Annons:
Etikettpälsvård
Läst 6611 ggr
chillevi
2013-07-19 00:24

Vad är det för frisyr?

Hej! Jag (och mina familj) har kollat lite på att skaffa en hund, inte nu dock utan om 2-3 år någonting, och efter att ha läst mycket om pudeln tror jag den skulle passa perfekt i min familj. Men jag ogillar alla sorts utställningsklippning och känns som oerhört mycket jobb med det. Men sen såg jag det här klippet (http://youtu.be/4QyXE-LoyFs), lyssnade inte så noga på vad dom sa men älskade verkligen klippningen. Vet inte så mycket om pudlar men känns inte som en utställningsklippning men inte heller helt nedrakad heller. Vad skulle ni kalla en sån klippning? (Gillar när dom är nedklippta också så har du någon bild på din nedklippta pudel så får du gärna visa den! Helst mellanpudel då det är den storleken vi isf skulle skaffa.)

Annons:
Sugar Mist
2013-07-19 00:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har en mellanpudel som brruuuukade ha den klippningen men hon är i tovåldern och hennes öron var en enda stor tova så hon är helt nedklippt nu.

Jag personligen kallar det nedklippt med fluff men det är nog sportklippt som passar bättre x)

-

Amandla
2013-07-19 10:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sportklippt är i mina ögon när man maskinklipper hela hunden så pälsen är lika kort överallt, även om man sparar lite mössa, öron, nacke och svans.

Lammklippning är rätt lika. Handklippt mössa, nacke, ben och svans med 1-5 cm päls (beroende på storlek på pudeln) och maskinklippt på kroppen. Öronen gör man som man vill med.

Här är min stora dvärgpudel Albin i kort lammklippning och med rakade öron och svans. Han är ca 34 cm hög.

Ingendera frisyren är godkänd för utställning, då krävs ordentligt mycket mer päls. De är lättskötta, bara man ser till att borsta emellanåt och ser till att få hunden badad och klippt, åtminstone varannan månad. Det är något man måste vara beredd på när man köper en pudel!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
wesdi
2013-07-19 21:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

😉Vet inte om *sportfrissan* syns så bra… storpudeln Diesel går på bruksstegen.
Grunden till frisyren kan sägas vara en T60 men med rakad kropp, ben, mössa och man är handklippta.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

TjockaBerta
2013-07-19 21:49
#4

#2

en sån jättesnygg klippning. Så skulle jag vilja ha Thomas men han är fin i sin vad jag tror är en sportklippning också.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2013-07-19 21:52
#5

Tack TB! 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-07-20 14:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

3 oh vad duktig inte sett det hindret innan men där får han verkligen tänka på vart han sätter ner tassarna. Fint klippt man ser sportklippningen :) Sorry lite ot 😇

1 Så söt långa fina öron med :) 😃

2 Ser tydligt proffset vart framme och får till en bra klippning ❤️

Enja lite sportklippt men ändå lite päls kvar det är höst därmed sparat lite

Annons:
TjockaBerta
2013-07-20 18:07
#7

#6 Enja. Snyggaste färgen !

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2013-07-20 22:48
#8

7 Visst är det fin färg :) Hon passar så fint i naturen med sin fina färg 😉

MaritaBo
2013-07-22 17:07
#9

Röda och bruna pudlar har jag lite svårt för, men på den bilden så är det en väldigt läcker färg.

[Forest]
2013-07-22 22:19
#10

9 haha ja du alla kan inte gilla röda :)

Upp till toppen
Annons: