Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 3636 ggr
Helenaw87
2013-07-18 15:11

Andnings problem???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en storpudel tik på 10½ år som under flera års tid haft andningsproblem emellanåt.

Vi har varit in och ut till veterinärer men ingen vet vad felet är.
Hon har till och med svimmat någon gång då det blivit för jobbigt.
Först var dom inne på noskvalster och hon behandlades för detta utan resultat.
Jag själv tycker inte det låter som noskvalster då hon drar inåt väldigt intensivt…
Det låter nästan som nått har fastnat i näsgångarna.
Den 18 februari i år var vi in med henne akut på Valla i Linköping och sövde henne för att ta prov från lungorna och kika i luftvägarna.
Jag bad specifikt om att de skulle kika i nosen och det lovade dom.
Undersökningen visar att luftrören var lätt förtjockade men inget allvarligt.
Men då jag frågade om nosen fick jag till svar att dom inte tyckte det var relevant och hade därför struntat i det fast jag bad om det och dom lovade. 

En vecka senare kom svaren på sköljprovet från lungorna och veterinären ringde mig.
Provet hade tydligen frusit på vägen till labbet så det var extremt få celler som kunde undersökas men de få var bra men dom kunde inte säga säkert sa hon.
Detta gjorde mig så arg då denna undersökning kostat mig närmare 5000kr och provet FRÖS!!!

i vilket fall som så hände det igen någon dag senare att hon fick ett sånt anfall och denna gången blev det bara värre och värre och jag trodde allvarligt hon skulle dö.
Mitt i anfallet då det var som värst kräks hon och det har hon inte gjort tidigare.
Det som kom upp var tjock slem med 3 stycken mörkgröna hårda runda kulor i olika storlekar varav den största som en tummnagel stor.
Efter detta har hon inte haft fler andningsproblem men jag kan inte förstå vad det var som orsakade detta?

Var det så att de kröna kulorna satt fast i nosen en bit in?

Är det någon som upplevt detta med sin pudel???
Veterinären hade inte en aning om vad det var som kom upp.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Annons:
Amandla
2013-07-18 18:16
#1

Var det något slags frön kanske som kom ut? De kan ju ha varit ganska små från början men svällt upp under årens lopp. Nu är jag ju ingen veterinär men det ligger nära till hands att misstänka att kulorna suttit någonstans i svalg/näshåla och att det var de som irriterat så i luftvägarna. Så bra att de kom ut och att hon inte längre har några besvär! 

Jag har hört om hundar som haft problem länge med hostningar, nysningar och slem och där det visat sig att de haft grässtrån som kilat in sig långt bak i svalget.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Helenaw87
2013-07-18 21:02
#2

Ja det kanske det kan ha varit.
Ja det är så skönt att hon inte har skiten längre men så fort hon gör minsta lilla ljud som påminner blir jag livrädd :(

Okej, jag har faktiskt inte hört någon som ens känner igen detta så tack för ditt svar!

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

TjockaBerta
2013-07-19 09:55
#3

Det låter otäckt. Jag har ingen gissning ens om vad det kan ha varit. Hoppas att det var föremålen som ställde till det och att hon blir bra nu.

Beträffande veterinären hade jag varit riktigt arg  om det drabbat mig. Man ska väl inte behöva betala för någonting som de förstör. Sen tycker jag att det är respektlöst att inte lyssna på dig och faktiskt titta i nosen på din hund. Så stor "operation" är det ändå inte.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2013-07-20 14:29
#4

Tycker verkligen att vetrinären skulle kollat igenom hela nosen med kamra och vägen ner när hon ändå var nersövd. Att provet sen bivlit fruset o därmed inte fått kanske rätt resultat från provtagningen är ju bedrövligt fel med. Jag hade proffsat på att de skulle göra om det hela kostnatsfitt pga dom slarva, hör med försäkringsbolaget + vetrinären alv vetrinärförbundet om detta.

Har själv haft en hund med långdraget noskvalster det var innan hon kom till oss som hon dragit på sig detta (inte pudel) behandlades av noskvalster men hennes luftrör var så infekterade att hon fick äta antibeotika 2 omgångar hade inte på halsband alls på henne utan sele underlätta, då hennes luftrör inte vart helt "okej" efter detta så varje tryck mot lät som man försökte strypa henne. I ditt fall kan det vara vad som helst, frö,gröstrå osv eller helt enkelt något tok med nos eller vägen ner.

Hjärtat o allt är bra antar jag annars kan det vara bra och även kolla detta.

Helenaw87
2013-07-25 14:46
#5

Tack för era svar!
Jag var så arg över att dom lovade att kolla nos men inte gjorde det och då jag fick veta att provet frusit sa jag till direkt och veterinären skyller på posten att dom inte hanterat det rätt.
Jag försökte att få det gjort igen men dom vägrade.
Som tur är har hon inte haft nogra direkta problem sen det där kom upp.
Jag använder en y sele på henne då hennes hals är väldigt känslig som du sa och dels för att hon har ett diskbråck i nacken.

ang hennes hjärta så har hon ett lätt blåsljud men inget jag behövde oroa mej för sa dom och för övrigt på röntgen såg hjärtat fint ut.
Dock blir hon väldigt ansträngd vid simning så nu har hon fått en flytväst och det funkar så mkt bättre.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

TjockaBerta
2013-07-26 09:56
#6

#5

Ville bara lägga till att veterinären borde ha reklamerat försändelsen till posten om de ansåg att det var postens fel.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
2013-07-26 12:22
#7

5 kolla med lite olika med att de bör ändå göra det man ber dom om som detta med nosen kolla din försäkring vad dom säger om dessa missar. Jag tycker det är så dåligt att de ska skylla ifrån sig på posten osv o sen ändå inte kollat igenom nosen som du proffsade på. Skk de kan inte hjälpa dig med lite vägledning spåna vidare lixom ;)

Helenaw87
2013-07-26 17:09
#8

Alltså jag har vart på dom så mkt om de fel dom gjorde så jag har snart gett upp.
Nu är hon ju bra tack och lov men blir det skit igen då J**lar ger jag inte upp.

Nu är ju Ester min första pudel så jag måste bara fråga…
Är dom så pigga å galna hela livet?
Hon blir 11 nu i oktober och beter sig som en valp ännu.
Det är fullt ös på henne och hon är alltid glad och vill vara med på allt.

Hon har diskbråck i nacken och ett svagt blåsljud på hjärtat.
Kan hon fortfarande få springa lös och så?

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

[Forest]
2013-07-26 21:13
#9

8 jag har små pudlar men är uppväxt med mellanpudel som vart närmare 17 år han sov mer o mer då men så lekte han trots allt dagligen lite. Jag tycker det är ganska olika hur dom är, kanske har det med aveln o göra men kanske oxå hur aktiv man är. Jag träffar småpudlar som jag gissar ålder 10+ på men så är dom kanske bara 3 år 🤫Så ser man mina busar ena är mer uppe i det blå om vi säger så ;) Tycker det bådar gott att din tös ändå är så pass pigg o busig. Tycker gott hon kan springa lös, har vetrinären sagt något annat så får man väl utgå lite mer på vad som säger.

 Jätte fin är hon verkligen jag hoppas att hon slipper denna hosta mer nu för det låter inte alls så roligt.

Helenaw87
2013-07-26 22:56
#10

Tack för svaren!
Ja jag är otroligt glad att hon är så pigg och glad och framför allt att hon nu mår bra.

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Upp till toppen
Annons: