Annons:
Etikettpälsvård
Läst 12298 ggr
Thowas
2013-07-04 20:55

när trimmar man valpen 1:a gången?

när började ni trimma eran valp för första gången?  ska man börja tidigt eller vid en viss ålder?

Annons:
Amandla
2013-07-04 21:02
#1

Menar du raka nos, tassar osv eller hela kroppen? Det bör uppfödaren vänja valpen vid i tidig ålder. Mina valpar har varit nybadade, nyrakade och nyklippta när jag hämtat dem. Väl hemma har jag rakat nosen på dem minst varannan vecka, dels för att fortsätta vänja dem vid all slags hantering och även för att jag tycker att de är finast när de är nyrakade. Allteftersom har jag lärt mig att även klippa själv, och gör det minst en gång i månaden. Om du ska lämna in valpen till ett hundtrim så är det bra om du gör det åtminstone varannan månad.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2013-07-04 21:02
#2

Såvitt jag förstår så brukar de flesta uppfödare börja klippa nosen redan vid 5 veckor.

Min valp hade blivit klippt några gånger på nos och tassar så den var relativt van vid denna behandling, så det har nästan gått som en dans att klippa honom. Har gjort det själv två gånger sedan jag hämtade honom (idag nybadad och nyklippt).

idipidi
2013-07-04 21:03
#3

Uppfödaren hade maskinklippt tassar, nos och svansrot flera gånger innan de flyttade, för att de skulle vara vana. Så hon var nyklippt när hon kom hem. Sen har vi fortsatt klippa nos och tassar var 3-4 vecka. Jag tror att det är bra om de vänjer sig från början. Hur man gör med kroppspälsen är ju så olika hur långårig man vill ha sin hund.

[Forest]
2013-07-06 00:13
#4

5 veckor var Enja när hon vart rakad nos/tassar/rumpa/svans första gången. Sen var jag med när hon var närmare 8 v o hjälpte till med bada o klippning av alla små :) Väl hemma så tog jag detta själv nu minns jag inte helt hur gammal hon var men vid behov vill jag någ säga :)

Upp till toppen
Annons: