempot men jag försöker att göra det ett par ggr i månaden.

Tycker det är så roligt att se henne så lycklig å sprallig som hon blir i spåret

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

[Forest]
9/3/13, 11:41 PM
#5

Hahaha :) Jag gillar gå på såna här kurser när folk verkligen har på sig brukskläder och så kommer jag med utstyrsel som dom och vad har man i kopplet jo visst är det en liten pudel 😉. Donna är en hejare på spåra och hon är mycket snabb med utan slav. Jag har läst om en söt liten toypudel som lyckas bra med eftersök och vart ofta inringd när något djur blivit påkört eller skadat. Så visst kan pudel även dom små :)

TS vad roligt att han trivs med spåra och gör ett sånt fint jobb med jag skulle  rikta in honom mer i detta, och varför inte ställa upp på någon klubb-tävling :) Spåra är ofta mycket bra för hundar som är lite osäkra, deras självförtroende växer :) Säger Grattis till söt liten spårhund

MaritaBo
9/4/13, 12:02 AM
#6

Det är kul när man överraskar dem som har "fördomar". Minns så väl när jag skulle köpa min första sheltie och jag fick höra på "bruksis"… "Vad ska du med en sådan till - de ber ju om ursäkt för att de finns till!?"

Till saken hör att jag började med schäfer och sedan storpudel.

Vänta bara tänkte jag! Jag ska absolut ha en sheltie bara för det och visa dem!

Hade turen att få en helt underbar sheltie och med utmärkt mentalitét, framåt och glad och arbetsnarkoman. Vi gjorde karaktärsprovet och hon berördes inte alls av skott och skrammel etc. Tvärtom! Hon var den enda som klarade skottet!! Och då talar vi om att det var två schäfrar med och en labrador - bland annat! Gissa vem som mös!? Hehe….

Hon blev en av mina stamtikar och mentalitén nedärvdes väl.

Annons:
TjockaBerta
9/4/13, 8:35 AM
#7

#4

Man blir glad när man ser att hunden är glad 🙂 och tycker det är roligt.

Thomas blir inte så sprallig utan han kör ner nosen och upp svansen och sen pinnar han på. Annars brukar han vara lite orolig och måste lyssna på allt som händer runt honom. 

#5

Ja man ser blickarna liksom 😃 Och så kärringen med sin pudel!

Hur hittar man klubbtävlingar? Vad är det för typ av klubb?

#6

Ja, stor måste inte betyda bättre. Cockerpoohunden som vi har är en riktig klippa. Eller har varit, nu börjar han bli lite snurrig. Chihuahuan var en värdig dam som inte ens tittade åt andra hundar som skällde på henne och bar sig åt. Hon älskade dessutom att gå. Vi gick i timmar. Varken Poo eller Thomas är speciellt roade av att gå. Det är mera snabba ryck där.

Thomas och jag var i skogen och plockade svamp för några helger sen. När vi vände för att gå hem tog han täten och började spåra tillbaka. Det var bl a ett kalhygge som är väldigt oländigt så jag hade gått i krokar. Att komma hem är en stark motivation så Thomas satte full fart hemåt med nosen i backen. Alla krokar vi hade gått. 

Nu kan jag alltid vara lugn. Han hittar hem!

>>>Malum domesticum<<<

Pudlan
9/5/13, 5:56 PM
#8

Trevligt när fördomarna om pudel kommer på fall🙂

Vår pudlan var kanon bra på eftersök av trafikskadat vilt.

Med vänlig hälsning

Pudlan

[Forest]
9/7/13, 9:19 PM
#9

7, Kolla i olika hundklubbar och är du medlem i någon h-klubb så brukar dom anordna lite små tävlingar. Jag har inte vart o tävlat själv men det borde väl hundklubben kunna informera om vilka regler som brukar finnas om vara med i sådan tävling :)

 Jag är nu med i två hundklubbar ena för att man då får så mycket billigare pris när man går kurser andra för att det är nära och bra att åka dit en dag i veckan o träna agility samt någon dag gå med på promenad med träning. Kanon bra socialträning :) Ibland tar man upp lite önskemål och så kör man prova-på tillfälle olika grenar. Där blir väl kursen inte billigare men man har mer  aktiviteter som anordnas gratis

5ara
7/10/14, 3:27 PM
#10

Hur är era hundar med att leta godis inomhus? Min kille är verkligen inte bra på det. Han yrar runt och vädrar men det tar jättelång tid innan han hittar godisen. Det är som att han inte kan fokusera utan blir alldeles för ivrig. 

Vi har lagt lite personspår och det är han dock grym på. Efter erfarenheten med godissök så trodde jag nästan att han inte hade något luktsinne 😛 Provade första gången på valpkursen och han var jätteduktig. Bättre än jakthundarna t.o.m. 🙂

Sugar Mist
7/17/14, 11:52 PM
#11

Hade tänkt köra viltspår med Penny för första gången i helgen.. Kommer minst sagr bli kul att se hur hon reagerar.

-

Thaisilk
7/18/14, 7:09 PM
#12

Tråkigt att kursledare är så historielösa och dåligt pålästa när det gäller olika raser.

Sveriges allra första BRUKSCHAMPION som inte var av SBK-bruksras var faktiskt en mellanpudel.  Han hade inte mindre än 12 brukscert,  4 i spår och 8 i sök!  Även den abndra icke bruksras som blev brukschampio var en pudel, en stor, han hade 3 brukscert  spår. Sen följde flera pudlar av  olika storlekar som också har blivit  brukschampions. Och viltspårchampions finns av alla  storlekarna, även toyar.  🙂

Upp till toppen
Annons: