Annons:
Etikettpälsvård
Läst 4507 ggr
Ti-ti-oo
8/14/13, 7:52 PM

Pudel eller sheltie???

Vet ju att det inte kommer att vara så många opartiska svar eftersom jag är här på "pudel" men frågar iallfall ;) Vi är en familj på fyra, en femåring, åtta - snart nioåring, och vi mamma o pappa. Vi föräldrar har haft mycket hund när vi var barn och unga. Vi har siktat in oss på antingen sheltie eller pudel (dvärg eller toy). Jag skulle gärna träna agility men är inte intresserad av utställning. Det som egentligen avgör är pälsvården. Vill inte att hunden fäller alltför mycket: fördel pudel Vill inte att den luktar mycket hund: ? Så lite daglig/vecko- pälsvård som möjligt: ? Jag vet att det är "fel" raser när man tänker på pälsvård, jag pysslar gärna om pälsen men skulle inte vilja lägga ner alltför mycket tid varje dag/vecka. Vilken av dessa två skulle ni rekommendera?

Annons:
MaritaBo
8/14/13, 9:14 PM
#1

Jag kan nog svara lite på din fråga eftersom jag haft sheltie i 15 år och även fött upp rasen. Har numer en liten pudelvalp och har haft storpudel för många, många år sedan.

Då det gäller fällning så ja, sheltie fäller vanligtvis två gånger per år, hane kan för det mesta nöja sig med en gång per år. Det blir mycket hår överallt om man inte borstar dem under fällningen regelbundet.

En sheltie kräver inte som så många tror så mycket pälsvård. Jag själv bada mina 4-5 ggr per år och däremellan var pälsvården minimal. En genomborstning då och då räckte när jag badade dem så ofta.

Trimning bakom öronen hör till vanligheterna men det finns undantag. Trimning av hasen och under tassarna krävs regelbundet.

En sheltie är en trevlig familjehund, men det finns sådana (vilket jag aldrig haft) som inte tycker om barn. Men jag tror faktiskt att det finns sådana inom alla raser.

Lämpar sig väl till agility, lydnad och även viss bruks.

Pudel kräver mer pälsvård, även när den hålls kortklippt. Bör badas varannan till var tredje vecka för att hålla pälsen i god kondition. Likaså behöver nos, tassar och svansrot rakas regelbundet (i alla fall en gång i månaden om man inte vill ha alltför lång päls på de områdena). Fördelen är att den inte fäller, men pälsen kräver som sagt sitt för att den ska se prydlig ut och inte få tovor.

Toy och dvärgpudel skulle jag tycka är alltför litet med tanke på barnen du har. Om det inte är en stor dvärgpudel.

Lämpar sig också till agility, lydnad och viss bruks.

Båda raserna är väldigt intelligenta och trevliga familjehundar.

Så vilken du väljer är väl lite hugget som stucket, förutom pälsvården…

Amandla
8/14/13, 9:50 PM
#2

Jag skulle nog föreslå en mellanpudel ändå, de är lite mer robusta och tål mer, eller möjligen en stor dvärgpudel. De små är helt enkelt mer ömtåliga pga sin storlek, det behövs mycket lite för att råka dra benet ur led på en toy, till exempel. 

Se till att träffa så många pudlar som möjligt, och känn efter vad ni tycker! Pudelklubben anordnar träffar av diverse olika slag, dit kan man mycket väl komma för att bekanta sig med rasen. 

Var bor ni nånstans?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ti-ti-oo
8/14/13, 9:51 PM
#3

Tack för svaret! Lite mer att fundera på…

Ti-ti-oo
8/14/13, 10:03 PM
#4

#2. Vi bor i Täby. Nu ser jag att det ser ut som att vi har en hel hög med barn, så knäppt jag har skrivit. Två barn har vi, en femåring och en snart nioåring. Skulle gärna se att nioåringen kan gå ut med hunden, orka hålla i även om nåt skulle hända. Båda barnen har varit en del med hundar, cavalier, basset och chihaua. Lugna o snälla med hundarna har de varit. Men som ni säger är nog en toy lite väl liten. Det verkar som att det är lättare att hitta pudeluppfödare. Vi skulle ju behöva passa in det med semester osv.

Amandla
8/14/13, 10:17 PM
#5

Här är höstens program för Täby/Roslagen-sektionen, ring gärna till någon av kontaktpersonerna: 

http://www.pudelklubben.se/mellan/tabyroslagen/aktiviteter/kurser-varen-2013/

Stockholmssektionen anordnar öppet hus ett antal gånger varje termin, dit är ni välkomna:

http://www.pudelklubben.se/mellan/stockholm/aktiviteter/oppet-hus/


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Thowas
8/19/13, 11:06 PM
#6

Jag har en toy/dvärgpudel valp och våra barn är 4, 7  10 och 11  och det funkar jätte bra!  men de mindre får absolut inte bära eller lyfta. de får sitta på golvet och klappa tex.  de äldre kan gå ut och gå med honom utan problem.

Grejen är att du nästan aldrig kan tröttna på pudel!  det finns massor med frisyrer så du kan variera dig om du tröttnar på den ena. långt eller kort, du väljer!  och de löser inte hår. inte en massa hår på kläder möbler och fulla golvet.

jag rekomenderar pudel!  du kommer aldrig ångra dig

Annons:
Ti-ti-oo
8/20/13, 10:32 PM
#7

#6 Jag, har lite samma tanke, att den yngre får ha den bara om hon sitter ner och inte kan tappa hunden och den äldre ska kunna komma hem och ta hand om hunden efter att skolan tagit slut och ha ett större ansvar. Här emellan lutade det starkt åt sheltie-hållet men nu börjar det nog tippa över mot pudel igen… Svåra saker det här. Just det att pudeln inte hårar ner hela huset är en så stor fördel för oss!

Helenaw87
8/21/13, 12:29 AM
#8

Jag är 26 år och jobbat som hundfrisör i 2 år.
Har haft många av dessa 2 raser på trimmet och har även haft sheltie och har nu en pudel.

Pudel har mer och mer kontinuerligt behov av pälsvård.
Väljer du att ha den nedklippt kanske det räcker med att klippa var 6e vecka.
Pudel är inte en fällande hund då deras päls växer utan avbrott och en nedklippt och välskött pudel luktar INTE.

Sheltie kräver inte överdriven pälsvård men en ordentlig genomkamning var och varannan vecka är att rekommendera för att hålla tovor borta och sedan har ju sheltie underull som ska kammas bort 1-2ggr om året.
Pga den tjocka underullen kan lätt fuktexem uppstå vilket kan lukta riktigt illa.
Denna ras liksom Collie fäller små tussar av ull som är lätta att bara plocka upp och i perioder kan de även fälla massa täckhår.

Jag skulle rekomendera pudel efter vad du skrev att du ville ha.
Hoppas det var till någon hjälp.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

MaritaBo
8/21/13, 8:23 AM
#9

# 8 Eftersom jag haft sheltie och många sådana (11 st om jag räknat rätt), kan jag inte riktigt hålla med om att de lätt får fukteksem. Har inte haft någon som fått det men tror att det beror på hur man sköter pälsvården.

Helenaw87
8/21/13, 2:16 PM
#10

Jo det beror helt på hur man sköter det men som jag sa, jobbar på ett trim och många av colliesarna och sheltisarna som kommer dit har tyvärr detta problem och du sköter väll dina hundars päls bra men alla gör inte det

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Ti-ti-oo
8/22/13, 9:59 PM
#11

#8 tack för ett bra svar. Skönt att få veta just det där om att ha den kortklippt och då behöva "frisera" var sjätte vecka ungefär. Givetvis skall vi sköta om hunden som den skall bli omskött, inklusive pälsen! Jag lär mig gärna själv att klippa, gå på kurs eller vad som helst så man kan göra det själv när man tycker det passar och så hunden håller sig snygg och frisk, eller frisk och snygg borde jag väl säga…

Helenaw87
8/23/13, 3:03 AM
#12

Hoppas det var till hjälp.
Var sjätte vecka brukar räcka utan att de blir alldeles för ludna men det är också individuellt.
Jag brukar köra med ett 30skär i ansiktet var 3e vecka och kroppen när jag anser pälsen vara för lång på min egen.
Sen kör jag en 10 på tassarna och en 4F på kroppen.
Men det är ju bara som jag vill ha min egen hehe
kort och lättskött :)

Kolla med svenska pudelklubben.. de brukar hålla klippkurser lite då och då eller prata med ett trim nära dig och be om en kurs.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

TjockaBerta
8/23/13, 8:10 AM
#13

#11

Jag klipper ner min dvärgpudel var tredje månad. Men då är det rätt mycket päls på slutet men det räcker för oss.

Däremot borstar jag ofta trots att min hund är nerklippt.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Ti-ti-oo
8/25/13, 9:38 PM
#14

#12 Ja det där med olika skär har jag läst om. Och olika klippmaskiner, hur tunga de är och med sladd eller utan… Nå, jag får ta o läsa lite till och sen gå och botanisera i nån butik. Bor i Täby så det finns ju det mesta i närheten. #13 Jag antar att det går rätt snabbt och enkelt att borsta när hunden är kortklippt och längre tid ju längre pälsen är. Jag tror vi får justera klippningar efter årstid och hur vi vill att den ska se ut. Och kamma och borsta och tvätta när det behövs. Huvudsaken att hunden mår bra. Givet att tassar, ansikte och 'under svansen' skall ses efter mycket oftare än rygg osv. Samma med ställen var det gärna tovar sig. Vi vuxna är alltså uppväxta med hundar och katter och lite annat, som får och getter i kortare perioder (somrar). Att ha en get på en villatomt är inget att rekommendera, ha ha ha! Kommer ihåg att vi jagade den bland grannhusen ett antal gånger. Men det var totalt OT.

Kitten86
8/26/13, 5:23 PM
#15

Jag har haft pudel tidigare men delar nu mitt liv med en sheltie då min pudelherre gick bort pga hög ålder.

Jag kan hålla med #1 i mycket. Det främsta som skiljs åt är pälsvården. Jag handklippte min, stora, dvärgpudel själv (handklippning pga olycka med klippmaskinen hos frisör som valp). Jag klippte honom ungefär var 3-6 vecka beroende på årstid och hur mycket pälsen växte, däremellan kunde det ibland bli att klippa mellan tramdynorna och insida öron t.ex. Duscha behövde inte min pudel speciellt ofta, kanske varannan-var trejde månad (även där beroende på årstid) men pälsarna kan skilja sig en del åt. Borstning behövdes inte göras jätteofta heller, men höll min kille kortklippt. Vill man ha sin pudel i längre päls och/eller utställningsfrisyr så krävs det mycket mer skötsel av pälsen!

På det stora hela ser jag det hugget som stucket mellan raserna. Båda är tåliga hundar som är trevliga familjehundar. Båda raserna har en del pälsvård, även om det är på olika sätt. Båda raserna passar med barn och lämpar sig till liknande aktiviteter (agility, lydnad etc). 

Det enda jag kan se som "negativt" är att en sheltie gärna kan bli så att den vill valla barnen i samband med lek etc, men kan ju självklart tränas. Är ni mer ute efter en familjehund för promenader, bus och lek med barnen så skulle jag nog tycka att en pudel passar er bättre. Vill ni ha en hund med mer sport och fart i så är sheltien ett bättre val.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: