Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 8217 ggr
Sarafroderberg
8/27/13, 10:40 PM

Att välja storlek på pudeln

Hej alla pudel älskare!

Jag har länge velat skaffa mig en pudel men kan inte bestämma mig för mellan eller stor. Ni har möjligtvis inte bilder på mellan och stora, helst brevid varandra så man ser skillnaden.

Tack 🐶

Ändrade rubriken så den blev tydligare//Amandla

MVH Sara 

Annons:
[Nalle-]
8/28/13, 10:03 AM
#1

De flesta mellanpudlarna är väldigt små jämfört med storpudlarna tycker jag. Igår träffade jag en mellanpudel på en ringträning och var tvungen att fråga om det var en mellan eller dvärg😃

Sen tycker jag det skiljer sig en del i temperamentet, att storpudlarna brukar vara lite lugnare än mellanpudlarna.

idipidi
8/28/13, 10:58 AM
#2

Det är stor skillnad på mellan och stor. Storpudel väger väl runt 25 kg (rätta mig gärna om jag har fel). Mellanpudel väger ca 7-12 kg, men många är åt det mindre hållet. 

Sen är det ofta mer driv i mellanpudlarna.

Sarafroderberg
8/28/13, 1:51 PM
#3

Okej, det är väldigt svårt att bestämma sig, vill inte ha en allt för stor hund men samtidigt så vill jag ej ha en för liten, ska vara lite att ta på.

Just nu är jag inne på storpudel, men vi får se =)

MVH Sara 

idipidi
8/28/13, 2:09 PM
#4

Vad är det för raser som du tycker är för stora, som exempel? Storpudel är för mig en alldeles för stor hund, de är runt 60 cm i mankhöjd. Det bästa är väl att se till att träffa pudlar av båda storlekarna.

[Nalle-]
8/28/13, 2:44 PM
#5

Håller med #4 :) Jag var osäker på om jag ville ha en så stor hund som en storpudel, men efter att ha träffat ett par tyckte jag att det kändes helt rätt.

[Forest]
8/28/13, 11:08 PM
#6

jag tycker datt det bästa man kan göra är att åka till uppfödare och hälsa på se lite mer hur stora och mellanpudlar är i olika åldrar ofta har dom flera pudlar i varierande ålder. Det är ingen som kan säga vad du ska köpa :) Hoppas att någon kan bjuda på bilder på både mallanpudel och storpudel ihop jag tycker det är ganska stor skillnad men så finns det maxade mellan och gränsfall liten på stor och då blir skillnaden bara några cm ;)

Annons:
idipidi
8/29/13, 8:56 AM
#7

Maxade mellan finns ju (perfekt storlek på hund tycker jag) men små storpudlar har jag aldrig sett tror jag. Hur vanligt är det med storpudel under 55 cm?

[Forest]
8/29/13, 9:07 AM
#8

7 jag har träffat några som vart gränsfall.

TriciaMcMillan
8/29/13, 9:13 AM
#9

Det beror lite på linjer och kön upplever jag när det gäller storlek. Min är runt 54 i manken och tikarna från hennes kennel är ofta rätt små. Även hanarna, men de tenderar ju att vara större än tikarna oftast. På utställningar ser man inte många mindre hanar. 

Min tik ser stor ut bredvid en mellanpudel, men hon tar ändå inte mkt plats. De är så smidiga och inomhus rullar hon i hop sig till en liten boll ;) 

Kolla på föräldrar och släkt så får du iaf ett litet hum om storlek, både hos mellan och stor. Finns rejäla mellanpudlar, och de som inte blir mkt större än dvärgpudlar. De mindre storlekarna avlar man ju med varandra så det kan finns både dvärg och mellan bakom.

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

TriciaMcMillan
8/29/13, 9:39 AM
#10

Kom på att jag ju har en bild på mina och mammas vovvar tillsammans. Aprikos och svart dvärg, större aprikos är en liten mellan (36 cm i manken). 

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152298346896777&set=a.10152102822956777.450580.560251776&type=3&theater

Hjälp mig att vinna en Ipad i Framtidsguidens tävling! Rösta på Elisabeth Qvarnströms bidrag här: http://framtidsguiden.kau.se/vote.php?v=10. Tack!

Upp till toppen
Annons: