Annons:
Etikettfoder
Läst 3603 ggr
MaritaBo
7/3/13, 3:44 PM

Recept på hemlagat?

Finns det någon/några här som är duktiga på att laga maten själv till hund? Jag har ju som nämnt en kräsen liten pudelvalp och vill testa att variera med lite hemlagat (ska köpa en extra frys så jag kommer numer att få plats). Det jag kan tänka mig att använda som grund är kyckling och något i nötväg.

Någon som har ett "smaskigt" recept?

Annons:
[Forest]
7/3/13, 8:20 PM
#1

Du är itne nyfiken på Barfa eller på färskfoder?

Jag tycker det är svårt att få till så hundarna får i sig allt dom ska därmed köper jag färdigt färskfoder men funderar lite faktist på musch barf, men det behövs betydligt en egen liten frys till maten isf och det har vi inte plats med inne men det kan gå lösa kanske uppe i vårat uthus/förråd

MaritaBo
7/3/13, 9:15 PM
#2

Färskfoder har jag redan som fungerade i ca 3 v. men sedan bidde det stopp. Barfa tror jag inte så mycket på att det skulle fungera på min lilla pudel. Och jag vet inte om jag vill ge råa kycklingvingar och dylikt till min hund. Ok, jag vet, det är rått kött i färskfoder, men för mig är det en annan sak…. eller egentligen inte. Ah, jag hoppas du/ni förstår vad jag menar.

I alla fall det enda i frukt och grönsaksväg som den lille ätit var liiite rå morot (knapra på det men spottade ut bitarna) och päron. Annat har han ratat.

[Forest]
7/3/13, 10:02 PM
#3

2 jag har mycket svårt för inälver o sånt då det ger inte jag till hundarna. Levergodis som görs får min syster koka o sen kan jag göra det i ungen men jag har så svårt att hantera kött o sånt. Så skaffa hund för oss var bra för mig då måste jag utsätta mig för lite mer köttbitar o därmed lärt mig dela på kycklingklubba och sånt. Det låter rätt gott när de knaprar sönder benet o de är glada i äta det. De kan tillomed äta rå fisk nu mera, något de trode ibörjan var rena skämntet. Det finns mutsh barf ett lite mer färdigt barfoder men men behöver lära sig lite mer, men detta kanske kan vara något ändå att ge som kvällsmat/frukost för att ge någon annan smak. De ska finnas korvar hur mycket de väger osv vet jag inte.

MaritaBo
7/3/13, 10:11 PM
#4

Jag kan nog hantera både det ena och det andra. Bla lever till leverstuvning. Kokade några bitar till hundarna (men jag kanske skulle ge det rått?), men det gillade inte pudeln… suck…

Det jag inte förstår är hur man kan ge ex. rå kyckling till hund? När vi tillagar det till oss själva så måste man ju vara petnoga med tillagning och rengöringen….???

Fast jag vill nog inte i alla fall ge rå kyckling till hundarna…

[Forest]
7/3/13, 10:16 PM
#5

4 menar du samonella? jag köper bara svenskt och ekologisk, nu hittar jag inte den kanon bra länken med film som är från england (tror jag) där det tar upp just samonella o ben för hundar. De kan tydligen inte få den som vi kan, sen ser jag så här kan rävar o vargar äta fågel vad är det som gör att dom överlever? Då menar jag ben messigt 😉Det ska finnas denna film på hif eller barf.ifokus. Enjas uppfödare har gett sina hundar och valpar rå kycklingklubba/vingar/halsar så här kör jag på samma.

MaritaBo
7/3/13, 10:32 PM
#6

När jag gav förr mina hundar märgben så sa min veterinär (mycket duktig sådan) att det är inte alls bra. Även det flisar sig och det är många, många han opererat pga märgben (som sägs vara bra för hundar). Då slutade jag att ge det, för även sheltie lyckades bita sönder de kraftiga benen. (Nu har jag inte sheltie mer) Här får de tuggben vilket han rekommenderade. Så därav vågar jag inte ge något med ben om det inte är malt!

När jag började med hund för sådär hundra år sedan (känns det som) så fick jag lära mig att man inte skulle ge de tre F:en. Fågel-, fläsk- och fisk ben… och det har jag heller aldrig gjort.

Annons:
[Forest]
7/4/13, 12:44 PM
#7

6 lite läsvärt tycker jag detta är för dom som tror på F ben är farligt http://barf.ifokus.se/articles/4d713c54b9cb462233053559-de-4-fen?discussions-1

MaritaBo
7/4/13, 1:02 PM
#8

Intressant läsning. Men nu är det så att råa Märgben KAN splittras och i värsta fall leda till operation. I detta fall så väljer jag att lita på min veterinär som har många, många, många års erfarenhet och förmodligen sett det mesta.

MaritaBo
7/4/13, 1:10 PM
#9

Barfa är som sagt var inget för mig av flera skäl.

Dock har jag idag fyllt den nya frysen med ytterligare 7 olika sorter av färskfoder (Bravo och VoH - de sorter som butiken hade hemma). Har tinat upp även burgarna tillräckligt för att jag skulle kunna dela dem i fyra bitar och ta fram lite åt gången. Och skivat upp VoH korvarna. Det vore väl själva f-n om det inte ska finnas något, några sorter som kan falla pudeln och även spetsen i smaken….

Lite småbitar föll av och tinades på skärbrädan och den blandningen föll båda på läppen när de fick äta upp resterna på skärbrädan. Får se hur de reagerar vid nästa måltid och vilken sort de kommer att få. Har några småbitar i kylen på tining.

Föresten har jag läst mycket om att folk tycker att det är kladdigt med färskfoder. Jag tycker inte det. Första gången gjorde jag misstaget att jag lät korven tina för länge och då blev det ju kladd när jag skar upp skivor. Tog även bort "påsen". Men det gör jag inte längre. Tinar bara upp precis så (ca ½ timme - 45 minuter) att jag kan skära skivor/bitar med en aning med våld. Men så har jag en kraftig kökskniv också. Inget kladd alls.

[Forest]
7/4/13, 1:33 PM
#10

9 jag tycker klass är vidrig den är kladdig luktar blä och grå. Deras foder åt inte våra alls inte heller våran fd hund. Men det är helt klart olika mellan färskfoder o vad man är redo på offra. Jag gillar nordic just att den är lite blodig o ser rå ut. Men är hel nöjd med voh nr 33 just att magarna på hundarna mår så bra när jag ger detta tillsammans med nordic :) Hoppas att han äter nu dessa foder du köpt hem :)

MaritaBo
7/4/13, 2:18 PM
#11

Jag fick med en korv Klass - foder när jag hämtade Zatang. Men det åt han inte alls av! T om sheltierna rynkade på näsan åt det, trots att de änglarna var matglada. Kanske inte min älskade Sumo på slutet…

 Inte undra på att han var tunn i kroppen redan när jag hämtade honom - dock är han lite bättre i hull nu, men tappat lite på sistone.

Men jag håller med! Klass ser helt oaptitligt ut, blaskigt och kladdigt och luktade väldigt illa. Glad över att det fanns andra alternativ här som Nordic, Bravo (fast vissa kan se lite grå ut tycker jag - men det är i alla fall fast) och VoH, som ser så aptitligt ut att jag nästan skulle kunna äta det själv (not!).

Musch säljer de i en närbelägen stad så i värsta fall får jag åka och köpa sådant - fast ärligt, hur mycket näringsvärde finns det i salladskål och gurka? Som de blandar i???? Jag har lärt mig att det är i princip bara vatten det.

[Forest]
7/4/13, 7:58 PM
#12

11,  är väl bara för att om man barfar så ska de väl äta något grönt. http://musch.se.staging.minas-tirith.genero.fi/tips-barfning där kan man läsa lite om barfa då detta foder är mer för grunden till barf om jag har fattat det rätt.

MaritaBo
7/4/13, 9:04 PM
#13

Jag har förstått att de har "färdiga mål".

 I alla fall i de flesta korvarna.

Annons:
TjockaBerta
7/5/13, 8:19 PM
#14

Kycklingvingar är ju jättebra för en liten pudel att tugga på. Mina får det och så får de märgben och revben. Nu är mina så små så jag skulle inte tro att de kan bita sönder märgbenen så de splittras. (Men man vet ju inte) Olyckor kan alltid hända. 

Poohunden äter allt utan problem men Thomas, dvärgpudel, tycker inte om att byta mat. VoH var jätteläskigt, Musch lika så. Han skulle väl äta om man var envis och bara gav det nya fodret men nu fungerar Bravo till båda hundarna så det finns ingen anledning för oss att byta. Vi gick över till Bravo plus för att den ena hade klåda och den andra kräktes. 

Jag har provat några olika foder bara för att se hur det ser ut och se vad hundarna säger. 🙂

Grönsaker och frukt sticker vi till hundarna när det blir över eller när man lagar mat. Nu är det bärsäsong och det plockar de själva. Jag hoppas att det blir varierat och tillräckligt för dem. Visst kunde de få mera grönt men jag är lite lat med det.

Några som jag känner som lagar mat åt sina känsliga hundar gör köttbullar av köttfärs och kokar dem eller kokar kyckling i buljong. Det tycker jag låter lite fånigt. Det är väl bara att ge köttfärs direkt till hunden i så fall.

Det är intressant med hundmaten tycker jag, att höra hur andra gör och hur andra hundar gillar olika saker. 😃

>>>Malum domesticum<<<

wesdi
7/8/13, 12:20 PM
#15

Ålder på hund? Vuxen?
Fullt frisk för övrigt?
Hur ser matvanorna ut för din hund?
Hur många mål/dag får din hund? Sticks det till *lite gott* mellan måltider? Träningsgodis?
Kom ihåg att räkna in allt. Om hund får en massa gott mellan måltider så  är det inte säkert att hund är särskilt hungrig.

Och hundar är som vi männsikor! De äter även sådant som inte är nyttigt!

 Ev. får hunden för många måltider/dag… prova då att dra ned antalet.
Om hund får för få - öka antalet.
Kom ihåg att dagsgivan är densamma oavsett antal måltider.

Om du med *laga mat* menar att tillaga (koka/steka mm) så innebär det mer noggrannhet i mineral- och vitaminbalans.

Kött mm som tillagas förlorar mycket av naturlig näring, när vi pratar hund/katt och vad de behöver. I rått finns allt det kvar.
Du måste då tillsätta vitaminer och mineraler i rätt balans så att det inte blir obalans.
Dessutom är tillagad mat rätt onaturligt för hund. Troligen bättre än torrfoder men fortfarande inte optimalt för en hund.
Klart den överlever men… stor risk med obalanser om man inte vet vad och hur mycket man måste tillföra, för att man just tillagar maten.

Märgben: jag ger inte märgben. Av den anledningen att märgben är oftast från de bärande benen (ben som djuret går på) från tunga nötdjur (titta bra på storleken på benet). Märgben är hårda mineraliserade ben.

Om olyckan är framme kan det uppstå tandskador på hundar som gnager mycket. Om det är fel storlek på märgbenet kan en hunds käkdel fastna i märgbenet. Har hört flera sanna historior om hundar som fastnat så. Vissa har fått besöka veternär för att få bort märgbenet.

Råfodring/BARF: man ger rått kött, råa inälvor och råa ätbara köttiga ben. Här ingår bl.a. rå kyckling! kött, skrov, vingar, lår - allt rått!
Ingen fara att ge hund. En hunds mag- och tarmsystem ser helt annorlunda ut jämfört med människans. En hund är designad till att äta och ta hand om rått: kött, inälvor, strupe, vingar, revben, nackkotor… mm.

Självklart, som med all kötthantering är hygien viktigt. Men har du hanterat kött tidigare (till mat för människa) så vet du det redan.  Man tvättar händer noga, man tvättar/diskar redskap man använt noga.

 Frukt och grönsaker - olika teorier, olika svar.
Men det är inte livsnödvändigt för en hund. En hund är köttätare, och den klarar av att äta grönsaker mm i mindre mängd men kött ska vara basen i födan.
Ska grönsaker ges och ska hund kunna ta upp någon näring ur det ska grönsaker mm vara finfördelade. Alla grönsaker och frukter är inte lämpliga att ge till hund.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

wesdi
7/8/13, 12:26 PM
#16

😉 Kom att tänka på en gång när jag var i en djuraffär för att köpa lite kalkonhalsar (råa) till mina hundar.
En man kom in och beklagade sig över sin lilla hund som var så kräsen när det gällde mat. Han hade provat alla torrfodersorter nu men … hunden åt lite ett tag men sedan ville den inte ha… så den åt knappt något.

Hm.. jag och butiksägaren tittade på varandra och började lite försiktigt fråga om hundens matvanor, vad den fick, ålder mm.

😉 Det visade sig att den här hunden inte svalt precis!
Vi kom fram till att den under en dag fick mer *gott* än det torrfoder den skulle äta - för den var ju så kräsen. *Gott* var skinkbitar, köttbullar, ostbitar, leverpastej, matrester… you name it!
Inte undra på att hunden varken ville eller orkade äta sitt torrfoder!
Den fick på tok för mycket mat. och åt hellre allt annat gott än det torra torrfodret.
Inte var den mager heller - snarare för rund…..

Så vi tipsade mannen om färskfoder, att dra ned på *gottat* och gärna motionera hunden mer så skulle det kanske lösa sig.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

MaritaBo
7/8/13, 4:13 PM
#17

Jag är ju hundvan och även valp van. Men jag har inte varit med om någon så kinkig hund som min lilla toypudel valp är (tror han blir toy), som blir 5 mån i slutet av veckan. Förutom min första sheltie, men hon började äta med glädje när hon fick konkurrens om maten. (Annars är sheltie väldigt matglada).

Han var kräsen redan när jag hämtade honom. Jag fick med en korv klass färskfoder, som han inte ville ha alls. (Dessutom ville inte jag fortsätta att ge honom det "äcklet" så det var väl bra att han inte ville ha av det. )

Något annat foder som han var van vid, fick jag inte med. Har nog berättat om det i en annan tråd.

Utfodringsförslagslistan lyder så här (ngt förkortat):

"Frukost: Kan varieras efter individ = majsvälling, gröt, filmjölk, smörgås med ost skuren i bitar eller om familjen äter något som valpen vill ha.

Lunch: Färskfoder som Bravo, Nordic eller Klass (brukar vara mest omtyckt). Eller samma som familjen äter. Om inte det passar, ge spagetti klippt i småbitar, nudlar, ris och grönsaker. Blanda i nötfärs (rå), fisk eller något annat som innehåller animaliskt protein. Ge gärna uppblött torrfoder som bas om valpen äter det. Det ska vara foder för vuxna hundar, inte valpfoder. Ge inte heller högproteinfoder, för då ska man inte blanda i annan mat. För övrigt ska valpen äta normal husmanskost.

Middag: Samma som lunch.

Kvällsmål: Samma som frukost.

Små pudlar äter ogärna torrfoder, vilket resulterar i att de äter mycket små mängder och blir magra. Det finns naturligtvis undantag. Äter valpen det färska eller torra fodret med god aptit behövs inte vitamininer.

(Sedan står det om Dogevit och Kafomavit tabletter)

Övrigt

Ge valpen mjölk att dricka (om den inte blir dålig i magen, eftersom små pudlar ofta dricker för lite vatten. "

Han var alltså tunn redan när jag hämtade honom och jag följer definitivt inte denna matlista. Tycker att det är lite för mycket uppåt-väggarna….

Men det är min åsikt.

Hur som helst så trodde jag att jag hittade rätt med VoH färskfoder (två olika sorter) och torrfoder, taste of wild anka. Han åt bra av det i 3 v. tror jag det var och sedan så kinka han till det.

Nej, jag sticker inte till honom speciellt mycket mellan måltiderna. Någon lite godbit har det väl blivit vid inlärning av sitt och lite inkallning men inga större bitar. Och han får det inte alltid heller. Att han inte får i sig tillräckligt märker jag ju på hullet, han gick upp och blev lagom rund och nu har han tappat en del igen.

Min andra hund - mitteln har också blivit kräsen, men jag misstänker att det kan vara så att hon sörjer sina två sheltievänner eller också är hon inte helt bra från livmoderinflammationen (återbesök den 15:e - de hade "glömt" mig).

Lilla pudeln ömsar tänder just nu och jag misstänker att det kan ha spökat lite. Igår åt han ganska bra med torrfoder, men imorse var det kink igen…. båda hundarna. Jag har givit tre mål till valpen men nu får han bara två, han verkar ju inte äta något i alla fall.

wesdi
7/9/13, 11:05 AM
#18

😮Oj… kan jag nog bara säga när jag ser det utfodringsförslaget du fick med. Mycket där som jag inte skulle vilja ge hund.

Kan vara tänderna som spökar just nu.

Vet även att vissa hundar (mage och tarm) inte klarar så bra att få både färskfoder och torrfoder - inte i en och samma måltid i alla fall.
Olika smältningstider på det.
Vet av de som kör både och att de har gett torrfoder i en måltid och färskfoder i en egen, inte blandat dem. Men hundar är olika.

Har du kollat avföringen? Finns det någon misstanke om mask?
Du kan ju köpa testet *kolla masken* eller vad det heter, dumt att ge avmaskningsmedel om det inte finns mask.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

MaritaBo
7/9/13, 9:48 PM
#19

Han är avmaskad en gång sedan jag tog hem honom. Så han borde inte ha mask och inte kan jag heller se något.

Nej, man kan inte säga något mer än oj, när man ser det där utfodringsförslaget. Nu är jag ju hundvan så jag bryr mig inte så mycket om det. Men tänkte en hel del på en första-hundsägare, hur de skulle reagera.

Upp till toppen
Annons: