Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 2735 ggr
platy
8/8/13, 2:06 PM

Fästingar..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade precis en fästing på Tussan, min Toy Pudel. Den var stor och satt vid hennes mun! Hur många fästingar har ni hittat på era Pudlar i sommaren? Och var det skillnad från förra året, har det varit fler eller färre i sommar? (På bilden är det fästingen min pudel hade)

Annons:
TjockaBerta
8/8/13, 5:54 PM
#1

Min ena hund har bara haft en fästing och den andra två som inte hunnit sätta sig. Annars har jag inte sett till några.

Det känns som om det är ovanligt få i år men jag undrar också om det inte blir skillnad nu när de äter färskfoder. 

Tidigare har jag plockat 4-5 om dagen på den ena och 5 i veckan på den andra. Efter det köpte jag exspot. Nu har de inget alls på sig.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
8/8/13, 7:45 PM
#2

Mina har haft mycket få fästingar i år, vet inte vad det beror på. Tidigare somrar har jag plockat kanske 2-3 i veckan, då har de ändå haft Frontline på sig. I år har Pixie inte haft något medel alls pga först dräktigheten och sedan valparna. Albin fick Frontline sen Pixie åkte till uppfödaren för att få sina valpar, jag kan inte minnas att han haft någon enda fästing alls sen dess. Före det hade de kanske 2 var, max.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Catta-
8/8/13, 8:31 PM
#3

Jag tycker det har varit lite fästingar i år(tack och lov) jag jobbar på hunddagis och där brukar vi få plocka ganska ofta men inte i år. Min Luna har bara haft en fästing på sig.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
8/8/13, 8:39 PM
#4

10 st detta år då på båda två, allså ganska så lite. Har inte på något fästingmedel alls på dom just för att jag än anser det har vart för få fästingar. Det är mycket mindre i år men så går jag inte heller i dom skogarna jag gick förra året, där av tror jag det är mindre på hundarna i år :)

MaritaBo
8/9/13, 9:05 AM
#5

I år har det varit värme och torrt så det är mindre fästingar pga det. De trivs och frodas med lite mer fukt.

Jag har inte plockat en enda på någon av hundarna än. Å andra sidan har vi inte varit så mycket i skog och mark som vi brukar pga spetsens livmoderinflammation och valpen varit så liten. Men det blir nog mer nu i höst.

När jag bodde på landet och hade 8 hundar fick jag varje dag plocka bort fästingar på de 8 hundarna efter promenaderna på skog och äng. 80 - 100 fästingar blev det varje gång. Inte alla som satt fast förstås.

Ellen89
8/9/13, 9:51 AM
#6

Har hittat en pa lilla Zach, just pa ogat. Men vi maste fortf. ha nagon sorts fastnings medel - paralysis tick ar livs farlig for hundar 😕Sverige ar nog enklare med sanna saker…

Annons:
[Iyen]
8/9/13, 11:46 AM
#7

Hur många fästingar…. Max 10 på pudel skulle jag gissa på. Men då har flera hittats döda intrasslade i pälsen. Har spot-on medel på hundarna här hemma.

Schäfern har haft några fler. Han älskar att bada och då försvinner skyddet.

❤️

TjockaBerta
8/9/13, 10:51 PM
#8

Idag hittade jag 4 på Poo och en på Thomas. Där fick jag!

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: