Annons:
Etiketterbilderfilmeryoutube
Läst 4650 ggr
TjockaBerta
2013-07-18 11:48

Pudel före och efter

Idag har Thomas varit ute och plockat frön. Usch vad de gräver sig långt ner i pälsen. Det kommer bara fram fler och fler när man börjar borsta och karda.

Nu är det dags för att klippa ner pälsen. Det ska ske imorgon. Jag lägger upp en bild sen så ni får se skillnaden.

DSC_0351.jpg (983×553)

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
TjockaBerta
2013-07-18 12:04
#1

DSC_0352.jpg (983×553)

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2013-07-20 14:36
#2

hahaha, ja du får borta den där frösammlaren nu 😉Kommer bli kul o se även efterbilderna söt är han ändå trots alla förbaskade frön som han sammlat på sig. Bra för natruren han sprider ju även frön inne 😃

TjockaBerta
2013-07-20 20:15
#3

Så här sportigt blev det. Thomas gillar ju inte kameran så han ser mer eller mindre förskräckt ut på varje bild. Men nu är det lätt att borsta 😃

DSC_0355.jpg (958×539)

DSC_0357.jpg (348×619)

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2013-07-20 22:44
#4

Han vart jätte fint verkligen, den här klippningen kommer iaf han få mycket mindre frö i :) Ang kamran så är det inte ovanligt att de är såna dum blixt har dom antal gg fått lära sig bäst att blinka för slippa få den i ögonen ;) Testa ta med mobilen om den är skaplig jag har märkt att med den så ser inte Enja ut som en flörtkula 😉

Catta-
2013-07-20 23:12
#5

Vad söt han blev :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

MaritaBo
2013-07-22 17:05
#6

Vad fin han blev och skönt att slippa frön i pälsen.

Minns en gång när jag hade min storpudel (bodde på landet i skogen på den tiden) och han hade sprungit på gärdet. Usch! Kardborrefrön i hela pälsen. Tog mig sju timmar att få bort allt, med borstning, kamning, bad och föning och klippning förstås…. (det var då jag sa att jag aldrig mer skulle ha en pudel haha).

Annons:
TjockaBerta
2013-07-22 18:19
#7

#4, 5, 6

Tack. Ja dessa frön är en evig plåga. Det verkar vara olika var i landet man bor om det finns många eller inte. Konstigt att de inte fastnar på Poo-hunden.

Den här gången tyckte jag att jag jobbat på bra med borsten och kardan men jag fick lite aj, aj av tanten som klipper för hon kom inte ner riktigt överallt med kammen sa hon. 😉

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2013-07-22 19:32
#8

TB, använd kammen du också så ska du se att den gör susen 😉Du ska kunna kamma åt vilket håll som helst i pälsen utan att den fastnar, och du ska kunna se ända in till skinnet på hunden om du blåser ner i pälsen. Då först är det ordentligt borstat!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-07-22 22:06
#9

8 den testen kan jag glömma på Donan för pga hon har jätte tjock tät päls.

Jag använder mycket kardan jag tar lite i taget och arbetar mig fram sen drar jag även kardan åt olika håll allså inte alltid medhårs framifrån-till rumpan ;) Har jag kardat öron o huvud så tar jag sen kammen o känner efter med den, sen kardan igen hals-rygg samma visa med kammen osv. Det är jätte bra att köra med kammen för den avslöjar om man missat ett ställe o det är ganska lätt att missa någon liten del :)

TjockaBerta
2013-10-07 12:57
#10

#8

Igår borstade jag igenom hela Thomas päls och kammade åt alla håll och kanter.

Idag var det dags för schamponering. Sen blåste jag torr pälsen och kammade igenom den igen. Jag hittade små knutar i nacken som jag plågade Thomas med att reda ut.

Nyss såg han väldigt förvånad ut när jag kröp in under trappan där han låg i sin korg och blåste på honom. 

Ja då jag såg ner till skinnet. 😃

Man lär sig sa igelkotten

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
2013-10-13 13:36
#11

Det har gått sex dagar och pälsen har hållit sig rätt snygg utan att jag rört den. Idag borstade jag genom allt och kollade med kammen. Inga tovor eller knutar.

Jag kontrollblåste också 👍

Det var dags att  ta tassar och svans och så putsade jag på mustaschen. Den är ännu lite för kort för att riktigt synas men om en vecka till ska jag raka ansiktet och då tror jag att den börjar framträda ordentligt. 

Jag är så sugen på att raka baken på honom så det blir lejon men jag törs inte riktigt ännu. Hur gör man så det blir snyggt mellan det rakade och "manen"?

>>>Malum domesticum<<<

MaritaBo
2013-10-13 14:33
#12

#11 . Det där vore ju bra om du tog upp på Frisyrakuten.

JereMina
2013-10-16 02:51
#13

Men vad söt han är…jag blir så glad att se honom ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: