Annons:
Etikettallmänt
Läst 1653 ggr
[Forest]
8/22/13, 8:38 PM

På promenaden hände detta.

Visste inte vad jag skulle ta för överskrift som passade in i det jag var med om idag.

Jag var ute o gick med hundarna Enja och Donna gick lösa medans Nellie var kopplad. Rätt som det är kommer en vad jag tror det var en en blå boder collie, men hon verkar var mindre trevlig. Så jag sa till hundarna stanna föste Nellie snabbt bakom mig o röt i o stampa med foten. Hunden stannade till och så kommer ägaren springandes o vad gör ägaren?! Jo hon kastar sig på sin hund o säger hon gillar inte små hundar 🤔
Jag kände att jag var arg, och får ur mig hur kan du då ha din hund lös? Inget svar. Under tiden som hon ligger på sin hund som dessutom hon lagt på rygg, klappar hon den hårt o säger så jag lugn lugn.

Där funderar jag på hur tusan kan hon få för sig att det där ska vara lugnande? Jag önskar att jag hade haft kamran o filmat för det hela såg helt knäppt ut ägaren såg inte direckt lugnande ut heller, gick förbi en bekant o tala om det hela och det visa sig att detta har inträffat förut med samma hund och samma fenomen med "lugnande koncept"

Ville bara skriva av mig, men har ni vart med om liknande? Kan man prata nästa gång med denna ägare och föreslå att kanske gå genmesam promenad för att hjälpa henne med hunden att se att även småhundar är hundar?

Annons:
MaritaBo
8/22/13, 9:18 PM
#1

Det där är tyvärr väldigt vanligt att hundägare "lägger sig" på sina hundar. Något de lärt sig förmodligen av fel instruktörer… Har tyvärr sett det själv i min lokala klubb och jag blir lika förbannad varenda gång. IBLAND kan det vara befogat att ta till sådana handgripligheter men ytterst sällan och problemet är att hundägarna inte vet när de ska göra så och inte… De har "lärt" sig ett dåligt handhavande med hund och tror att det är det enda rätta.

För det första så borde hon inte ha hunden lös om den är "småhundsaggressiv". För det andra gör hon ju helt galet när hon försöker "Lugna hunden" på ett för mig underligt vis.

Ärligt talat så tror jag inte att det hjälper att föreslå hundpromenader med den ägaren. Ja, hunden kanske det skulle fungera för men inte så länge ägaren inte vet riktigt hur hon ska hantera sin hund. Att föreslå en kurs är kanske det enda rätta men frågan är vilka instruktörer det finns på er lokala klubb….? Är det där hon lärt sig detta handhavande tro?

[Forest]
8/22/13, 10:10 PM
#2

1 allt var bara vad i **** gör hon? lite den reationen fick jag. För mig såg det helt knäppt ut att kasta sig på hunden lovar hon flög o dök allså på hunden. Visst jag kan fatta att hon ville vara snabb så inte hunden gick till attack men herre gösses det var inte hennes "ide" utan den var att kasta sig över hunden o lägga henne på rygg. På detta klappa på underliga sättet o verkar helt 🤪= inte någon lugnande effekt.

Inte trode jag att någon lärde ut detta kasta dig över din hund, vänd den på rygg (det har man tyvärr sett flera gånger annars ryggläget "underkastelsen" ) på detta klappa din hund.

Att hon hade hunden lös ja du det funderar jag på hur man kan ha det, är man inte rädd om sin hund? Jag menar skulle den bita hundar så är risken ändå att hunden kan bli omhämndetagen, värsta fall avlivas.

Upp till toppen
Annons: