Annons:
Etikettfoder
Läst 4471 ggr
MaritaBo
2013-07-25 08:08

Kycklingvingar till hund

Som sagt var så är mina hundar kräsna och jag får "laborera" lite för att få dem att äta.

Jag har som jag skrivit i en annan tråd varit förr rädd för att ge ben av alla de slag. Märgben har jag precis börjat med och det fungerar fint, ingen av dem jag har, har visat sig bita sönder benen. Ja, lilla pudeln klarar definitivt inte av det. De mumsar glatt på köttet och märgen…

Men så funderade jag på kycklingvingar som många ger, vilket jag inte riktigt vågar…. Men kanske jag gör det så småningom.

Hur är det med kycklingvingar, flisar sig benet? Tänkte främst på mitteln som har kraftigare käke och säkerligen knaprar i sig benet i större bitar. Den lilla pudeln vet jag inte om han klarar av att knapra sönder benet…. (drygt 5 mån ca 25 hög och väger ca 2,3 kg)

För och nackdelar med kycklingvingar? (Givetvis talar jag om råa sådana).

Annons:
VildaVittra
2013-07-25 08:15
#1

Kycklingen du köper i mataffären kommer från kycklingar som är 33 dagar och uppåt, så deras ben består till största del av brosk.

Hönsuppfödare. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

idipidi
2013-07-25 08:27
#2

Min mellan har ätit kycklingvingar från 9v ålder, då vägde hon runt 2 kg. Har aldrig varit några problem.

[Forest]
2013-07-26 21:18
#3

Jag kan säga att kycklingvingar är inte mycket kött på så jag ger hellre kycklingklubba till mina. Varför jag ger detta är just för att Enja fått det sen hon var hos sin uppfödare o hon ger alla sina hundar kycklingvingar/hals/klubba osv. Ang flisa så tror jag fakist inte det är så farligt men visst knaprar dom och tycker det låter så gott när dom knäcker benet. Jag var som du med ge kyckling så första två nätterna efter gett det första gången till Enja så hade jag ställt alarm för kolla till henne, haha ja du var isf redo på att vara lite hispig. Detta är över 2 årsen idag ger jag utan att vara hispig 😉

MaritaBo
2013-07-28 12:33
#4

Igår gav jag hundarna för första gången kycklingvinge. De var frysta så Zatang (pudeln) kastade sig över det bums, medan spetsen Troja var mer försiktig. Men så fort det hade tinat nog så började hon att gnaga på sitt.

Visst hade jag lite ågren över hur det skulle gå, men de båda gnagde på fint och jag hörde bara lite knaster från spetsen.

Skulle bort sent så då tog jag bort benen som var kvar, för säkerhets skull.

gwendolyn
2013-07-30 00:26
#5

Märgben är ofta för hårda och kan ge tandskador. Allt rått kött går bra att ge tillhund om de är vana. Kycklingvingar är lättsmälta ben, men om man har glupska hundar är det bra att ge större delar av kyckling, en halv t ex. Äter de lungt kan det ändå vara bra att klippa av leden så den inte riskerar att sätta sig som ett v i halsen. Hundar som sväljer hela bitar stora bör nog inte äta vingar. Min mellanpudel äter gärna vingar men är van sedan han var 8v…


 


idipidi
2013-07-30 07:57
#6

Kycklingskrov är ännu godare tycker min superkräsna.

Annons:
[Forest]
2013-07-30 10:57
#7

Jag ger mer kycklingklubba och delar den i leden, tar lite kött från den större delen och ger den andra lite extra. Andra dagen får den ena stora delen o tvärtom nästa gång. Jag ger inte vinge eftersom det är så lite kött på vingarna.

idipidi
2013-07-30 13:43
#8

För att inte tala om kycklinghalsar. Det är gott säger lilla kräsna!

MaritaBo
2013-07-30 20:12
#9

Jag läste någonstans att man inte skulle ge mörade kycklingdelar till hund. Någon som vet varför??

Amandla
2013-07-30 20:36
#10

För att det är onödigt med saltet kanske?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2013-07-30 22:22
#11

Aha! Är det mörat med hjälp av salt? Ja, då förstår jag ju… tänkte mer på "hängning" - som man gör med ex. nöt, vilt före styckning…

Amandla
2013-07-30 23:16
#12

Tror de sprutar in en saltvattenblandning. Fusk så det smäller om det 🤫inte värst mycket för att möra det, snarare för att öka på grammen så vinsten blir större…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-07-30 23:38
Annons:
Amandla
2013-07-31 11:12
#14

#13 Precis! Det kan vara salt, druvsocker och annat jox det handlar om. *blä* Kyckling i sig behöver liksom inte möras, så det där är verkligen matfusk.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-07-31 18:23
#15

Jag köper ekologiskyckling delar men kan man köpa halsar från butiker med? Inte sett halsar i disken sorry att jag blir lite ot + lånar tråden

MaritaBo
2013-07-31 20:34
#16

Kycklinghalsar hör ju inte till människoföda precis och jag har då aldrig sett det i någon vanlig matvarubutik? Skulle tro att det kan finnas i välsorterade "färskfoder-Barf-zoobutiker".

(Gör inget att du lånar tråden ;-) )

Lite OT här med: Idag gav jag mina älsklingar ett varsitt kycklinghjärta som "snacks". Glufs! Det var gott det!

idipidi
2013-07-31 20:37
#17

Har inte sett halsar i matvarubutik, bara i djuraffärer med barf-inriktning.

[Forest]
2013-07-31 21:12
#18

tackar var lite så jag tänkte med halsar äter inte vi men djur ;) Jag köper låda med halsar o annat smått i, men det börjar tryna så där av min fråga ;)

Upp till toppen
Annons: