Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 9305 ggr
[Tiara05]
2013-08-01 12:03

Tips på bra storpudel kennel?

Hej, mitt största intresse är hundar och vill nu snart skaffa mig en alldeles egen hund, en storpudel blir det isåfall. Det jag ska ha hunden till är sällskap och utställning. Finns det någon här inne som vet  någon/några bra och seriösa kennlar som föder upp storpudlar? Hellst i närheten av dalarna då jag bor i ludvika.

Skulle gärna vara kul om ni som har eller haft pudel kunde ge lite info och tips gällande rasen, skillnad mellan hane och tik på temprament och pälskvalitet. hur de är mot andra hundar och att ha lös utomhus, har aldrig haft pudel förr utan bara chinese crested :-)

Annons:
[Nalle-]
2013-08-01 12:11
#1

Min kommer från Domestic i Umeå, supernöjd med uppfödaren och honom :) 

Asko är bara 13 veckor ännu, men han är en superhärlig liten valp. Lagom mycket bus och gos! Sen ibland är han förstås helgalen, men det hör ju som till ;) Gillar människor, lätt att ta med sig och väldigt mjuk och tillgiven. 

Min uppfattning om storpudlarna är att de är härliga familjehundar som hänger med på vad som erbjuds :) Vare sig det är lydnadsträning eller en tur i skogen. 
Tycker att storpudlarna inte skiljer sig så mycket mellan könen faktiskt, utan det är nog mer beroende på individ. De brukar fungera bra med andra hundar (har låtit min valp träffa olika typer av hundar från tidig ålder) och jag vet flera som har sina pudlar lösa utan problem. Har hört att det finns de som drar på vilt - så det kan nog vara något att kolla upp lite.

Catta-
2013-08-01 12:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Min storpudel tik kommer från en ny uppfödare i Nyköping som jag känner personligen. 

Luna är 7 månader nu och full av energi. Hon är väldigt lättlärd och älskar att lära sig nya saker och hänga med på utflykter.
Hon älskar människor men kan vara lite reserverad och försiktig i början. Absolut inte dum utan mer att hon vill ta det första steget att skapa kontakten med den nya människan.

Hon fungerar jättebra med andra hundar. Hon är väldigt vänlig men kan tyvärr leka lite för stort ibland(hon vet inte att hon är stor)Möter vi hundar på promenader blir hon väldigt nyfiken men vågar inte gå enda fram om inte jag bjuder in henne, samma om hon är lös vilket är väldigt skönt. 
Jag la stor vikt på att träna att ha henne lös när hon var liten och det har gett resultat. Hon har blivit lite mer självständig nu när hon blivit äldre men hon lyssnar bra och kommer 9 av 10 gånger på inkallning, snabbare om man viftar med en rolig leksak :) 
Hon är intresserad av vilt men har aldrig stuckit efter något. Pudlar är ju från början gamla jakthundar så lite jakt finns det säkert i dom. 

Lunas 3 kullbröder bor kvar i närheten. Jag tycker faktiskt att alla tre är lite mildare än Luna, som är tik, och "fjantigare", fast hannar sägs vara vassare men det är säkert individuellt. 

Angående pälskvalité så ser jag faktiskt skillnad på hennes vita syskon respektive svarta/grå. De vita har mycket fylligare och större päls än de svarta/grå vars päls inte har växt riktigt lika snabbt.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Helenaw87
2013-08-01 16:48
#3

Jag själv kan rekommendera Kennel Caro-Line's.
Min tiks pappa kommer därifrån och Gerty som har kenneln är fruktansvärt snäll och hjälpsam.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

[Tiara05]
2013-08-01 21:20
#4

Tack ska ni för tips och information, det uppskattas verkligen, ska kolla upp det ni tipsat :-)

 #2 åh vad fin hon är :-)

Ställer ni ut era pudlar eller har ni dem till något annat eller bara som sällskap?

Catta-
2013-08-01 21:31
#5

#4 Tack :) 
Jag ställer ut Luna. Vi tränar även mycket lydnad och lite personsök.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Nalle-]
2013-08-01 22:16
#6

#4, ska ev. ställa ut, men främst ska vi i träningsväg sikta på lydnad och ev bruks (med spår). I första hand är han sällskapshund :)

Annons:
Helenaw87
2013-08-01 22:42
#7

Har ställt ut min Ester men nu har hon gått i pension :P
Annars tränar vi personsök och personspår men inget vi tävlar i eller så

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Upp till toppen
Annons: