Annons:
Etiketttillbehör
Läst 5171 ggr
MaritaBo
8/6/13, 10:04 AM

Pudelmode

Läste i tråden "Fryser era pudlar?" och kom att tänka på att en tråd med pudelmode kanske skulle vara kul. Har själv inga kläder än till min pudel, eftersom vi inte haft någon vinter än tillsammans men ni andra kanske har att visa oss?

Annons:
[Forest]
8/6/13, 10:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Då våran lilla kamra har gått sönder och jag är värdelös på att ta med mig mobilen så har jag knappast kort på hundarna. Har en ganska klumpig kamra men den tar man inte bara med sig ;)

Men här är kort jag hittade, märket vet jag inte men täcket är super bra regntät och varm, tycker inte att den ger/gör tover

Helenaw87
8/6/13, 5:04 PM
#2

Hehe då kommer en bildbomb på min älskling i några av de kläder hon använder 😃

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Helenaw87
8/6/13, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hennes tunna tröja hon har lite då och då, köpt på petster har jag för mej

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Helenaw87
8/6/13, 5:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hurtta regntäcke som jag bara älskar!
har den även utanpå hennes overall ibland på vintern då den synns så bra

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Helenaw87
8/6/13, 5:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Detta är den overall vi använt ett par år nu men nu väntar vi på en rosa från poshpooches.se
Denna är köpt på Börjes i tingsryd

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Helenaw87
8/6/13, 5:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sist då hennes ulltröja i gotlandsull som en vän till mig stickat åt henne.
Ja verkligen älskar denna tröjan!!
Ska fixa en bättre bild på den senare

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Annons:
MaritaBo
8/6/13, 5:31 PM
#7

Vad kul att ni nappa på tråden och visar era fina mannekänger. Vilken variation det verkar finnas! Och den stickade lilla tröjan är jättefin. Har inte tänkt på att man kan sticka små tröjor till hundarna, men då måste man ju ha något mönster tyvärr. För så kunnig på stickning är jag inte.

Helenaw87
8/6/13, 6:06 PM
#8

Hehe tackar.
Jag hittade ett mönster jag gav min vän och hon stickade :D

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

[Forest]
8/6/13, 8:21 PM
#9

Den overallen såg verkligen ut att sitta bra bild 5, jag tycker ofta att täcken sitter sk** då de är för stora i bogen så dom fastnar med frambenen. Provat x antal overaller som även dom sitter mindre bra. Hurtta köpte jag en fleece som sitter kanon på Donna men attans vad det blir tover av den :-/ Jaja hon är iaf varm och snöfri så jag tar hellre lite pälsvård. Jätte fina täcken och tröjer du visar gillar med den stickade tröjan som din bekant stickat 😊

Helenaw87
8/6/13, 8:29 PM
#10

Tack Forest.
Ja den sitter super.. eller ja, gjorde.
Jag tog en storlek större för att få plats med all päls men nu är hon ju helt nerklippt så nu är den lite stor. Bilden är från förra vintern.
Den har muddar vid tassarna och dragsko i midjan så man kan hindra att det blåser in.
Det är bara en regnoverall så hon har alltid haft tröja under då det vart kallt men det allra bästa med overall är att man slipper nästan alla snöklumpar!

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

MaritaBo
9/3/13, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ett litet bidrag från mig. Den första och tillika testoverall jag håller på att sy till min lilla frusna Zatang. Den är inte färdig - muddar ska dit och så ska jag klura lite på passformen och kanske ändra lite på mönstret till nästa gång… Sydd av fleece från en gammal jacka som jag inte använder (ville inte ta nytt tyg till en testmodell) och den är svart fast det ser lite gråblått ut på bilden. Broderade dit ett Z (som inte syns på bilden) och en liten nasse för att piffa upp det hela lite.

Trots att jag har en modern mobil så tar den inte så bra bilder som jag skulle önska…

[Forest]
9/3/13, 10:05 PM
#12

11 mycket snyggt vad bra du syr

MaritaBo
9/3/13, 10:39 PM
#13

Tack! Lite kul är det fast man får klura lite på ett engelskt mönster. Dock hoppas jag att nästa blir bättre…. träning ger ju färdighet heter det ju…

Och inte verkar han ha så mycket emot att ha en overall på sig. Han mannekänga för sin favoritgranne idag och var så glad så. :-)

Annons:
[Forest]
9/3/13, 11:25 PM
#14

13 du kommer älska ha på han långa ben på overallen  i vinter så ett tips sy lite längre ben även kanske göra tajtare mudd eller knäppe nertill på benen så slipper man få snöbollsben ;) Jag har overall på Donna och märker sån skillnad på henne och Enja så i år blir det overall för hennes del med :) Tycker han vart jätte fin i denna overall och ser fram imot se nästa overall du sytt :)

MaritaBo
9/3/13, 11:46 PM
#15

Det ska till muddar på denna. Har bara sytt på en och vände den fel så det ska repas upp (när det börjar krångla så är det ingen idé att fortsätta, så den blev inte klar idag.  Så det blir längre ben på den med muddar på.

Helenaw87
9/4/13, 2:19 AM
#16

Har haft en del kontakt med en dam som heter Olga som gör super bra overaller med luva till just pudlar.
kolla hennes sida http://www.poodleit.com/
Då ester hade lång päls var jag inne på att köpa en av henne men då klippte vi ner henne ist hehe

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

MaritaBo
9/20/13, 9:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Overall nr 2 blev färdig sent i går kväll. Testade den på morgonpromenaden och konstigt nog, fast det är samma mönster som den förra jag sydde så kom han ur med frambenen och lyckades trassla in sig… hrmmm… Nu ska jag tvätta den och sedan se om jag kan sy in den lite så han inte lyckas med det konststycket.

MaritaBo
9/20/13, 9:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Andra sidan:

MaritaBo
10/8/13, 12:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Mitt senaste bidrag till pudelmodet. En nysydd overall med ränder. Den förra fick jag sy in lite då han kröp ur med benen och tror att det blir så på denna också.

MaritaBo
10/8/13, 12:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Det blev också ett matchande halsband och koppel också.

Annons:
Amandla
10/8/13, 10:34 AM
#21

Fint, du är duktig! Törs du ha fleece i nacken på honom? 

Du kan testa att göra en resårkanal högt uppe på varje overallben, det behövs inte dras åt särskilt mycket alls för att hjälpa.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
10/8/13, 10:46 AM
#22

Ja, än så länge har det fungerat med fleece, då jag har ett annat halsband som jag kört med någon månad. Nu är det ju halvstryp och då fungerar det fint tycker jag då det inte är fleece där det går ihop.

Amandla
10/8/13, 10:50 AM
#23

Okej, sen har väl Z fortfarande valppälsen kvar?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
10/8/13, 11:01 AM
#24

Yes, det har han. Och han har inte börjat tova sig än. De enda tovor jag hittat är när det hamnat frön/kvistar/barr i pälsen, som igår när vi var ute i skogen.

Amandla
10/8/13, 11:02 AM
#25

Vänta du bara! 😈😃


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
10/8/13, 11:07 AM
#26

Hrmmmm….. ve och fasa! Vill inte klippa ner honom i lamm….

Men min storpudel tova sig heller aldrig! Fast jag klippte ner honom till slut i lamm i alla fall då det var jobbigt att sköta pälsen då jag bodde på landet på den tiden. Alla frön och tistlar…

Amandla
10/8/13, 11:18 AM
#27

Såklart det går att sköta pälsen även i tovåldern! Bada _minst_ en gång i veckan, rör helst inte pälsen mellan baden, föna noga så pälsen blir rak (använder du blaster så blås bara ut den värsta blötan, använd sedan vanlig fön och karda istället), snodda pälsen - om den tål det! - och toppa ofta typ varannan vecka. Det är värt att testa olika slags balsam och schampon, för pälsar är olika och vi har olika vatten i landet så det som fungerar på en ort fungerar inte på en annan. Strippa ur pälsen lite då och då, sådär en gång i månaden så du blir av med eventuella beläggningar som kan göra att pälsen tovar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
10/8/13, 8:16 PM
#28

Jätte snygg overall och halsband+koppel :)

MaritaBo
2/1/14, 1:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Blev färdig med Zatangs nya täcke inatt.

Mönstret har jag gjort själv utifrån en beskrivning på en sysida för djur.

Den första blev lite för kort i ryggen. Vet inte hur det gick till, så det här är nummer två. (Den första ska jag sy klart, kanske passar någon annan…?)

Zatang verkar vara nöjd med sitt nya täcke.

MaritaBo
2/1/14, 1:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Här ser man hur det ser ut i fronten…

MaritaBo
2/1/14, 1:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Insidan av bomullsflanell. Passande motiv till en krulltott. ;-)

Amandla
2/1/14, 7:38 PM
#32

Duktiga du! 🙂Jag borde ta mig i kragen och sy ett nytt täcke åt Pixie, tänkte göra benskydd/benvärmare eller vad man nu ska kalla dem också, tror det sitter bättre på än en overall. Hon måste ha blankaste blanka fodret, annars tovar pälsen och den är jag rädd om ett tag till 😉Tyg och annat har jag redan, det är bara inspirationen som fattas…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2/2/14, 10:26 PM
#33

Ja, ibland är inspirationen bara puts-väck! Har varit stiltje här ett tag men nu när jag sydde finkostymen, så fick jag lite inspiration att sy igen. Den var så rolig att sy! Och snygg blev den också. Tycker jag.

Ska sy ett varmare vardagstäcke åt honom, men ska justera mönstret lite grann först.

Helenaw87
2/3/14, 1:12 AM
#34

Vilket sött täcke! å så söt han är!!

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Annons:
Upp till toppen
Annons: