Annons:
Etikettallmänt
Läst 5653 ggr
Helenaw87
8/3/13, 12:54 PM

Fryser era pudlar?

Hej!
Min Storpudel fryser som attan på vintern så hon skakar som en elvisp och hackar tänder.
Likadant efter hon badat om det blåser.

Så på vintern har min älskling kläder på sig i form av overall.
Nu på sommarkvällarna då det är kallt har hon bara en tunn tröja men det verkar hjälpa.

Fryser alla pudlar eller är min bara extra känslig?
Hon har alltid varit såhär även då hon haft massor med päls.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Annons:
Amandla
8/3/13, 2:39 PM
#1

Albin fryser sällan, bara om det är regn och blåst på samma gång eller är många minusgrader. Pixie däremot fryser lätt. Båda får täcke på sig efter väder och behov.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Catta-
8/3/13, 5:13 PM
#2

Det var snö i kanske 1 månad när jag fick hem Luna som liten valp. Då hade hon bara täcke på om det var mer än 10 minus om det inte blåste jättemycket. Annars klarade hon sig bra. 
Nu på sommaren har hon bara täcke om det skulle spöregna. Lite regn och rusk gör inget då hon är pälsad och tycker det är skönt när det är lite svalare ute.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
8/3/13, 7:20 PM
#3

Vår och höst när det regnar och inte är många grader ute åker regntäcket på, tänker på att då slipper dom iaf dra på sig någon onödig sträkning. Torr vinter dag där det är sol och 10 minus ute utan täcke, blåsigt o mer risigare "fuktigare luft" täcke på jag brukar i regel ta på täcke eller overallerna på dom vid -7 men sen beror det på hur det känns ute.

Jag har skor på hundarna då Donna får köldkramp lätt och det vart för stora första beställningen men dom passa Enja så fick hon helt enkelt skor hon med.

Enja fryser inte lika lätt som Donna, Donna därimot älskar snö men som sagt fryslort ;)  När dom badat ute så leker oftast Enja som en vilde glad som tusan medans Donna står och huttrar så hon har en liten badrock jag sätter på henne.

Helenaw87
8/3/13, 7:30 PM
#4

Ja okej, då är det inte bara min som fryser.
Är det bara några få minus och inte blåsigt kan hon va ute iaf 30 min innan hon börjar frysa men långpromenader i snö och kyla är det på med fodrad overall.

Köldkramp?
Kan det vara det som gör att hon lägger sig ned å äter på tassarna även fast det inte är snö?

Vad har d för skor och vart kan man köpa bra sådana?

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

[Forest]
8/3/13, 11:52 PM
#5

4 Jag köpte skor just för att jag tycker att frysna fötter inte ska hindra oss att röra på oss :) Jag skicka efter från björkis http://www.bjorkis.com/default.aspx?PageNr=81 

Är man bra på sy så ser du de är superenkla men jag hade ingen symaskin + lite lathet så jag skicka efter. De sitter på bra tycker jag och inte så pluttiga att folk tror man sätter på pga man har liten hund. :D

[Iyen]
8/4/13, 3:09 AM
#6

När det gick ner mot -18 i vintras märkte jag att min frös. Då va han nyligen badad och klippt.

Annons:
MaritaBo
8/4/13, 9:49 AM
#7

Jag har inte varit med om någon vinter än med min lilla kille. Men jag kan tänka mig att han kommer att frysa då han fryser mycket när han blir badad och innan han blir torr igen.

Jag ska sy täcken/overaller åt honom så småningom (har inte skickat efter mönster än). Ska bli kul då jag gillar att sy och har en brodermaskin också. :-)

Men hur reagerar hunden när de får på sig en overall? Eller skor?

[Iyen]
8/4/13, 10:33 AM
#8

Jag har lärt mig att inte underskatta det naturliga fettet i pälsen. Det skyddar jättebra mot väta och kyla.

Helenaw87
8/4/13, 3:35 PM
#9

4 Tack 🙂
sj är jag inte alls bra på att sy så jag får köpa hehe

7 min tyckte det var obehagligt med overall första timmen typ sen var det inget mer med det.
Men inne går hon som om hon skulle gå på världens vidrigaste underlag då hon har den på men ute bryr hon sig inte.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

wintermynta
8/4/13, 4:16 PM
#10

Min fryser väldigt lätt.Så det är kläder efter behov. Jag har satsat på Hurtta kläder och är väldigt nöjd dom. Till denna vinter kommer vi få köpa skor. Det räcker med -5 ute för att han ska få köldkramp.

[Forest]
8/4/13, 8:33 PM
#11

7 Donna tar gärna på sig hon tar det som att gå ut :) Enja därimot ogillar det lite o skämms mer men inga problem alls med att gå med overall och skor.

9 jag har dom första fleece mjuka och bra

Helenaw87
8/5/13, 3:09 AM
#12

Jag har beställt en fodrad overall till Ester från poshpooches.se
Blev en Silky Pearl Overall eftersom de är olika skurna för hanar och tikar, har hög krage och dragkedja på ryggen.
Har varit mkt nöjd med det jag beställt därifrån tidigare samt puppias kläder.
Sedan har hon en fiskartröja i gotlandsull som en vän stickat till henne.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

TjockaBerta
8/5/13, 7:54 AM
#13

#12

Det var väldigt fina saker de har på poshpooches.

Overallen du beställde ser riktigt bra ut. 

Vilken storlek är Ester? Har du skickat in hennes mått?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Helenaw87
8/5/13, 1:06 PM
#14

Ja de har mkt fina saker där.
Vet inte hennes storlek så ag skickade in hennes mått så fixade dom detta.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

[Forest]
8/6/13, 1:05 AM
#15

12, tänk på att det kan vara lite knivigt med pälsen och dragkedja. Jag har med karborre o även där är det trist att hålla pälsen borta :S Du får visa oss sen hur hon ser ut o overallen den låter som en mycket bra overall 😃

Helenaw87
8/6/13, 1:20 AM
#16

Jo jag vet att det är lite knivigt med knäppningar i pudelpäls men hon är kortklippt så det är lite lättare nu än då hon hade lejonklippning 🙂

hehe jadå bild kommer då overallen kommit fram. Den fans inte hemma så jag får vänta lite längre dock men det gör inget.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

wesdi
8/7/13, 9:28 AM
#17

Nej ingen av mina storpudlar har varit *fryslortar*.
En av storpudlarna blev på ålderns höst (skulle ha fyllt 14 år) blev lite frysen av sig sista vintern. Men det tror jag berodde mer på åldern helt enkelt.

Nuvarande storpudel Diesel klarar kyla bra, - 20 grader brukar sällan vara problem, om det inte samtidigt blåser halv storm.

Sockar brukar de (har även en jaktcocker) brukar de få på ibland beroende på underlaget.. ex.vis hård skare/snö vid dragträning sliter en del på tassarna

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Faylinn
8/18/13, 2:26 PM
#18

Min toypudel fryser väldigt lätt på vintern. Hon har täcke som värmer rätt bra, men blir ofta frusen om tassarna också. Funderar på skor till henne men då skulle hon väl hata mig för alltid ^^ Hon ogillar all form av klädsel nämligen..även täcken.


Kitten86
8/26/13, 5:29 PM
#19

Min dvärgpudel var frusen. Så fort hösten närmade sig så blev det fram med kläder. Han hade en egen liten "hatthylla" där alla kläderna hägne på bebisgalgar..

Stickade tröjor för höst/vår dagar, sen vinterjackor, vinteroverall (i två olika varma modeller) samt regnjacka för blöta dagar. Säkert en 10-11 klädesplagg totalt. Min granne brukade skratta och säga att hon varje dag med spänning kunde vänta för att se vad hon skulle få se min söta herre i för tröja/jacka 😃

Klart att om man behöver kläder så kan man ju få vara lite stylish också!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: