Annons:
Etikettförsäkring
Läst 3754 ggr
Haztparken
2013-08-03 22:08

Täcker försäkringen något?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Tänkte höra med er hundkunniga om någon kanske har råkat ut för liknande eller helt enkelt bara har ett bra svar! :)

Det är så att jag har en storpudeltik, Dafne född 2010, som för ungefär ett halvår sedan fick väldigt ont i ryggen, vid länden ungefär. Vi tog henne till veterinären som röntgade och höll på och som sedan konstaterade att hon har ett ryggfel då där vid länden.

Ryggraden ska ju gå horisontiellt men där vid länden så gick den neråt i en liten kurva nedåt (alltså innåt, mot organen) och det är detta som gör ont. Veterinären sa att detta är medfött. Fanns inget att göra åt detta förutom operation men det är ju väldigt riskfullt och veterinären ansåg inte att det behövdes just nu om vi byggde upp musklerna runt detta felet.

Så det har jag gjort! Och hon har blivit så mycket bättre! :)

MEN igår var jag och min familj i Danmark vilket resulterade i att hon (och våran andra hund) var ensamma i 4 timmar (hon var då inne i mina föräldrars sovrum med grind för dörren med mat å vatten å musik för vi vill inte lämna stora henne med våran andra lilla hund då hon e så glad och studsig!) och när vi kom hem så var något annorlunda och det blev bara värre. Vi trodde att hon kanske var lite uttorkard då det är riktigt kvavt (men skinnet gick tillbaka normalt) så vi lät det vara över natten. Men på natten så var hon inte sig själv och jag låg vaken och höll om henne tills hon somnade på mig.

Dagen efter så förstod vi, hon hade fått ont i sin rygg igen! Förmodligen så har hon antingen studsat upp och ner på mina föräldrars dubbelsäng när vi var i Danmark (kanske för att den lilla alltid skäller när någon går förbi å då blev hon nog uppspelt) eller så kanske hon trillade eller något helt annat!

Iallafall så gav vi henne Metacam (som vi har på recept för hennes rygg) och vi har haft värme på länden x antal ggr. Jag har också fått bära henne upp och ned för trappor och soffor, sängar och gått sakta med henne ute (hon som annars är den som ska gå först och snabbast!). Såhär var hon första gången med ryggen också så ingen tvekan om det. Så vi fortsätter med Metacam och hoppas på förbättring annars blir det veterinär igen.

Nu till saken haha! ;) Nu när hon fick ont igen så kom jag att tänka på att kanske försäkringsbolaget kanske kan hjälpa till med betalning? Vi har ju kvitto kvar sedan förra gången och kanske behöver hon mer hjälp i framtiden/snart? Mer medicin? Detta är ju något, som veterinären sa, medfött, hur täcker dom det? Gör dom det? Jag vet också att vissa uppfödare har en så kallad 3 årig dolda fel försäkring, vet ej om Dafne hade en sådan, ska kolla, men isåfall, täcker den detta? 

Tack till er som orkade läsa! :)

Annons:
MaritaBo
2013-08-03 22:22
#1

Jag är ingen expert men för mig låter det som ett dolt fel och borde då falla på uppfödarens dolda fel försäkring. Jag skulle ringa både till uppfödaren för att kolla samt mitt eget bolag.

Seriösa uppfödare har alltid en dolda fel försäkring för sina valpar. Det är en liten kostnad per år för dem så det är dumt att låta bli att betala en sådan. 

Tillägg:

Det borde vara dokumenterat hos veterinären, ert första besök tillika när hon fick diagnosen. Jag tänkte på att hon är född 2010 (vilken månad vet jag dock inte) och det är ju tre år nu….

Haztparken
2013-08-03 22:26
#2

#1 Tack för ditt svar!

Det jag också tänkte på är att nu var det ju ca ett halvår sedan vi upptäckte detta, gäller det endå eller kan dom säga att det är för sent? Typ att det bara gäller 1 månad efter man upptäckt det? :)

MaritaBo
2013-08-03 22:41
#3

Det är jag osäker på. Hon har ju en medfödd skada dvs. för mig helt klart ett dolt fel.

Hur de räknar med tiden vet jag inte, men 3-års dolda fel försäkringen om jag inte helt missminner mig gäller from den dagen du köpte valpen. Inte när hon är född. Ta kontakt med veterinären och boka en ny tid snarast möjligt, kontakta uppfödaren och försäkringsbolaget.

Jag skulle tro att du kan inte få någon ersättning för dina utlägg 6 månader bakåt. Men jag är osäker på detta då det gäller ett dolt fel och uppfödarförsäkringen.

Skulle mot all förmodan inte din uppfödare ha denna försäkring så borde i alla fall din försäkring gå in och täcka en del kostnader, för kommande utgifter minus självrisk.

Tyvärr är detta med försäkringar en djungel och det är lite olika från bolag till bolag, så det bästa är ju att du pratar med ditt försäkringsbolag.

Haztparken
2013-08-03 22:44
#4

#3 Tack igen för ditt svar!

Jaha att den gällde från den dagen visste jag inte!

Har nu mailat hennes uppfödare (hoppas att dom svarar denna gången) och nästa vecka ska vi ringa hennes försäkringsbolag, Folksam, och höra :)

Upp till toppen
Annons: