Annons:
Etikettbeteende
Läst 2286 ggr
[Iyen]
2013-08-23 09:00

Badar era pudlar frivilligt?

Badar era pudlar frivilligt? Med bada menar jag att de gillar vatten, både att plaska runt i och simma i.

Annons:
wesdi
2013-08-23 10:49
#1

😉 Ja Diesel gillar att bada, dvs simma och vattenapportera!
Ett av många sätt som han och jaktcockern tränar/motioneras på - vattenapportering, apportera dummy eller fågel.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

TjockaBerta
2013-08-23 11:11
#2

Thomas går lite grann med fötterna i vattenbrynet men kastar jag ut pinnar eller annat skoj skuttar han ut och hämtar det.

Konstigt nog så älskar han leriga diken med lite vatten i. Då tokrusar han från sida till sida i diket och blir härligt fin på ben och mage.

>>>Malum domesticum<<<

Catta-
2013-08-23 11:20
#3

Om någon annan är i och badar skuttar hon gärna i vattnet. Hon springer även gärna efter pinnar. Annars skulle hon inte gå i själv om det inte var jätte varmt ute.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

idipidi
2013-08-23 11:29
#4

Simmar inte (ännu?) men vill gärna gå i vatten och vadar omkring, jagar vågor m.m.

[Forest]
2013-08-23 12:17
#5

Dom badar om jag badar ;) Annars så vadar dom mer. Jag rösta därmed på- badar ibland

Faylinn
2013-08-25 23:52
#6

Cleo hatar att bada och gör det absolut inte frivilligt. Har försökt övertyga henne några gånger men har nu gett upp. Hon vill inte ens vada i vatten och undviker därför även vattenpölar :)


Annons:
Kitten86
2013-08-26 17:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Röstade "en tass i vattnet, nej usch".

Min pudel badade aldrig frivilligt egentligen. Stretade emot och höll sig flera meter från vattenbrynet tom när man var till stranden. Någon gång ibland om det var extremt varmt kunde han ner och blöta tassar och på sin höjd magen och sen var han snabb som en vessla upp igen på land.

Har en bild på honom när han glider omkring i poolen på flytgrejer. Det tyckte han var okej, för han hade svalka på tassar och mage, men badade egentligen inte i riktig mening. Men man fick lyfta dit honom och lyfta bort honom 😉

Han har simtränat och så tidigare också pga ett problem med ena benet, men hua så populär matte var om när man tvingade honom till det…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Iyen]
2013-08-27 05:25
#8

Väldigt söt bild. :) underbar

wesdi
2013-08-27 08:55
#9

😕Jag tycker det är lite trist att läsa att så många pudlar inte gillar vatten.
Pudeln, i vart fall storpudeln, var ju en gång en vattenapportör.. har man avlat bort de egenskaperna helt?

Glad är jag att jag med Diesel haft tre storpudlar som tidigt fått lära sig vara i vatten och apportera och därmed gilla vattenapportering.
Alla tre (födda på våren) har därmed som liten liten valp fått bekanta sig med vatten. I sin egen takt, hängt med de andra hundarna och upptäckt att vatten är himla skoj!

Att simma tycker jag är en bra variant av träning/motion.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Nalle-]
2013-08-28 10:07
#10

Asko har bara varit vid vattnet ett par gånger än, och han tycker att det är superskoj! Han har inte vågat sig ut så han simmar (men han är ju bara valp än) men han gick ut i maghöjd och såg ut att trivas riktigt bra. 😉

Ellen89
2013-08-29 09:29
#11

Jag har markt att om det vanjer sig tidigt i egen takt gar det battre… men min lilla pudel tycker inte om vatten… springer fram och tillbaka pa stranden om jag simmar, men det ar ratt jobbigt ocksa att ha en annan (min andra hund) komma simmande mot en med bada "farliga" fram tassarna! 😂(ej pudel)

wesdi
2013-09-02 10:31
#12

😉 Mina valpar har fått simma när det själva kommit på det.
Jaktcockern var nog ca 9-10 veckor när han kom på att han kunde simma…

Samma med storpudlarna…. de började simma tidigt och fick så klart simma så mycket de ville.

Resp. valp har ju sett vuxen hund simma och ha kul så.. de har provat tidigt.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Forest]
2013-10-30 14:10
#13

9 tror mer på att man inte är så ofta där hundar kan bada så är det för våran del. Ser uppfödarens pudlar då en mellan o resten är dvärg och toy som badar gladligen. Ena simmar dåligt men tro inte att det hindrar henne från hoppa i, har hon inte flytvästen på sig får man helt enkelt hoppa i o rädda henne.

Annons:
coreytaylor
2013-10-30 15:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nero älskar att bada! Här fick han stanna och posa lite innan han plumsade ut, måste säga att det ser ganska komiskt ut med den fluffiga kroppen på pinnben.. 😎

Kyss

Sugar Mist
2013-10-30 20:17
#15

Penny tycker det är skitskoj att leka vid vattenbrynet och jaga andra hundar, men simma? Njä, hon kan simma dock, det vet jag med säkerhet xD

Under en hundträff så lekte två av de andras hundar i vattnet och hon tar sats och KASTAR sig i vattnet efter de men kom insimmandes ganska fort igen, snacka om att jag var chockad, stod och gapade, hahaha. Sedan dess springer hon med vatten upp till magen och stojar :)

-

Thowas
2013-10-30 20:17
#16

Trix kan gå ut och blöta ner tassarna, men var nog för liten för att ge sig ut i vattnet å simma i somras.  hoppas han kommer vilja vara med och bada nästa år.

vet en del som bär ut sina hundar på djupt vatten så de får simma in till land, men sånt tycker jag är jätte hemskt!  särskilt när man vet att de inte brukar gå i närheten av vattnet annars självmant

Sugar Mist
2013-10-30 20:32
#17

#16 Jag kommer ihåg i sommras när jag badade, en tjej lyfte ner en BC valp där det var kanske 130cm djupt och höll valpen som fick panik och satt helt apatisk och skakade på bryggan sen igen. Fy vad arg  jag blev och var redo att gå och skälla ut henne.

-

Upp till toppen
Annons: