Annons:
Etikettfoder
Läst 3980 ggr
MaritaBo
7/24/13, 12:07 AM

Melass i färskfoder, varför?

I och med kräsen pudel och numer även kräsen mittelspitz (har ju ingen konkurrens längre) så har jag ju både köpt och kollat runt olika märken av färskfoder.

Upptäckte häromdagen att Klass (som jag inte ger) har i sina flesta foder Melass!! Visst, det är snabba kolhydrater men jag undrar varför man har Melass i fodret? Det är ju sött!

Helt bortkastad och onödig ingrediens tycker jag att det är (och kanske därför deras foder är så blaskigt?) och förstår inte vitsen alls.

Jag tror att det är bara Klass som har melass i sitt färskfoder och som sagt var jag förstår inte varför….??

Vad tycker ni?

Annons:
[Forest]
7/24/13, 1:27 AM
#1

Jag förstår inte heller varför man har det kanske billigt fyllnad?

Är inte melass som socker? Socker i foder brukar i regel gott, detta gör att hunden blir mer sockerberoende som inte är vidare bra, bara en tanke. Snabb energi så är hunden nöjd?

Ne här rata tillomed fd hunden klass våra nu gjorde samma visa när grannen proffsa på att vi skulle testa. Jag gjorde samma visa med hennes hund erbjöd klass o sen voh han valde voh lite roligt änd eftersom hon menar att hennes hund älskar sitt foder 🤪

MaritaBo
7/24/13, 2:18 AM
#2

Jo, Melass är socker.

Ur Wikipedia:

"Melass är en tjock sirapsartad substans som utvinns från saften av sockerrör eller sockerbetor som en biprodukt med 50 % sockerinnehåll vid tillverkningen av socker."

Det jag känner till om melass är att man ger det ibland till hästar (och andra nötdjur) för att hästen ska få i sig vätska tex. vid terrängritt. (Blandat i vatten).

Att man har det i hundfoder tycker jag är förvånande.

Nej, Klass ratade min pudelvalp också. Dock har jag köpt Köttkrossen för att testa. Men det innehåller inte melass.

Men läste nyss någonstans en artikel om bla Klass hundfoder. Att de blandar i lite griskött. Vilket kan leda till peudorabies om det är rått… !!!

Tyvärr låste sig datorn, när jag läst det så jag vet inte hur jag ska hitta det igen…. Artikeln var i alla fall från 2008 så det kanske inte gäller längre, det med griskött?? Lite OT, men ändå inte eftersom ämnet handlar om klass foder.

MaritaBo
7/24/13, 2:24 AM
#3

Hittade artikeln som en pdf fil. Hoppas länken ska fungera.

www.nordichundfoder.com/Veronica_Ekvall_Specialarbete.pdf

Catta-
7/24/13, 8:59 AM
#4

Förmodligen har dom satt i det för att det ska bli lite smakligare och ge en energiknuff = sälja bättre. Nej, jag skulle inte ge ett foder där dom satt till socker. Verkar väldigt onödigt.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

idipidi
7/24/13, 11:08 AM
#5

Svensk gris är ingen fara att ge. Sverige blev officiellt helt friskförklarat från pseudorabies 1996.

Amandla
7/24/13, 12:08 PM
#6

Vom og Hundemat är ett bättre foder, det är också ett fruset färskfoder men helt utan spannmål förutom några av varianterna som innehåller ris. Allt innehåll är av livsmedelskvalité, dvs allt är kontrollerat vid produktionen och godkänt som mat åt människor, även om mycket är sånt som vi inte äter. Mina hunder äter det här fodret och mår väldigt bra. 

Det kostar ca 40 kr/kg, min toy äter ca 150 g/dag och min dvärg äter ca 70 g/dag. Så olika behov har de, man brukar räkna med att en hund kan behöva mellan 1-4% av sin kroppsvikt/dag i fodermängd.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
7/24/13, 11:55 PM
#7

5 det har jag med läst om men hittar inte den infon/sidan just nu :-(

MaritaBo
7/25/13, 7:52 AM
#8

#6 Ja, VoH är ett bättre foder. Har det själv till mina, men har också köpt Nordic Ox, Musch olika sorter för att testa. + Klassen då med köttkross.

Kom på ett sätt igår att få i dem lite mat (vilket jag läst om någonstans men kom inte på det förrän igår). Jag stoppade i hundmat i ett par märgben och då åt de minsann och ändå var det samma mat som hade serverats på fat/skål. Knäppa hundar! ;-)

#5 och #7. Ja, jag såg det tror jag på Wikipedia igår när jag googlade på pseudorabies och det är ju skönt att höra. Förutsatt att det är svenskt griskött. Men man får väl inte vara alltför misstänksam antar jag.

wintermynta
7/30/13, 10:00 AM
#9

Förlåt om jag snor tråden lite men det finns färskfoder med jäst.

Vad ska det vara bra för?

idipidi
7/30/13, 10:14 AM
#10

#9 B-vitamin kanske?

[Forest]
7/30/13, 10:38 AM
#11

9, vilket färskfoder är det som har jäst i ?

wintermynta
7/30/13, 10:51 AM
#12

#9 Lammblandningen från Sund hundmat.

Amandla
7/30/13, 12:34 PM
#13

Står det B-jäst eller jäst?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
wintermynta
7/30/13, 1:21 PM
#14

#13 Alger (innehåller kalcium), jäst, maltgroddar, vindruvskärneextrakt, björklöv, Taraxum officinale (maskrosrötter), Silybum marianum (Mariatistel), Urtica dioica (Brännässla

MaritaBo
7/30/13, 8:16 PM
#15

Jäst ska visst vara rikt på B-vitamin, har jag läst någonstans. Och jäst ska visst kunna utvinnas från många olika saker…?

Upp till toppen
Annons: