Annons:
Etikettfoder
Läst 6938 ggr
MaritaBo
2013-08-15 13:31

Less på kräsen hund.

Ja, som rubriken lyder så är jag trött på en kräsen liten herre som inte vill äta när mat bjuds. Han äter med glädje köttben av alla de slag, men gnager i princip bara bort köttet. Men annat… en smakbit.. kanske…

Nu är han rätt lagom i hull så han får väl i sig det han behöver energimässigt, men vitaminer då? Det lär han ju inte få i sig av bara gnagande av kött. Det är ju ev. brister jag är rädd för… annars hade han mycket väl kunnat gnaga bort kött från ben.

Min andra hund som också har blivit kräsen äter dock ofta på kvällarna numer. Hon har gått upp i vikt sedan livmoderinflammationen så jag får börja dra ner lite på maten. Men hur som helst det är inte hon som är problemet.

Jag är inte van vid kräsna hundar. Har bara haft en sheltie som var som skinn och ben till slut, men det blev avhjälpt av ytterligare en sheltie som var otroligt matglad (en jag lånade men fick sedan behålla). Matvägrade aldrig mer.

Nu funderar jag på att dra in allt ätbart fram till kvällen och bara ge en gång om dagen. Först färskfoder och sedan kanske någon vinge eller dylikt (dock ej varje dag). Men undrar om det är för tidigt att ge en 6 mån valp mat bara en gång om dagen? Å andra sidan det är ju oftast så ändå att han äter (dvs. gnager på ben) först på eftermiddagen.

Vanligt bland pudlar att de vill bara ha mat en gång om dagen???

Annons:
idipidi
2013-08-15 14:52
#1

Min åttamånaders är också galet kräsen och ointresserad av mat och godis. Hon får blandat färskfoder och barf. Vissa saker fungera bra en period, men sen tröttnar hon. Det blir inte så bra och balanserat som jag skulle vilja, men alternativet är att hon verkligen svälter sig själv. Hon verkar liksom aldrig hungrig. Att servera mat mer än en gång om dagen (på kvällen) är meningslöst, så nu har jag slutat försöka, åtminstone under en period. Inte optimalt, men vad jag gör man?

Vad gäller färskfoder så är det inte helt ovanligt att pudlar ratar det som är finmalt och "geggigt". Kan tipsa om Sund Hundmats oxblandning som är mer bitar än finmalt. De har även en lammblandning som jag inte provat ännu, men funderar på eftersom att lammben går ner ganska bra. Kycklinghalsar är också poppis, precis som hel kyckling. Lever är ju vitaminrikt, men accepteras här bara om den är kokt (bättre än inget tänker jag). Äggula är också näringsrikt och det brukar gå ner, men kokt ägg är godare.

Det finns också olika tillskott om man är orolig för vitaminerna. Start Mix från Standardt fick jag tips om. Lustigt nog så verkade hon tycka att det var gott, så det fungerade närmast som krydda på maten (knaspudel).

MaritaBo
2013-08-15 15:48
#2

Visst är det jobbigt när de inte äter det som bjuds. Jag kör ju också numer med färskfoder och till viss del barf. Köttiga ben då. Kycklinghjärtan gillar han.

 Och som sagt var allt som går att gnaga på är enligt hans tycke ätbart.

Jag har ju också testat flera olika sorter av färskfoder (innan dess olika sorter torrfoder). Har hela frysen full med hundmat. "Åh! Det gilla han!" Trodde jag ja, det var just då för den stunden. Nästa gång han får samma sak ja, då nosar han bara och/eller tar en pytteliten bit och sedan går han.

Har också lagat mat. Köttfärssås utan lök, vilket kan gå ner IBLAND… Ett litet hopkok av färs, leverpastej, ägg, lite grönsaker, youghurt som jag gjort som köttfärslimpa. Till det hemlagade Standarts laga mat och laxolja… kan väl med nöd och näppe ta en tugga…

Torrfoder har jag haft till och från låtit stå på golvet, och då kan han plocka någon kula IBLAND. Nu kan jag inte ha det så för spetsen börjat lägga på hullet och tar hon med.

Några gånger har jag fyllt märgben med färskfoder. Det fungerar IBLAND.

Nej, fy vad trött jag blir ibland på detta. Nåja, han lider ingen stor nöd men det är som sagt var inte bara hullet jag kan gå efter. Visst skulle han kunna få ett nytt ben varje dag, och han blir mätt på det. Men det är ju allt annat han faktiskt behöver. (Tänk om man kunde tala om det för honom så han förstod?)

Nej, imorgon får han ingenting förrän framåt kvällen. Ska vara benhård.

Så får jag se om han har aptit då…. Och hoppas att han mår bra av att gå med tom mage….  

Sund Hundmat har jag inte här, men ska finnas i Eskilstuna så jag får kanske ta en resa dit. Å andra sidan tror jag inte att det hjälper….

Men det kanske ligger något i det hela att han vill inte ha för mosat…?

För han äter gärna nötkött rått i bitar…

idipidi
2013-08-15 15:56
#3

Jo, det är jättejobbigt. Jag har inte märkt någon skillnad på aptiten när hon bara får mat en gång om dagen, men jag slipper åtminstone hålla på och plocka fram och bort mat som inte äts. Märker inte att hon skulle må dåligt på något sätt av att inte äta, men det är klart att hon är rätt smal och det är supertrist att inte ha något godis som hon tänka sig att engagera sig för att få.

Ibland går maten ner bättre om hon får äta den utomhus, på utflykt. Däremot tipset om att sprida ut mat på gräsmatta känns som ett skämt. Hon bryr sig inte det minsta om mat som man sprider ut. Torrfoder i aktiveringsboll - jättekul! Det skramlar ju och man kan jaga bollen. Sakerna som trillar ut kan hon möjligen ta någon enstaka kula av…

Amandla
2013-08-15 16:27
#4

Det är ju tyvärr rätt så vanligt, särskilt bland unga pudlar, att de äter rätt dåligt. Eller som ägarna tror i alla fall, vågen brukar visa om det stämmer. Unga pudlar är också ofta ganska magra, men hellre det än för tjocka. 

Om hullet är bra och hunden inte verkar ha tecken på magkatarr (se gärna min artikel!) så skulle jag nog försöka släppa oron för pudlar är fena på att läsa av sina ägare. 

Om man ändå är orolig, kanske för att hunden är väl mager, så kanske det kan vara bra att kolla så inte halsmandlar, mjölktänder eller annat stör.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
cathrine70
2013-08-27 10:44
#5

Min  mellanpudel  äter en gång om  dagen  om  deninte fått bra med motion  eller tävlar  med ngn annan hund i samma rum. Suck. Ge god mat åt hunden hemmalagad  med kokt ris, kyckling färs  kokt i kycklingbuljong(utan salt) med lite keso i, eller ge från handen lite och  sätt i matskålen sedan nästa mumsbit

[Forest]
2013-08-29 22:05
#6

Unghundar är kinkiga och får de annat gott eller så smarta och räknar ut att matte tar någ fram ben ändå så jag överlever. Vad ska man göra låt dom gå hungriga säger vissa jag har aldrig klarat av vara så hård kan jag erkänna. Jag satt och matade Enja som liten från sked och handen nepp hon skulle inte äta…. Dalta med allt möjligt helt i onödan eftersom hon vände på klackan iaf. När Donna kom så visst hon åt väl lite lättare men faktist så kunde hon hoppa över ett mål även då, nu har vi bytt foder helt och här slickar man rent skålen. Jag säger så här håll dig till några ben dalta inte om du ger foder, allså försök att ge ben kanske några gånger iveckan sen resten mat.

Jag har ett tips till ger du torrfoder nu ts? Att ta med sig maten ut funkade faktist bra för Enja när hon vart ensamhund då vart frukosten ett arbete, akterveringsboll ibland med och även kasta ut det i lite högre gräs kunde hjälpa. En till sak gjorde jag som kunde hjälpa lite det var att rulla 1 och 1 foderkula tillslut åt hon fler och då la man ut små högar med 4 kulor mat. Löjligt kräsen ja dom är det bitvis tyvärr. Vissa är det livet ut så kanske är det bra att man har lite is i magen ;)

Annons:
MaritaBo
2013-08-30 09:04
#7

Jodå, lite torrfoder får de. Och ibland äter han och ibland inte. Likadant med färskfoder, ibland, ibland inte…

Igår köpte jag VoH Lamm & Ris, då åt han halva sin dagsgiva på en gång. (Nyhetens behag eller kommer han att äta av det jämt?) Men spetsen tyckte det lukta konstigt så hon har inte gått in i köket sedan dess… hrmmm… Inte ens idag har hon varit i köket fast det inte finns kvar Lamm & Ris. Kasta ju det sista senare då det såg trist ut och det ligger i kompostpåsen, så hon känner väl lukten kanske…

Han äter gärna rå nötfärs och köttbitar, men blandar jag i vitaminer och mineraler så vägrar han…. Han gillar också kycklinghjärtan, men hur mycket av det kan han få äta? Brukar ge 2-3 st i veckan ungefär…

Kalas Puffar fick han smaka häromdagen och det gilla han! Knäppisen - han vet verkligen inte vad en hund bör äta. ;-)

Han går upp och ner i vikt - just nu är han precis lagom tycker jag i hullet men om några dagar kan jag tycka att han är lite väl tunn. Allt beroende på vad han äter och hur mycket.

Vi är ute mycket bland annat i skogen, men inte äter han bättre för det.

Nåja, han får väl hålla på så här och så kan man ju hoppas att det släpper lite framöver…  Reflektera över igår, att han faktiskt har en blank och fin päls jämfört med brodern (som äter allt - matrester och torrfoder Best in Show) så han får nog i sig det mesta han behöver i alla fall.

wesdi
2013-08-30 10:59
#8

Ges något mellan måltider? Godis, smakbitar, rester… om det ges så är det inte så säkert att han är så hungrig när det sedan serveras mer *mat*.

Vad får han i matväg varje gång? Är färskfoder basen? Eller är råfodring (BARF) basen?

Ser du om han är mer hungrig vid någon tidpunkt på dygnet?
Provat att fördela om mängden/giva? Ge mindre vid en och mer vid nästa? Det större bör då ges så att han får tid för ordentlig vila/smälta mat.

Växande hundar växer i perioder och mängden mat kan bli därefter.. att de kräver mer ett tag för att sedan gå in i period när de inte kräver lika mycket mat.

Att varva mellan färskfoder är ingen större fara. Råfodrar (BARFar) du så är det just variation över tid som gör att hund får i sig allt nödvändigt.

Att även ge torrfoder.. vissa hundar klarar den blandningen hur bra som helst, andra inte. Kan bli problem med matsmältning.

Köttben, vad för slags köttben ges? Fullt ätbara/smältbara eller hårda som inte kan ätas helt?

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

MaritaBo
2013-08-30 14:08
#9

Nej, inget ges mellan måltiderna. Skulle han fått en massa emellan så hade jag ju förstått varför han inte äter måltiderna. Men så är alltså inte fallet.

Han har heller inte någon tid på dygnet som han äter mer, utan det är väldigt varierande. Har testat några dagar att bara ge honom på eftermiddag/kväll. Blev inte bättre.

Färskfoder är basen, men som sagt var ibland äter han det och ibland inte. Ger jag honom några kulor torrfoder så föredrar han ibland det och ibland inte.

Han har inga problem med magen.

Köttben, kan vara allt såsom kycklingvingar, renben, fläskben, nöt - han äter inte mycket av själva benen varken av vingarna eller annat. Han gnager bort slamsorna eller märgen.

Jag har också uteslutit tonsillit, vilket kollades när hörntänderna drogs ut. Så jag har helt enkelt en kräsen hund eller kanske man ska säga inte så matglad hund… Det får jag nog acceptera även fast det ibland känns lite jobbigt! Bara hoppas att han så småningom får upp aptiten, eller åtminstone äter mer normalt.

Han har alltid varit så här. Han åt nog inte mycket hos uppfödaren heller då han var väldigt tunn när jag hämta honom (inte någon normalt rund och go valp). Han har mycket finare hull nu, men ingenting att ta av så äter han riktigt dåligt ett par - tre dagar så tappar han det lilla hullet han har. Därför ger jag honom ofta ben att gnaga på för att han ska få något i sig. Men det har han börjat få sent på eftermiddagen/kvällen och inte heller varje dag…

[Iyen]
2013-09-02 11:05
#10

Min Viggo spydde ofta förr. När magen blev tom blev han illamående. Så då hjälpte det att faktiskt ge en godis innan maten. Detta hade iof inte med kräsenhet att gör. Men sedan flyttade schäfern in. En mager stackare som va mycket kräsen enl förra ägarna. Vi har inte märkt att han är kräsen. Men däremot kräver han motion för att bli hungrig. Så genom att promenera med honom gick han upp i vikt. Men det tog 3 månader för den extrema stressen inomhus att lägga sig såpass att han helt enkelt kunde äta. 3 månader efter de två månader de tog för honom att inte vilja avrätta herr pudel. Hundarna vill ha lugn och ro när de äter, kanske vill de inte heller vara ensamma när de äter om de är av den naturen att de följer en i huset. Kanske problemet bottnar i något annat än kräsenhet? Vi har "alltid" torrfoder framme nu mera. Och så får de färskfoder då och då. Viggo slutade att spy när han kunde ta en kula då och då, och jag har inte mätt upp maten på två år.

[Iyen]
2013-09-02 11:07
#11

Och ang vitaminer mm så litar jag heltenkelt på att hundarna själva har koll. Så länge jag erbjuder dom bra mat. Päls, klor, ögon, öron, avföring, andedräkt… Jag märker ingenting som kan vara galet.

Upp till toppen
Annons: