Annons:
Etikettbeteende
Läst 3648 ggr
sazz
8/31/13, 9:46 PM

Min pudel skäller i bilen

Min pudel-tik är nu 3 år och har sålänge jag kan minnas 95% av gångerna hon åker i bilen skällt på andra hundar hon ser, ibland hinner man inte se de andra hundar före henne och är man inte bredd så gungar hela bilen för att man rycker till! Jag förbreder mina passagerare i bilen så dem inte får en hjärtattack.

Jag har sagt till henne, skrikit, ignorerat henne, försökt distrahera henne, berömt henne när hon inte gör ljud ifrån sig när hon ser någon hund, försökt lära henne Skall. Fasten hon inte ser hunden längre så slutar hon inte skälla för de iheller. Man skäms ju inte lite iheller när folk vänder sig om och kollar för att hon skäller.

Är det någon som vet nåt annat jag kan göra? är så trött på detta beteende nu.

/En desperat hundägare!!

Ändrade rubriken så den blev tydligare//Amandla

Annons:
TriciaMcMillan
9/1/13, 8:49 AM
#1

Har du henne i bur? Om inte skulle jag skaffat en bur först och främst, sen kan du ju täcka över den om hon ändå ser ut bra. Då kanske hon får lugn och ro och du slipper riskera körsäkerheten genom att störas av hennes skällande. 

Är nog svårt med belöning/bestraffning i bilen, kanske i så fall att du står still med bilen och har en medhjälpare som går förbi med hund och du belönar när hon är tyst. Korta stunder först och sen öka provoceringen och tiden hon behöver vara lugn för att få belöning? Har inte haft problemet själv men spånar lite :) 

Själv hade jag börjat med bur hursomhelst, viktigt att hunden inte är lös i bilen och kan glo ut genom alla rutor.

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

sazz
9/1/13, 9:36 AM
#2

Där är oxå ett annat problem, hon får panik av att vara i bur, även när jag låter buren stå öppen i lgh så går hon omvägar runt den

TriciaMcMillan
9/1/13, 1:04 PM
#3

Oj ja det är ju en svårighet. Har du funderat på burlekar/crate games? Det innebär att man shapar in hunden på att vilja gå in i buren. Kanske enklast om man har en klicker, en bur, gott godis. I början kan du klicka när hunden bara nosar på buren, och så ökar du kriterierna gradvis, och belönar i buren. Tanken är att hunden till slut ska gå in självmant i buren, få belöning, sen öka tiden den är i buren osv osv. Googla på det så får du nog en bättre förklaring än min:P

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

[Forest]
9/1/13, 2:45 PM
#4

Sitter hon i baksätet eller bagage? Att sätta för något på sido rutorna kan funka. Grannen skaffa "mörkare" glas så nu mera slipper han att folk glor in på honom om han sitter i bilen. Gillar hon att åka bil så kan man försöka träna buren inne. Jag har 2 som tar buren rätt okej, jag har gjort så här med dom.

1. lägger in en av favoritbäddarna

2. ger något gottis som fylld konkong med fryst färskfoder eller annat som tar tid att äta, köttben osv

Trixet är att OM de bär den ut så tar man in benet eller vad den äter, man får allså bara äta det inne i buren. Lite tufft kanske men det har funkat här dom är inte osmarta utan fattar attans vill jag äta denna så är det buren som gäller. Sen ska man tänka på att endel trivs bättre med "öppen bur" allså en som man ser igenom överallt utan golvet. Vissa trivs mer i "stängd bur" där man får som en koja. Har man öppen bur så kan man lägga för en filt, här gillar våra stängda burar. Jag har bur tränat dom inne och ja med stängd dörr då man vart hemma och det rör sig inte om längre tid utan kanske ett par min som blir sen efter träning 20 minuter. 

Det kanske kan hjälpa dig lite med att träna din hund att tycka buren är okej. 

Jag har sen tränat vidare detta i bilen just med ge dom något gottis, ena hunden avskyr att åka bil o bur gjorde det inte bättre. Hon sitter hellre i sele om även här kan man göra kanske lite skillnad med din hund. Att den sitter fast allså minskar man ändå utfallen när man gör bältet kortare=mindre räckvidd för hunden.

Upp till toppen
Annons: