Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 1641 ggr
Cahira
8/28/13, 1:28 AM

Pudelns mentalitet i utlandet?

Är det nån som har koll på hur mentaliteten ser ut i USA? Uppfödare här borta verkar bli griniga om man ställer frågor om deras avel eller mentaliteten i rasen oavsett ras. 

Tänker främst på mellan och storpudel då toypudel är lite för liten för vår levnadssituation, men kan tänka mig dvärg om den visar sig passa bättre.

Då jag ändå är inne på det, vilken storlek ska man satsa på om man vill ha en hund som orkar hänga med på ridturer i väldigt otämjd terräng, vara runt kossor i kontrollerad form, och vill hålla på med freestyle och gärna tävla? Vi har extremt varmt och fuktigt på sommaren och extremt kallt på vintern. Har 35 plusgrader idag med hög luftfuktighet och blir lätt -30 på vintern med. Tovar pälsen extra av luftfuktighet och snö?

Känns som orkmässigt borde storpudeln passa bättre, men tävlingsmässigt kanske mellanpudeln har mer passad energi för det? Eller har jag fått allt om bakfoten? 

Tankar och idéer? :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Amandla
9/10/13, 7:27 PM
#1

Någon som vet mer om frågan?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Cahira
9/10/13, 7:31 PM
#2

Får gärna svar på de andra frågorna med och inte bara mentaliteten i utlandet. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Amandla
9/10/13, 7:36 PM
#3

Spontant skulle jag säga mellanpudel, den är robustare än de små även om de mindre också har orken 😉

Angående pälsen, du kan ju köra ner pälsen med maskin på sommaren, till exempel 10-skäret lämnar 1,6 mm päls kvar. Pälsen växer ca 1 cm/månad. På vintern får du nog räkna med att använda täcke och kanske även sockar på hunden. Luftfuktigheten vet jag inte hur den påverkar pälsen tyvärr… snön påverkar på det viset att hunden blir blöt och kall förstås, så du kanske behöver föna den när ni kommer in. Golvvärme är bra att ha 🙂

Hoppas det kommer in fler synpunkter!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Cahira
9/10/13, 7:44 PM
#4

Tack :) Ser fram emot fler synpunkter helt klart. :) 

en pudel blir det så småningom helt klart, det gäller bara att bestämma sig för vad även om det är många år bort. :) Men förr eller senare så!

Jag är rätt så tricktokig så vad det blir så ska jag försöka hitta ett freestyleämne. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Amandla
9/10/13, 8:05 PM
#5

😃👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: