Annons:
Etikettfoder
Läst 8846 ggr
cathrine70
2013-08-27 10:31

Pudeln och maten

Jag har  en  söt  svart mellanpudel som  är 5 år. Hon och Som  många  andra pudlar  äter hon dåligt. Har  talat  med flera veterinärer och De är lite

anorektiska  av sig. Pudlar kan man ge hur mycket  mat man vill och vad man vill för de över äter sig inte! VIll man  att de skall äta och man börjar bli orolig så brukar det hjälpa  med en till hund eller flera att äta tillsammans att "tävla" om  maten  de brukar hjälpa. Såklart har alla sina egna matskålar och ingen hund är agressiv och för vaktig på sin mat att kunna skada ngn annan  eller att inte "huvudpersonen" matproblem hunden inte vågar  gå till sin matskål. först leker man lite  och  sedan kan man ge riktigt god mat man lagat. Gör en större sats och lägg i påsar och frys ner.Tex Kalkonfärs man stekt  med rapsolja och kokat vanligt ris med  kycklingbuljong i,Blanda detta med lite keso  iskålen.

Mer motion ju mer piggare och mer mat äter de med för  då har  de fått energi samt är PIGGA! de skall med kunna äta i lugn och ro  eler om ni  märker att  Er pudel  bara  vill äta när ni  är i samma rum så  var med pudeln  så den äter .

 Här kommer en Link till Hemlagad hundmats recepter ;

http://www.hundkonsultsonja.se/empty_10.html

Annons:
[Iyen]
2013-08-27 10:35
#1

Det måste vara jobbigt att ha hund om man är orolig över att de svälter sig. Tas detta upp inom aveln?

MaritaBo
2013-08-27 20:37
#2

Ibland hjälper inte ens konkurrens eller motion. Min pudel har/får både och. Ibland äter han och ibland inte… Det tråkiga är ju att han behöver äta och det är lika trist att behöva slänga mat.

Har i stort sett provat det mesta vid det här laget… Det enda jag vet att han inte tackar nej till är ben av olika sorter som han får gnaga bort köttslamsor från.

cathrine70
2013-08-27 22:29
#3

Slänga bort mat  behöver du inte MaritaBo lägg folie på och sätt in i kylen till 5 h framåt 🙂 Jobbigt  är det ju ähh. testa  med att ge ost/skinka att ge först från handen sedan blanda i maten och ge genast efter.

wesdi
2013-08-30 11:02
#4

😮 Att tillaga mat till hund råder det delade meningar om.

Jag förespråkar det inte, inte att koka/steka kött. Enligt mig ska kött ges rått.
Det man kan tillaga om man vill ge är ris/glutenfria spannmål och vissa grönsaker.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Ellen89
2013-08-30 12:25
#5

#4 tycker ocksa ratt ar bast.

Varan lilla pudel alskar mat, MEST av allt ratt kott ben… men vi har en rutin, han ater varje morgon sin mat och far ben en gang per dag. Om han inte ater (inom 10min, mest direkt), sa tar jag bort…. Men har aldrig haft riktigt krasen hund. Om han inte ater, sa har han atit ngt konstigt innan eller sa ar han sjuk… :p

MaritaBo
2013-08-30 14:16
#6

#4 Tillagat kanske är det enda en hund äter. Alla hundar gillar inte rå mat, en del t o m föredrar konstigt nog torrfoder. Så det där är ju högst individuellt. Det gäller att hitta något som hunden äter oavsett tillagning eller inte… förutsatt också att hundens mage tål det.

#5 Var glad över att du aldrig haft en riktigt kräsen hund. Jag har nu min andra av 16 hundar. Den första avhjälptes med en mycket matglad konkurrent. Men denna jag har nu spelar ingenting roll… Tacka vet jag matglada shelties! Men de är ett minne blott… för tillfället i alla fall.

Annons:
cathrine70
2013-09-01 07:35
#7

Vesdi; Skall pröva med det att tillreda maten med rått kött fast jag är lite emot det…. Känns så "villt" men men måste testas. Skall ge henne först från handen och se vad hon tycker om det. Hon tar så försiktigt och snusar först ;)))

Kitten86
2013-09-01 14:27
#8

Det där med en till hund som konkurrent är ett tips som jag fick med min dv pudel som alltid åt dåligt, men inte fungerade det! Min pudelherre sa bara "ja, varsågod, ät du" och sen gick han därifrån.

Det var nog inte förens han var ca 6-7 år gammal som jag hittade ett foder han åt bra, RC Poodle. Därefter har jag haft han på ToW och Acana (spannmålsfria foder) och alla tre foder gick han bra på. På en kräsen pudel kan jag rekommendera att man blandar i lite färskfoder (jag använde mig av VoH) i torrfodret. Fungerade super på min hund då han dök ner i skålen som en kobra varje måltid 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
2013-09-01 23:10
#9

1, Har aldrig hört att någon pudel dött av kräsenhet om man ger den mat. 

Enja är snål så visst äter hon när det kommer annan o mer villig på äta hennes mat, så konkurrent har hjälp lite, men inte så att man kan ge henne  mat hon ogillar  då får helt enkelt den andre ta maten. Lagad mat är jag inte mycket för jag anser att man förstör mycket nyttigheter då man hettar upp maten.

wesdi
2013-09-02 10:27
#10

Tillagad mat, dvs kokt/stekt/ugnsbakat kött mm förlorar en massa viktig näring för hunden. Något man bör tänka på, risk finns att det blir brister i längden, om man inte tillsätter rätt sorts mängd vitaminer och mineraler.

Rått kött, råa inälvor och råa ätabara ben (variation i köttslag så klart) har alla viktiga vitaminer och mineraler kvarl. Men som framgår av parantesen så krävs variation i *bytesdjur*/köttslag mm, olika kött mm innehåller olika mängder av vitaminer och mineraler.
Med variation menas inte att varje måltid måste bestå av olika köttslag, jag pratar om variation över tid.. ca 7-14 dagar.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: