Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 25801 ggr
Suskiv
8/5/13, 6:18 PM

Hur är pudeln som hund?

Funderar på pudel (först ska vi kontrollera att dottern tål dem ordentligt), men har en del frågor. 

Hur är pudlar som hundar? Jag har fått intrycket av att det är ganska busiga och framåt men lättlärda. Stämmer det? Är det nån skillnad på personligheterna för de olika storlekarna. Vi är främst intresserad av dvärg- och mellanpudel.

Hur fungerar de ihop med barn (4-10 år) och andra husdjur?

Är det en frisk ras eller finns det många rasbundna sjukdomar?

Hur jobbig är pälsskötseln om man inte ska ha dem i utställningspäls? 

Nått speciellt att tänka på vid köp av pudel?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
Amandla
8/5/13, 7:44 PM
#1

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Suskiv
8/5/13, 11:19 PM
#2

#1 massor med bra info. Verkar ju som pudeln är det jag letar efter. 

Fick några fler funderingar. 

Kön. Hane eller tik? Som barn hade vi nästan bara hanar, tyckte det fungerade bra men kanske är en hona att föredra. Eller kanske en kastrerad hane. Vad finns det för nackdelar med kastering av hund? 

Hur bräckliga är pudlarna? Eftersom jag vill ha en hund i storleken ca 35-40 cm så verkar det handla om stora dvärgar eller små mellanpudlar. Tänker mest på att jag ju har barn och det kan nog bli en del busande. Är en större hund kanske bättre? Har en bekant som har en storpudel, han känns som väldigt mycket hund. 

Blir pudlar lätt tjocka? Tänker på det där om att pudlar är smarta och kommer på saker som kanske inte är det bästa så lär ju hunden lära sig direkt att vid matbordet ramlar det mat på golvet.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Forest]
8/5/13, 11:40 PM
#3

Jag har skrivit o dom trådar som 1 länka och där står det lite om hur dom är i mina svar det är klart olika hur dom är :) 

Jag tycker att dvärg är spralliga fart o fläkt, mellan upplever jag som mer krävande men även det är olika eftersom jag har träffat ganska många mellanpudlar som tävlar i olika grenar därmed kanske fått den uppfattningen. :)

Enja höll vi i utställningspäls och det var badning var 10-onde dag rakföna för att det hindrar ny tovbildning. Borsta varannan dag och kolla med pudelkammen så det inte fanns någon missad tova. Jag tyckte att pälsen var ganska så mycket att hålla efter men samtidigt tyckte vi att hon var väldigt fin i sin långa päls. 

Vi hade funderingar på att behålla Donna som utställningspäl men när hon vart ca 10 mån så raka jag av henne helt så mycekt päls och tovåldern på henne var bara grymt att behålla pälsen då jag inte hade samma ork (och inte heller ett måste) då Enja är foderhund men Donna var våran. Så det är totalt olika hur mycket pälsvård dom kräver, Donna hade man behövt bada varje vecka och ett måste var att skaffa en riktig hundfön för det tog mig timmar att rakföna hennes päls ;)

Läs gärna denna artikel om pudel där tas sjukdommar upp och lite annat bra :) http://pudel.ifokus.se/articles/4f22b5e6d4ebea6841002f4d-rasstandard-for-pudel

Jag tycker man ska välja en uppfödare som gynnar rasen som kanske även arbetar med sina avelshundar. Då kanske man även ser lite hur sin valp kanske kan bli :) 

Jag skulle kolla på bra mellanpudel då jag tycker dom är lite tåligare om man har barn på 4 år. Jag antar att ni redan har djur (din avantar en söt kanin) så brukar barnen lärt sig lite hur man hanterar djur med respekt med :)

[Forest]
8/5/13, 11:43 PM
#4

Att välja tik eller hane gör man som man själv vill är det så att man kan tänka sig vilket som så har man större utbud du kan allså välja den valpen som ni fastnar mest för. Här har vi tik då vi hade tik redan, sen kom Enja som foderhund och jag anser väl att tikar är mindre krävande. Dok ska man veta att vissa tikar ändrar sitt humör vid löptiden. Här är dom ändå som vanliga även fd hunden den tiden

MaritaBo
8/6/13, 10:00 AM
#5

Jag är långt ifrån en expert på pudel, men jag kan ju berätta lite om mina erfarenheter ändå.

I slutet av -90 talet hade jag storpudel. En härlig kille, som var mitt allt och jag hans (enmanshund). Så otroligt lättlärd och smart! Jag älskade hans mjuka vänliga mentalitét. Dock var pälsvården skitjobbig! På den tiden bodde jag också på landet. Efter honom sa jag att jag aldrig mer skulle ha en pudel, trots att jag gilla allt med honom utom pälsvården.

Åren har gått och jag har haft en massa shelties och även fött upp den rasen i 10 år ungefär. Tikar, tikar givetvis och en avelshane. Päls har även shelties men mycket lättskött sådan jämfört med pudeln. (Jag gillar välvårdade hundar).

Men så har jag gått och sneglat på silverpudlar och funderat, ska jag eller ska jag inte…. Jag minns ju pälsvården som något negativt. Till slut bestämde jag mig för att trots pälsvården så ville jag ha en liten pudelkille. Pälsvården kan ju inte vara riktigt densamma på en liten hund som stor…tänkte jag. Sagt och gjort, åkte och kolla och ja det blev en Toy/eller liten dvärg kille. Åh, vad jag älskar hans spralliga och busiga temperament! Jag tror att de mindre är lite mer "fart i". Han är otroligt lättlärd - apportera leksaker och lämna över det i handen, nemas problemas. Att jag valde hane var för att jag alltid älskat hanarnas temperament, de är mycket jämnare i humöret än vad tikar kan vara. Hade också tanken att jag skulle kastrera honom, vilket jag inte behöver göra nu då de sista sheltierna är borta och spetsen jag har löper inte längre. Om inte han blir helt galen när gårdens tikar löper… då får jag ta en funderare på att kastrera honom.

Pälsvården då? Hitills har jag inte tyckt att pälsvården varit betungande på något vis. Han är ju liten och att borsta igenom hans lejonpäls går fort.

Han får ha den "modellen" tills vidare och blir väl helrakat när och om vuxenpälsen börjar ställa till problem.  Vilket jag gör ett par gånger i veckan. Det negativa med pälsvården tycker jag är att han gillar inte alls att bada och att fönas. Han klänger på mig väldigt mycket då så jag blir verkligen blöt (skulle ha regnrock, sydväst och gummistövlar på mig haha) och det är svårt att just schamponera och skölja ur, när han gör så här. + att föningen blir lite krånglig när han ska klänga på mig. Men han kanske vänjer sig. (Blir 6 mån den 14:e) För övrigt att putsa pälsen och raka nos och tassar är det inga problem med och det går faktiskt rätt fort på en liten pudel. Så nej, hitills ångrar jag inte att det blev en liten pudelkille i mitt hem.

Nu har jag inga småbarn längre (alla utflugna) så därför valde jag den här storleken. Annars hade jag nog valt en stor dvärg eller mellanpudel. De är lite mer robusta.

[Nalle-]
8/6/13, 11:49 AM
#6

Min pudel är bara valp, men jag svarar utifrån de pudlar jag träffat och vad jag läst/hört om rasen.

Pudlar är busiga, tokiga, lättlärda (och ja, det kan både vara positivt och negativt ;)), och pigga upp i hög ålder. Storpudlarna verkar lugnare än de mindre varianterna, som är väldigt pigga och livliga. En väldigt go och människokär ras. 
Jag upplever mellanpudeln och lite skarpare och mer krävande än dvärgarna, men vet flera som träffat trevliga mellanpudlar så det kan hända att jag bara träffat på mindre trevliga individer. Viktigt är ju, som med alla raser, att välja en bra uppfödare. Har träffat både helt underbara och vissa rätt jobbiga dvärgar, men då har de flesta jobbiga också varit klart understimulerade…

Vet flera barnfamiljer med pudlar i olika storlekar, fungerar kanon :) Vår lilla blandras (med pudel bland annat) skaffade vi när min lillasyster var 4 år, har aldrig varit några problem. 

Pudeln är ofta en frisk och långlivad ras, har träffat en jättepigg 13åring bland annat. HD förekommer bland det större och patella kan förekomma bland de mindre, har jag för mig.

Kan inte tänka mig att pälsvården är särskilt krävande på en nerklippt pudel, vår blandras har visserligen inte pudelpäls (den är rak, mer som på en lhasa apso) men jag klipper honom kanske 4 ggr om året och borstar där emellan någon gång i veckan. Tovåldern kan vara jobbig på pudlar, då kan det ju vara skönt att ha den helt rakad. Min pudel kräver ingen direkt pälsvård än, kardar och rakar tassarna på honom regelbundet så han ska vänja sig bara. Är tänkt att jag ska raka nosen också, men det har jag inte lyckats med än så vi ska till uppfödaren och få hjälp med det.

Kastrering är ett hett ämne, folk brukar ha rätt starka åsikter så jag råder dig att läsa på och bilda dig din egen uppfattning :)

Annons:
platy
8/8/13, 8:22 PM
#7

Lite hur jag uppfattar pudel, min Pudel och vad jag hört:

Hur är pudlar som hundar? Jag har fått intrycket av att det är ganska busiga och framåt men lättlärda. Stämmer det? Är det nån skillnad på personligheterna för de olika storlekarna.

Min lilla Toy Pudel älskar alla, hon är ovanligt lugn men har alltid fart i benen när man busar eller träffar andra busiga hundar. Hon är lättlärd (som flesta andra Pudlar). Hon leker allra bäst med "krulliga" hundar, alltså typ vattenhundar och sånna hundar som är krulliga i pälsen. Hennes allra bästa vän är en Bichon Frise. Fast vi köpte henne som en Dvärgpudel men blev inte högre än Toy, detta händer ganska många jag träffat med pudlar. Vet inte hur det är med storlekarna, träffar oftast Toy, Dvärg o Mellan, tror inte att det har nån stor roll förutom storlekarna ;)

Hur fungerar de ihop med barn (4-10 år) och andra husdjur?

Pudlar fungerar ofta jättebra med barn!! Däremot är min (o flesta andras jag träffat) ganska avvaktande mot yngre barn. Småbarn på ca 2 år brukar inte förstå hur man ska klappa hund så de yngre barn jag träffat har "slagit" istället för att klappa, men barn över 6år ÄLSKAR hon!!! Om man tränar hundar att vara med andra djur går det oftast bra :) Har själv gnagare, men låter inte henne träffa dom själva. Bara när jag håller i henne ifall att.

Är det en frisk ras eller finns det många rasbundna sjukdomar?

Min har inte haft nån sjukdom, bara att hon troligt vis hade fått en sticka från pinne långt bak i munnen och sen hade det blivit infekterat och gjorde väldigt ont på henne. Vi opererade såklart bort den!! Har hört att Pudlar lätt får ögonproblem som gråstarr.

Hur jobbig är pälsskötseln om man inte ska ha dem i utställningspäls?

Inte svårskött skulle jag säga. Borstar med mjuk borste varje dag för att få henne lite extra fin och med hård borste lite blandat. Min skrutta får lätt tovor som blir stora om man inte borstar ut dom ordentligt.

Nått speciellt att tänka på vid köp av pudel?

Det där med din dotter, min bror är allergisk mot alla pälsdjur, gräs, pollen och mer. Men han klarar djur utomhus och hundar som inte fäller. Pudeln vi har klarar han helt bra och reagerar INGENTING! Ett tips är att dottern "gnuggar" in sig i hunden ni ska köpa (tips är att göra det på föräldrarna oxå) för att sen se om hon klarar det utan problem. Eller så kan ni hälsa på någon med pudel och sen se hur hon klarar det inne och ute.

wesdi
8/9/13, 7:08 PM
#8

😉Hundar är individer, så även pudlar.
Det finns alla varianter inom storlekarna: slöa, livliga, skottberörda, skottfasta, nerviga, stadiga, arbetsvilliga, inte så arbetsvilliga osv..

En hel del beror på avelsmaterialet, vad uppfödare valt att avla på.

Rent allmänt är pudeln en bra sällskapshund, lättlärd, snäll, hänger med på det mesta. Lite av *klassens clown*, *Emil i Lönneberga*.

Jag har mest erfarenhet av storpudel.

Kortklippt pudelpäls kräver inte så mycket skötsel men någon måste ju klippa/raka. Pälsen växer hela tiden.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Suskiv
8/15/13, 6:31 PM
#9

Låter verkligen kanon. Klippa borde väl inte vara så svårt, eller. Jag har klippt hästar. Annars känner jag en som klipper hundar. 

Jag funderar lite på äldre pudel. Tänker om det tex är vanligt att äldre avelsdjur som inte längre ska avlas på omplaceras som familjehund. Tänker att en äldre är mer stabil och van vid det mesta jämfört med en valp. Och för mig som egentligen är nybörjare (jag menar de hundar som vi hade jag när jag var barn räknas kanske inte så mycket) så kanske det är lättare med en vuxen hund.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Amandla
8/15/13, 6:51 PM
#10

Jag förstår hur du tänker, precis den här diskussionen hade jag för nån vecka sen med en släkting. 

Det är både för- och nackdelar med omplaceringshundar. Det är ju inte bara problemhundar som behöver nya hem, utan det kan finnas många orsaker. Fördelen är ju tydlig, man ser hur hunden är och eventuella sjukdomar bör synas (förutom sånt som kommer vid högre ålder förstås). Men man ska vara medveten om nackdelarna också, som att du har inte minsta aning om vad hunden egentligen varit med om. Möjligen om du känner den tidigare ägaren väldigt väl. En valp kan ju rimligtvis inte ha så mycket erfarenheter, varken positiva eller negativa. En vuxen hund bör ju vara rumsren, men kan ändå gå tillbaka lite om den flyttar till en ny familj. 

Det är en hel del att tänka på i båda fallen, men gör så att du träffar både hundar som ska omplaceras, deras ägare, och valpar och deras uppfödare. Rätt som det är så stämmer personkemin (mellan både hundar och människor) och då vet du. 

Har du sett omplaceringslistan på pudelklubbens sida? Jag länkade dit häromdagen (eller var det igår).


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Suskiv
8/15/13, 6:58 PM
#11

#10 Det var lite därför jag tänkte på äldre avelshund. De bör ju ha en känd historik till skillnad från en hund från random omplaceringställe. 

Min man tycker att det bör vara en valp just för att den inte har nån hostorik utan man själv formar den mer. 

Jag har sett listan. :-)

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Amandla
8/15/13, 6:59 PM
#12

Bra! 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
melissajuhlin
8/16/13, 12:33 PM
#13

Ja vi har en mellanpudel och han är busig men lugn också! Jag tränar med honom i trädgården och belönar honom med godis och vet han att man har godis i handen/fickan så gör han ofta så man säger/visar! Pudlar är helt klart min favorit på hundras! Dem fungerar bra med barn/andra husdjur fast vår pudel kan bli arg på andra "han" hundar men inte "hon" hundar! 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: