Annons:
Etikettfoder
Läst 6230 ggr
MaritaBo
2013-07-05 08:39

Torkade burgare (färskfoder)

Igår när jag köpte färskfoder köpte jag torkade burgare.¨

Hundarna gilla dem, men jag tycker att de är dyra, 10 kr styck!

Så jag tänkte att jag skulle testa att torka några stycken själv och det fungerade alldeles utmärkt!

Så här gjorde jag:

Jag hade delat Bravo burgare redan i fyra delar, så jag tog fram 8 sådana bitar (olika sorter) Frysta. La dem på ett galler och en plåt under med bakplåtspapper. Satte på ugnen på 100 grader och lät dem stå så tills ugnen kom upp i temperatur. Sedan tog jag en matsked och la emellan så ugnen stod liiite på glänt. Där inne fick de sedan vara - kollade och vände på dem när det började hålla ihop.

Hade dem i ugnen i ca 10 timmar och stängde av ugnen och nu i morse var de torra och fina. Hundarna fick en smakbit och det var godkänt.

Hur mycket i näringsinnehåll finns kvar det vet jag faktiskt inte, men har hört att torkat så finns det mycket näring i.

OBS! Att det kan lukta en del av vomen tror jag, men inte mer än att man tycker att det är ok.

Nu ska jag sätta på en större laddning.

Annons:
MaritaBo
2013-07-05 09:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild på den köpta burgaren (stora) och så de jag torkat själv. Ingen större skillnad även fast det är nog inte samma sort. Jag torkade ju fyra olika sorter för att testa.

Amandla
2013-07-05 09:55
#2

Bra idé! Ett enkelt sätt att kunna ta med sig färskfoder på resa till exempel, eller till en hund som bara får äta sin mat och inget annat, då blir det lite variation ändå. Hurpass segt blev det? Är det bara att bryta av en bit lätt eller är det mer tuggmotstånd?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2013-07-05 10:15
#3

Det är lätt att bryta av bitar. Blev poröst och inte segt alls. Lätt att smula. Testar nu med VoH nr 33 och Nordic Ox också, i den större laddningen,  så får jag se hur de blir.

Pudelbus
2013-07-05 15:14
#4

Har hört att om man torkar på över 40 grader så dör massa bra ämnen i köttet. Hurvida det stämmer eller ej vet jag inte.

MaritaBo
2013-07-05 16:10
#5

Kollade upp lite grann och fick inte fram så jättemycket. Men i alla fall så givetvis så blir det mindre fett kvar vid värme/torkning, C-vitaminet förstördes och så var det något/några mer - men inte helt och hållet. Fanns också vitaminer som finns kvar som inte förstörs av värmen/torkningen.

Hittade inget om temperaturer. Men givetvis så ska man inte torka det i för varm ugn. 75-100 grader med ugnsluckan på glänt blir inte så himla varmt.

Men som godis och ersättning för några enstaka mål tror jag inte att det är så farligt. I värsta fall så går det ju alltid att lägga till vitaminer om man använder det som mål mat. Och för min del är jag glad om de äter!

TjockaBerta
2013-07-05 19:53
#6

Man ska väl aldrig värma färskfoder eftersom det innehåller ben?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
MaritaBo
2013-07-05 22:31
#7

All färskfoder innehåller inte ben. Dessutom är det så finmalt så det påverkar inte tillagningsprocessen.

TjockaBerta
2013-07-05 22:56
#8

http://pudel.ifokus.se/discussions/512b4eaace12c469c500161b-farskfoder-till-pudel#11

Jag vet inte riktigt hur man gör för att komma direkt till inlägget men jag hoppas du hittar kommentarerna angående att värma färskfoder.

>>>Malum domesticum<<<

MaritaBo
2013-07-05 23:42
#9

Musch har såvitt jag förstår benbitar i sitt foder, i alla fall vissa av dem. 

Bravo har det inte, eller om de nu har det så är det malet. Bravo själv torkar ju sina burgare så varför skulle inte jag kunna göra det? Jag har hitills inte hittat en enda benbit i varken Bravo, Nordic eller VoH.

[Forest]
2013-07-06 00:10
#10

Vad smart när man är på resande fot så kan jag tänka mig att lite vitaminer kan de överleva den korta tiden. Eller som godistugg då mycket "köpt" godis är rena skräpet gämnfört med egentorkade burgare.

Ang ben så tror jag det är finmalt eller tillsatt med benmjöl i flera färskfoder, men om det inte är det så ska man någ inte torka burgaren för slippa risen att det inträffar något trist.

[Iyen]
2013-07-06 00:15
#11

Blaah men 10 timmar….. :0

MaritaBo
2013-07-06 00:23
#12

#10, tror som sagt var inte att det är benbitar i Bravo, Nordic och VoH. I så fall är det finmalt eller tillsatt benmjöl som du säger. 

Men Musch vet jag finns både med och utan ben. 

# Ja, det tar tid och tyvärr tror jag att det skulle ta ännu längre tid om jag hade lägre temperatur. Men det går jättebra tycker jag att lägga en laddning på morgonen och sedan får ugnen stå på till kvällen. Eller tvärtom. Lägger man bitar tätt (de krymper ju något) så får man plats med ganska mycket på gallret. 

Jag har en svamptork, men jag tror inte att det går så mycket fortare med den. Men jag kanske testar en laddning på den vid senare tillfälle…

TjockaBerta
2013-07-06 08:37
#13

#9

De kanske, som du skriver, faktiskt torkar det och inte steker det i ugn.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
MaritaBo
2013-07-06 08:44
#14

Jag steker inte heller, jag torkar i ugn. Och de har säkert ugnar att torka burgarna i också.

Upp till toppen
Annons: