Annons:
Etiketterdagens-trådgratulationerhälsningarpresentationer
Läst 3397 ggr
Catta-
2013-07-15 14:24

Varför pudel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför valde ni att skaffa en pudel?

För mig blev det lite av en slump. Min sambo är allergisk mot nästan alla pälsdjur. Hundar har han däremot inte känt av men jag ville ändå vara på den säkra sidan så vi bestämde oss för en "allergivänlig" ras och en som inte fäller. Först var jag väldigt intresserad av portugisisk vattenhund och lagotto men efter jag träffat och lärt känna min chefs pudlar blev jag förälskad och började leta uppfödare. 
Jag letade efter en lite äldre då jag hade svårt att föreställa mig att jag hade tid att ta hand om en så ung valp, men det var väldigt svårt att hitta någon. Samtidigt skulle min chef ha en kull på sin tik. Jag var såklart väldigt sugen på en valp ur hennes kull men visst att jag inte kunde ta en sån ung hund, så jag letade vidare. 
Strax efter nyår 2012/2013 fick jag ett sms av min chef som sa att det fanns en grå tik och en vit hanne kvar att tinga. Då kunde jag verkligen inte hålla mig längre och efter mycket om och men tingade jag den lilla gråa tiken. 
Att skaffa en så ung valp(tog henne när hon var 9 veckor) var faktiskt inga problem alls. Jag fick ledigt från jobbet ett tag och allt har verkligen gått jättebra efter det🙂

Luna 9 veckor på bilden ❤️

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Thowas
2013-07-15 16:16
#1

Jag valde pudel pga att man kan variera utseendet så mycket. om man tröttnar på att ha hunden långhårig så kan man klippa ner och variera i olika stilar och frisyrer. det kan man inte med en vanlig hund.  och man slipper hår överallt eftersom pudlar inte löser hår

[Forest]
2013-07-15 20:22
#2

Är uppväxt med en mellanpudel och granne med liten dvärgpudel så pudel har alltid legat varmt om hjärtat här. Våran son är allergisk mot vissa pälsdjur även hundar, eftersom det är flera i syskon/barnbarn som äen dom är allergiska så vart det pudel som rasval. Då de funkar på pudel även dom så testa vi, klockren träff.

Här var det inte WOW pudel mer än från mig om jag ska vara ärlig, men efter besök hos uppfödaren vart det annan stämmma :) Min man ville ta med sig en av hennes tikar som är så himmla go alla är lite extra ;) Från vart anti pudel till sett trevliga glada busiga men harmoniska pudelgäng så vart det tacka ja till fodervalp (Enja). Pudel för oss är den ultimata rasen, vi har väl vart lite smått inne på mellan innan vi skaffa Donna men faktist så inser vi hur smidigt det är med små. Det får plats ett par till om vi säger så 😉

melissajuhlin
2013-07-16 09:59
#3

Vi köpte först en annan hund som vi inte tål och fick tyvärr lämna tillbaka honom igen men då köpte vi en annan och pudel tål vi och det är jag glad över för nu har vi världens finaste hund! ❤️

TjockaBerta
2013-07-16 11:22
#4

Vi ville ha en hund som är liten och lätt att ha att göra med. Tidigare hade vi en chihuahua men min sambo ville inte ha en till så det blev dvärgpudel. Jag är allergisk så det måste bli en hund som inte hårar.

>>>Malum domesticum<<<

MaritaBo
2013-07-17 09:01
#5

Jag hade storpudel i slutet av -90 talet. Han var inte planerad utan jag tog över honom pga att han for illa. Han var bara 9 veckor då.

Jag sa efter honom aldrig mer pudel - pga all pälsvård. Men, nu har jag en liten en i alla fall som nu är 5 månader. Varför? Jag gillar pudelns intelligens. Dessutom har jag alltid sedan barndomen haft en liten silvertjej på näthinnan som jag tyckte var såååå söööt. Så det blev till slut en silverkille här.

Sugar Mist
2013-07-19 21:52
#6

Slump för oss också, en god vän till oss behövde en tikvalp ut på foder och frågade oss och nu lever hon ett glatt, aktivt liv som agility och gårdshund här (:

-

Annons:
Upp till toppen
Annons: