Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 5902 ggr
MaritaBo
2013-08-14 18:04

Mjölkhörntänder på pudlar

Är det vanligt att man får dra ut hörntänder på små pudlar?

Zatang har ömsat och de nya hörntänderna börjar bli stora men de gamla sitter kvar - HÅRT!

På shelties är det ganska vanligt, har fått göra det på några själv så det är därför jag undrar.

Ändrade rubriken så den blev tydligare//Amandla

Annons:
Amandla
2013-08-14 18:46
#1

Jo, det är tyvärr ganska vanligt. Pixies hörntänder satt också som berget, när hon var sex och en halv månad ungefär fick en veterinär ta bort dem. De var rent makalöst stora, roten var nog två cm vilket är mycket i en toykäke. Så gå till en veterinär är mitt råd. Kolla priserna först bara! Min vanliga veterinär skulle utan att blinka ta sådär 1200 kr, men jag valde att åka några mil extra och betalade hälften.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2013-08-14 21:15
#2

Tack, misstänkte det. Ska avvakta någon - ett par veckor till men det lutar nog åt att jag får ta hjälp av veterinären.

Amandla
2013-08-14 21:47
#3

Hur gammal är han nu?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2013-08-14 22:50
#4

6 månader.

Amandla
2013-08-14 23:23
#5

Jag skulle nog inte vänta längre…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2013-08-15 08:44
#6

Håller med dig. Har bokat en tid nästa vecka. Man kan ju hoppas att de trillar av sig själv till dess men det är inte troligt.

Mitt eget tandläkarbesök får vänta… hunden går först. ;-)

Annons:
idipidi
2013-08-15 09:26
#7

Jag har motsatt erfarenhet, de kan absolut släppa av sig självt. Några tänderna satt fast bra länge och hårt innan de plötsligt blev lösa och släppte efter sju månaders ålder. Min uppfödare sa vänta till 8 månaders ålder, om de inte trycker de nya tänderna åt fel håll.

MaritaBo
2013-08-15 09:41
#8

Det är just det sistnämnda de börjar göra. Dvs. börjar peka åt fel håll…

Amandla
2013-08-15 10:15
#9

Oj, glömde ju fråga precis det som #7 just gjorde, men det var nog att jag kom ihåg att Marita ju ändå har erfarenhet från rätt många valpar och vet hur det "brukar" gå till.

Jag förstår precis vad du menar Idipidi, men på två av tre valpar här har jag varit tvungen att låta veterinären ta flera mjölktänder. På den första var det försent för att rädda ett korrekt bett, hans hörntänder nere stod fel och pekade upp i tandköttet i överkäken. Ett diskvalificerande fel… Och på den senaste hade inte rötterna luckrats upp det allra minsta, veterinären var glad att jag kom såpass tidigt innan det hann gå snett. Den tredje tappade samtliga mjölktänder utan minsta krångel.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2013-08-15 10:24
#10

Om det ser helt ok ut och de gamla tänderna inte stör de nya så kan  man visst avvakta och se om de släpper. Vanligtvis så kan det se liiite snett ut med de nya, när man drar ut mjölktänderna och det brukar oftast rätta till sig. Men man ska vara uppmärksam på hur det ser ut så det inte stör alltför mycket. De nya tänderna måste ha plats för att hamna rätt och när jag tittar i denna lilla mun så börjar det peka liiite åt "fel håll". Det finns inte plats helt enkelt. Men jag tror att när mjölktänderna dras ut så kommer det att rätta till sig, när de får mer plats.

Jag har varit med om shelties där rötterna varit jättelånga såsom Amandla beskrivit och de hade aldrig lossnat av sig själv. Och jag har dragit tänder ungefär vid samma ålder 6-6 ½ månad.

idipidi
2013-08-15 10:37
#11

Ja, i så fall är det klart att man ska plocka ut dem. Jag har mest fått en känsla av att det ibland görs ingrepp i onödan. De flesta sa åt oss att plocka tänderna hos veterinär, men jag ser inget konstigt i munnen av att vi inte gjorde det.

MaritaBo
2013-08-20 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Sådär, nu är Zatangs hörntänder borta. Han har varit lite groggy, sen vi kom hem. Men nu mår han bättre.

Tänderna såg ut som bilden visar. De längsta är övre hörntänderna och de hade definitivt inte lossnat av sig själv på mycket länge. Om än alls… De mindre är från underkäken, men fastän de hade mindre rot så satt de hårt som attan i alla fall.

Bad vetten kolla halsen också eftersom han äter så dåligt emellanåt. Men det såg bra ut så det är bara att konstatera att jag har en kräsen pudel…

[Forest]
2013-08-20 22:27
#13

Oj vilka rötter ne dom hade han inte tappat på bra länge 😮 Skönt att du åkte o drog ut dom bissingarna hoppas att han snart mår bättre och är sig själv igen. Ang ätningen så vart Enja mycket bättre på äta sin mat efter sitt första löp innan det var det typ mata henne med sked som gällde ursh så kräsen hon var. Hon var dessutom inte tjock utan tvärtom nästan lite för tunn idag är hon perfekt kan dok ha lätt att gå upp men jag har ökat mortionen så mycket nu att jag hoppas att hon håller sig i bra trimm 😉

Annons:
MaritaBo
2013-08-21 08:16
#14

Nu är han pigg och sig själv igen.

Tror att det där är de längsta rötterna jag har sett. Roten är längre än själva tanden och jag fattar inte hur de har kunnat fått plats i den lilla munnen som han har!? Det är ju nästan som att de långa har "gått igenom" överkäken. Nåja, jag överdriver men nära på om man tittar på längden. Nu har i alla fall de nya tänderna plats att rätta till sig på. Har inte kollat hur tänderna ser ut nu, eftersom han var väldigt öm i munnen igår och pep till när jag skulle kolla.

Upp till toppen
Annons: